چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

۵ اصل در طراحي صفحه نخست وب‌سايت

به وب سايت خود فكر كنيد. مردم هنگام ورود به صفحه اصلي چه مي بينند؟ برداشت‌هاي اول مهم‎ اند. اين شانس شما براي تحت تأثير قرار دادن و خيره كردن آنهاست.
آيا توانسته ‎ايد:
به طور واضح محصولات و خدمات خود را بيان كنيد طوري كه كاربران وقتي به سايت شما پا ميگذارند متوجه هدف شما بشوند و يا براي فروش محصولات خود آن ها را كاملا قانع كنيد؟ رهبري فكري ارزشمندي ارايه دهيد؟ نسبت به خودتان و برندتان حس خوبي بيافرينيد؟ درپيشه خود جايگاه‎ تان را به عنوان يك مشاور و مرجع مفيد تثبيت كنيد؟ دربازديد كننده هاي‎تان انگيزه كافي براي ادامه بازديد از وب‎سايت‎ تان و دانلود موارد ارزشمند ايجاد كنيد؟ صفحه اصلي شما بايد همه اين موارد را تامين كند. اين هويت شما را مي‎سازد و فرصتي مي‎دهد تا كسب وكار و توانايي ‎هاي‌‎تان را به همه بشناسانيد.

اگر طراحي دوباره وب سايت را در نظر داريد يا مي خواهيد بدانيد كه چطور مي توانيد سرنخ هاي بيشتري را از وب سايت خود بوجود آوريد، شروع كردن با صفحه اصلي سايت فكر خوبي است. اين صفحه كه به عنوان در اصلي مجازي كمپاني شماست، مسئوليت بخش بزرگي از ترافيك ورودي به وب سايت شما را نيز بر عهده دارد و با توجه به اهميتي كه دارد، بسياري از بيزينس ها براي بهينه سازي صحيح اين صفحه با مشكل روبرو هستند.

توجه داشته باشيد كه ، صفحه اصلي شما بايد چندين كلاه به سر داشته باشد. بجاي در نظر گرفتن اين صفحه به عنوان صفحه فرودي كه حول محور يك عمل مشخص ساخته شده است، اين صفحه بايد به نحوي طراحي شود كه براي چندين گروه مختلف از مخاطبان با زمينه هاي مختلف باشد. به منظور انجام اين كار به صورت موثر، اين صفحه بايد با هدف مشخصي ساخته شود. به زبان ديگر، شما بايد از المان هايي استفاده كنيد كه بازديد كنندگان را جذب مي كند، آن ها را تعليم مي دهد و از تبديل دعوت به عمل مي آورد.

۵ اصل در طراحي صفحه نخست وب‌سايت 

 


 ساده‌تر بهتر است
يك طراحي ساده و تميز به بهترين شكل كار مي‎كند. با چيدمان شلوغ و عناصر درهم بيننده را گيج نكنيد.

خوانايي
از آشفتگي خودداري كنيد. از نوشته‎هاي كوتاه و واضح استفاده كنيد كه مقصود را برساند و وقت كسي را تلف نكند. مطمئن شويد كه عناصر تصويري شما نيز همين‎گونه باشند. از متن ها و طرح هاي بزرگتر استفاده كنيد كه خواندن و درك آنها آسان است. سادگي و خوانايي همچنين باعث مي شود كه مطمئن شويد صفحه شما با تلفن همراه سازگار است.

ايجاد تنوع در متن
براي ايجاد تنوع در متن، از فيلم ها ،پيوندها ، تصاوير و نقل قول ها استفاده كنيد و در نظر بگيريد كه برخي افراد اطلاعات غير نوشتاري را بهتر درك مي‎كنند. به ياد داشته باشيد كه تصاوير مي توانند ساده تر و قدرتمندتر از متن باشند و مي توانند در هماهنگي با آن براي ايجاد يك تاثير قوي عمل كنند.

استراتژي محتوا
صرف نظر از اين‎كه آن‎چه در وب‎سايت‎ تان ارايه مي‎كنيد چيست، مي خواهيد محتوايي ارزشمند عرضه كنيد.
تنها با داشتن استراتژي محتوا است كه محتواها ارزش پيدا مي كند

ارزشمند از آن‎رو كه اين محتوا مي‎تواند راه حل‎هايي براي دسته‎اي از مشكلات و پاسخ‎هايي براي بعضي سوالات ارايه كند. اين‎كار شما را در موقعيت يك متخصص و صاحب نظر قرار مي دهد. البته اين با داشتن يك استراتژي محتوا و نه جمع كردن محتواي تصادفي ممكن است. شما مي خواهيد بهترين‎هاي خود را در صفحه‎تان عرضه كنيد و اين بهترين معرف برندتان نيز خواهد بود. براي بروز ماندن هميشه مطالب جديد را به سايت‎تان بيفزاييد.

سازماندهي
سادگي در طراحي و متن، خوانايي و قابل فهم بودن ، يك استراتژي محتوا، فقدان درهم و برهمي ، همه اينها زير مجموعه سازماندهي هستند. شما مي خواهيد به جاي هر چيز تصادفي و گيج كننده ، سايتي تميز و منظم داشته باشيد. صفحه اصلي شما نمايانگر شماست. شما مي خواهيد به عنوان يك حرفه اي به ميدان بياييد، بنابراين صفحه اصلي شما بايد اين هدف را تامين كند.

