دوشنبه ۱۶ مرداد ۰۲

6 مورد كهنه در طراحي وب كه نبايد تكرار كرد

1- استفاده از آيكون شبكه‌هاي اجتماعي در هدر سايت

كسب و كار‌هاي اينترنتي از جذب مخاطب هميشه استقبال مي‌كنند و به دنبال راهي هستند كه هر روز افرادي جديدي را به حلقه مشتريان‌شان اضافه كنند. يكي از راه هاي موثر در اين زمينه، استفاده صحيح از شبكه‌هاي اجتماعي است.

خيلي‌ها در طراحي سايت براي اين كه فعاليت خود را در شبكه هاي اجتماعي تبليغ كنند، آيكون يا لينك آن ها را در هدر سايت مي‌آورند به اين اميد كه مخاطب با مشاهده آن، جذب صفحات مرتبط در شبكه هاي اجتماعي شود اما غافل از اين كه نه تنها با اين كار افراد را جذب شبكه هاي اجتماعي نكردند بلكه باعث مي‌شوند افراد سايت را سريع‌تر ترك كنند.

با اين كار علاوه بر اين كه نرخ پرش سايت (Bounce rate) افزايش پيدا مي‌كند بلكه ممكن است مخاطبان سرگرم گشت و گذار در شبكه هاي اجتماعي بشوند و به كلي سايت شما را فراموش كنند. نرخ پرش عددي بين 0 و 1 مي‌باشد و بيانگر نسبت افرادي است كه بلافاصله بعد از ديدن يك صفحه از سايت، آن را ببندد و هيچ صفحه ديگري را هم باز نكنند.

خب اين كار چه ايرادي دارد؟

البته كه ارتباط با مشتريان در شبكه‌هاي اجتماعي ضروري است و از اين طريق نه تنها مي‌توانيد يك باشگاه مشتريان ايجاد كنيد بلكه خدمات و سرويس‌هاي جديد را هم مي‌توانيد به آن ها معرفي كنيد.

اما اگه به درستي اين كار را انجام ندهيد باعث مي‌شود مخاطباني كه تا امروز جذب كرده‌ايد را هم از دست بدهيد. آوردن آيكون شبكه هاي اجتماعي در بالاترين قسمت‌هاي سايت باعث مي‌شود به نحوي آن ها را به ترك سايت تشويق كنيد. پس بهتر است ريسك نكنيد و به جاي اين كار، مخاطبان خود را دعوت كنيد تا محتوا سايت را در شبكه هاي اجتماعي با يكديگر به اشتراك بگذارند و يا شما را به دوستان خود معرفي كنند.

لينك شبكه‌هاي اجتماعي را در سايت قرار بدهيد اما نه در هدر سايت و قسمتي كه بيشترين توجه را به خودش جلب مي‌كند. اشتباهي كه خيلي ها در طراحي سايت مرتكب آن مي‌شوند.

 

 

2- استفاده از عكس‌هاي تكراري و كسل كننده

احتمال اين كه كسي از تاثير فوق العاده يك تصوير مناسب در جلب توجه و يا حتي جذب مخاطب جديد بي‌اطلاع باشد بسيار كم است . همان طور كه انتخاب يك تصوير مناسب، تاثير شگفت انگيزي در طراحي سايت شما دارد، استفاده از تصاوير تكراري هم ممكن است نتيجه عكس به همراه داشته باشد.

اصالت سايت براي بييننده اهميت زيادي دارد و وقتي با يك وب سايت مواجه مي‌شود كه مطالب يا عكس‌هاي آن تكراري است، نا خودآگاه احساس خوبي به آن دست نمي‌دهد و فكر مي‌كند اين مطالب را قبلا مشاهده كرده است. پس سايت را هر چه سريع‌تر ترك مي‌كند و ديگر هم به آن مراجعه نمي‌كند.

براي دريافت تصاوير با كيفيت و رايگان مي‌توانيد از سايت‌هاي مختلفي مثل 500px و يا Pintrest استفاده كنيد. قبل از انتخاب تصوير هم بهتر است سايت‌هاي رقيب را بررسي كنيد تا عكسي مشابه آن‌ها انتخاب نكنيد. فقط به خاطر داشته باشيد حتما بايد از نسخه وب تصاوير در طراحي سايت‌ استفاده كنيد كه حجم كمتري داشته باشد و سايت سريع‌تر بارگذاري بشود. 

3- استفاده از ويديو‌هاي پيشنهادي يوتيوب

البته كه استفاده از محتواي تصويري مناسب، تاثير فوق العاده‌اي در طراحي سايت و جذب مخاطب دارد اما نكات ظريفي هم وجود دارد كه اگر آن‌ها رعايت نكنيد، نه تنها تاثير مثبتي ندارد بلكه موجب مي‌شود مخاطبان خود را هم از دست بدهيد.

اشتباهي كه خيلي از افراد مبتدي مرتكب مي‌ شوند، استفاده مستقيم از لينك ويديو‌هاي يوتيوب است. اين كار باعث مي‌شود وقتي نمايش ويديو به پايان رسيد، به صورت خودكار يوتيوب تعدادي ويديو مرتبط را به مخاطب پيشنهاد كند. شايد تصور كنيد اين كار چه ايرادي دارد اما تصور كنيد در آن ويديو‌هاي پيشنهادي، ويديويي از رقباي شما وجود داشته باشد و با همين حركت، بخشي از مشتريان‌تان را از دست بدهيد.

