سايت وبلاگ سازي

آموزش طراحي سايت

پنجشنبه ۱۹ مرداد ۰۲

سايت وبلاگ سازي

سايت وبلاگ سازي

سايت هاي زيادي در اينترنت وجود دارند كه به شما در ساخت رايگان وبلاگ كمك خواهند كرد ولي پيش از شروع بررسي چنين سايت هايي، لازم است تا قدري در مورد وبلاگ ها توضيح داد و خصيصه ها و ويژگي هايي كه يك وبلاگ دارد را به تفصيل بررسي كنيم و در پايان فرق هاي اساسي ميان يك سايت و يك وبلاگ را نشان خواهيم داد.

اصولا يك وبلاگ، چيزي بيشتر از يك سايت خبري نمي باشد. شايد با اين تعريف ما كمي جا خورده باشيد ولي من اصرار زيادي بر روي اين نوع از تعريف خود در مورد وبلاگ ها خواهم داشت. به ياد داشته باشيد كه يك خبر، در يك سايت خبري مي تواند يك دست نوشته، يك تحليل، و يا يك خبر يا اطلاعيه باشد. يك وبلاگ نويس با انتشار اخبار و مطالب خود در مورد مطالب مورد سليقه اي خود، سايتي را تشكيل خواهد داد تا خوانندگان به راحتي مي توانند به مطالب وب سايت دسترسي داشته باشند و در آن جستجو كنند، آرشيو مطالب را مشاهده كنند و نظرات خود را در مورد هر مطلب بيان كنند.

اين تعريف، دقيقا با تعريف يك سايت خبري، قابل مقايسه است و يك وبلاگ نويس، چيزي فراتر از يك ژورناليست، روزنامه نگار يا خبرنگار آماتور يا حرفه اي نمي باشد.

ويژگي هاي يك وبلاگ

وبلاگ ها امكانات و ابزارهاي گوناگوني دارند و بسته به سيستمي كه از آن براي وبلاگ دهي استفاده مي كنيد، اين امكانات مي توانند متفاوت باشند. يك وبلاگ قادر است به خوبي مطالب را بصورت دسته بندي انتشار دهد، نظرات كاربران را نمايش دهد، و آرشيو از اخبار را همراه با تاريخ انتشار آنها، در اختيار كاربران خود قرار دهد.

در زير ليستي از امكانات عمومي يك وبلاگ آورده شده است:

1- امكان انتشار مطالب بصورت دسته بندي شده در مورد دسته خاصي

2- امكان جستجو در مطالب وبلاگ براي كاربران

3- امكان ثبت نظر براي كاربران، همراه را با امكان تاييد تا رد نظرات توسط مدير وبلاگ

4- بخش مديريت وبلاگ همراه با يك نام كاربري و رمز عبور

5- بخش عضويت در خبرنامه وبلاگ

6- بخش نمايش آرشيو مطالب بصورت دسته بندي شده

7- امكان تغيير قالب گرافيكي وبلاگ با كمترين هزينه و زمان

8- امكان توليد تگ ها و برچسب ها بصورت خودكار براي هر مطلب

برخي از وبلاگ ها ممكن است امكاناتي فراتر از اين موارد را داشته باشند ولي تقريبا ابزارها و امكانات گفته شده در بالا، جزو ابزارهاي پايه اي براي هر وبلاگ مي باشد.

سايت هاي ارائه دهنده خدمات وبلاگ دهي

در زير برخي از سايت هايي را كه به ارائه خدمات رايگان ساخت وبلاگ مي پردازند را براي شما بازگو ميكنيم:

1- سايت بلاگفا

2- سايت ميهن بلاگ

3- سايت پرشين بلاگ

4- سايت ايران بلاگ

5- سايت رزبلاگ

6- بلاگر

7- بلاگ اسكاي

اين ها شايد برخي از مشهورترين سايت هاي وبلاگ دهي در ايران و خارج باشند. ليست فوق تنها براي دادن ايده اي در مورد ساخت وبلاگ رايگان بود و ما قطعا نام برخي از بزرگان را در ليست نياورده ايم.

فرق ميان يك سايت و يك وبلاگ

قطعا ممكن است سئوالي در ذهن شما باشد كه چه فرقي ميان يك وبلاگ با يك سايت است؟ و كداميك بهترند و آيا راهي براي تبديل يك وبلاگ به يك سايت هست؟

در جواب بايد بگوييم كه يك وبلاگ معمولا به عنوان بخشي كوچكي از يك سايت بزرگ در نظر گرفته مي شود. كليه وبلاگ هايي كه روي يك سيستم وبلاگ دهي ساخته مي شوند، در مجموع، سايت مادر يا سايت بزرگتر را تشكيل مي دهند و هر وبلاگ مي تواند يعنوان زير مجموعه سايت مادر شناخته شود. اين نوع تقسيم بندي، چيزي از ارزش هاي يك وبلاگ نمي كاهد. وبلاگ شما حتي مي تواند از بسياري از سايت ها از نظر محتوايي، و نيز ميزان بازديد، بالاتر باشد و لزوم بودن بعنوان يك وبلاگ، دليلي بر نقص يا عيب در محتواي سايت يا تعداد بازديدها نمي باشد.

يكي از فرق هاي اساسي يك سايت با يك وبلاگ، در طريق دسترسي به آنها است. يك سايت معمولا با يك آدرس اينترنتي مشخص مي شود بعنوان مثال example.com ولي يك وبلاگ، معمولا بصورت يك ساب دامنه، بر روي دامنه اصلي، در نظر گرفته مي شود. بعنوان مثال myweblog.example.com

فرق ديگر يك سايت با يك وبلاگ، در ميزان امكانات و ابزارهاي در اختيار قرار داده شده به كاربران و مديران سايت است. يك وبلاگ، تنها براي نشر مطالب و اخبار، بكار خواهد رفت در صورت يك سايت اينترنتي مي تواند يكي از بخش هاي آن، يك وبلاگ خبري، و يكي از بخش هاي ديگر آن، يك فروشگاه آنلاين، و بخشي ديگر، بازي هاي آنلاين و ديگر موارد باشد.

به ياد داشته باشيد كه زياد بودن امكانات، همواره دليل بر بهتر بودن نمي باشد. چنانچه نيازهاي شما، تنها بايك  وبلاگ برطرف مي شود، چرا بايد يك فروشگاهي را نيز داشته باشيد در حالي كه از آن استفاده نميكنيد و تنها هزينه اي زياد براي ساخت آن داده ايد؟ و يا  برعكس، چنانچه سايت شما نياز به بخش هاي متنوع و مختلفي دارد و وبلاگ نويسي تنها بخشي از كار است، در اين صورت ديگر نمي توانيد از سيستم هاي رايگان وبلاگ دهي، استفاده نماييد و مي بايست سايت خود را بصورت حرفه اي تري پياده سازي نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.