امكان اين كه بتوانيد ويديو‌هاي پيشنهادي را از لينك‌‌هاي اصلي ويديو‌هاي يوتيوب به طور كلي حذف كنيد وجود ندارد اما با يك حركت ساده مي‌شود اين مشكل را برطرف كرد. براي اين كار بايد از نسخه «embed» ويديو در طراحي سايت استفاده كنيد. به اين ترتيب نمايش ويديو هيچ حجمي هم از سايت شما اشغال نمي‌كند و ديگر نگراني از بابت تكميل شدن ظرفيت سرور‌هاي سايت هم نخواهيد داشت.

 

4- استفاده نادرست از فايل‌هاي PDF​                                                                                                                                                     

زماني استفاده از پلتفرم‌هاي مديريت محتوا (CMS) رايج نبود و براي بارگذاري يك مطلب جديد لازم بود از فايل‌هايي به فرمت PDF كنيد. حتي خيلي از كسب و كار‌هاي اينترنتي مثل رستوران‌ها و هتل‌ها براي نمايش فهرست خدمات‌شان در طراحي سايت از فرمت پي دي اف استفاده مي‌كردند.

اما امروز پلتفرم‌هاي مديريت محتوا كار طراحي سايت را بسيار ساده كردند و به كمك آن‌‌ها مي‌توانيد آخرين تغييرات را به راحتي در وب سايت خود به‌روزرساني كنيد. اصلي‌ترين مشكل استفاده از فرمت pdf اين بود كه خواندن آن براي موتور‌هاي جستجو، نسبتا دشوار بود و علاوه بر اين، به اشتراك گذاشتن آن‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي هم كار ساده‌اي نبود.

قرار دادن محتوا متني در سيستم‌هاي مديريت محتوا (CMS) گزينه بسيار بهتري است و كار با آن‌ها هم به مراتب ساده‌تر است. به كمك نرم افزارAdobe Dream Veiwer و بسياري از ابزارهايي كه دسترسي به آن‌ها رايگان است مي‌توانيد اكثر فايل هاي pdf را به html تبديل كنيد. بنابراين به آساني مي‌توانيد خروجي آنها را در ويرايشگر CSS خود كپي كنيد. البته اگر pdf فايل  در اثر اسكن شدن يك عكس به‌دست آمده باشد، در اين صورت احتمالا بايد متن آن را مجددا تايپ كنيد. 

5- استفاده ناكارآمد از لينك‌هاي ايميل

اگرچه كه طراحي سايت بايد به نحوي انجام بشود كه مخاطب به راحتي بتواند با ادمين سايت ارتباط برقرار كند اما قرار دادن يك لينك تماس ايميل مثل «hi@ourcompany.com»  در بخشي از صفحات سايت مي‌تواند مشكلات زيادي در براي كاربران به‌وجود بياورد. به عنوان مثال كليك بر روي لينك يك ايميل، منجر به باز شدن نرم افزار‌هاي پيش فرض ويرايش ايميل مي‌شود و قاعدتاً كاربري هم كه قبلا تنظيمات مربوط به استفاده از اين نرم افزار‌ها را انجام نداده باشد، به مشكل  بر مي‌خورد.

مشكل ديگري هم كه وجود دارد سوء‌استفاده هكر‌ها و بدافزار‌ها است كه نشاني ايميل افراد را به نحوي جمع آوري مي‌كنند و صندوق ايميل شما را هدف ارسال هرزنامه‌ها (اسپم) مي‌كنند. البته اين اتفاق به معني پايان دنيا نيست و مي‌توانيد مشكل را به راحتي برطرف كنيد! براي اين كار مي‌توانيد مخاطب را به پر كردن فرم‌هاي ارسال ايميل تشويق كنيد. اين كار نه تنها مشكلاتي كه قبل‌تر به آن ها اشاره كرديم را بر طرف مي‌كند بلكه فهرست جامعي هم از آدرس ايميل مشتريان در اختيار شما قرار مي‌دهد. با اين وجود اگر هنوز هم به هر دليلي اصرار داريد آدرس ايميل‌تان را در صفحه سايت نمايش بدهيد، مطمئن بشويد كه حاوي لينك نباشد.

6- معرفي و تبليغ مستقيم يك كسب و كار

هدف اصلي از طراحي يك سايت، ارائه خمات يا محصولاتي است كه قصد بازرايابي و فروش آن‌ها را داريد نه معرفي و تبليغ كسب و كار خودتان. هميشه اين موضوع را به خاطر داشته باشيد و تمركز‌تان را به نياز‌هاي مشتريان قرار بدهيد و سعي كنيد خواسته‌هاي آن را برآورده كنيد. معرفي و تبليغ يك كسب و كار بايد از طريق شيوه‌هاي به‌خصوصي انجام شود و راه آن، معرفي مستقيم يك شركت در وب سايت نيست. گاهي اوقات صرف كمي خلاقيت مي‌تواند بزرگترين مشكلات را هم برطرف كند.. ساخت يك تبليغ اينترنتي موثر و كارآمد، قطعا كار ساده‌اي نيست و متغير‌هاي زيادي را بايد به صورت هم‌زمان در نظر داشته باشيد. مراقب باشيد به جاي اين كه مستقيماً كسب و كار خود را معرفي كنيد، از محتوايي استفاده كنيد كه خدمات يا محصولات شما را تبليغ كند. به اين شكل مخاطب اول از خدمات سايت استفاده مي‌كند و در قدم بعد با كسب و كار شما  آشنا مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.