درمجموع اگر وب‎سايتي باكيفيت و محتواي ارزشمند  ساخته باشيد و با انجام تبليغات، رعايت اصول سئو و برندسازي افراد را به سوي سايت خود كشانده باشيد، آنگاه بايد از خود بپرسيد كه مي‎خواهيد مردم در سايت شما چه ببينند؟ مكاني مرتب با عناصري كه به صورتي روشمند چيده شده‎اند يا مكاني آشفته و شلوغ كه نمي‎دانيد چگونه آنرا نظم دهيد؟ چرا صفحه اصلي شما بايد متفاوت باشد؟ براي بهبود عملكرد صفحه اصلي خود، اين ليست ۱۲ تايي از المان هاي حياتي كه هر صفحه اصلي بايد داشته باشد را چك كنيد.

۱تيتر (Headline)

طي سه ثانيه، وب سايت بايد به بازديد كننده بگويد كه چه چيزي را ارائه مي دهد. اينجا جايي است كه تيتر شما وارد مي شود. ممكن است تنها چند كلمه باشد، اما اين يكي از مهم ترين متن هاي وب سايت شماست. افراد بسيار مختلفي ممكن است از وب سايت شما بازديد كنند و شما ممكن است براي پيدا كردن چند كلمه اي كه بتوانند افراد مختلفي را مجذوب كنند دچار مشكل شويد. به جاي اين كار، متخصصان KISSmetrics پيشنهاد مي دهند تيتر خود را به گونه اي بنويسيد كه بتوانيد ۲۵-۳۰ درصدي از افراد كه مي دانيد با استفاده از محصول شما خوشحال مي شوند را هدفگيري كنيد.

تيتر را واضح و ساده نگه داريد. تيتر Dropbox يك مثال فوق العاده است:‌” در امنيت كامل به اشتراك بگذاريد، هماهنگ كنيد و مشاركت كنيد. ” اين جمله ساده اما قدرتمند است. همچنين نيازي به رمزگشايي اصطلاح خاصي نيست كه دراپ باكس از آن استفاده كرده باشد. علاوه بر اين، واژه ” در امنيت كامل ” نقطه درد افرادي كه به دنبال مديريت فايل هايشان هستند را تحريك مي كند. دقت كنيد كه آن ها چطور از اين كلمه در زيرتيتر خود نيز استفاده مي كنند تا واقعاً بتوانند منظور خود را به مخاطب بفهمانند.

۲زيرتيتر (Sub Headline)

زيرتيتر شما بايد بتواند با توضيح خلاصه اي از اين كه چه كاري انجام مي دهيد و يا چه چيزي ارائه مي دهيد، از تيتر حمايت كند. اين كار را مي توان به صورت موثر با تمركز برروي يك نقطه درد مشترك كه محصول يا خدمات شما رفع مي كند انجام شود. براي بهينه سازي تيترها براي موبايل، از فونت هاي بزرگ تر براي بهبود تجربه كاربران استفاده كنيد. فونت هاي كوچك ممكن است مخاطبان را مجبور به زوم كردن براي خواندن و ارتباط برقرار كردن با محتواي سايت شما كنند. پيشنهاد ما؟ تيترها و زيرتيترهاي خود را حداقل ۲۲ پيكسل كنيد و متن بدنه را نيز حداقل به ۱۴ پيكسل برسانيد.

اين يك مثال عالي از زيرتيتر توسط Podio است:” راه حل مديريت كار با قابليت شخصي سازي شده اي را امتحان كنيد كه رهبران به آن اعتماد داشته و كارمندان از كار كردن با آن لذت مي برند. ” اين متن چند نقطه درد مشترك را در مورد مديريت كار تحريك كرده و به مخاطبان قول كار قابل شخصي سازي شدن، قابل اعتماد و لذت بخش را مي دهد.

۳فراخوان عمل‌هاي اصلي 

هدف صفحه اصلي شما متقاعد كردن بازديد كنندگان به نگاهي عميق تر به وب سايت شما و حركت بيشتر در قيف فروش است. دو يا سه كال تو اكشن در بالاي صفحه خود قرار دهيد كه هر كدام مخاطبان را به مراحل مختلفي از چرخه خريد هدايت مي كند و اين دكمه ها را در مكان هايي قرار دهيد كه پيدا كردن آن ها ساده باشد. اين كال تو اكشن ها بايد تاثيرگذار بوده و رنگي مخالف با الگوي رنگي صفحه اصلي شما داشته باشند، در حالي كه همچنان متناسب با طرح كلي صفحه نيز باشند. متن دكمه ها را خلاصه و كمتر از ۵ كلمه نگه داريد و آن ها را فعاليت محور قرار دهيد تا بتوانند مخاطبان را تحريك به انجام عملي كه از آن ها مي خواهيد كنند. مثال هايي از متن كال تو اكشن مي توانند ” ثبت نام كنيد “، ” قرار ملاقات رزرو كنيد ” يا ” رايگان امتحان كنيد ” باشند.

براي بهينه سازي كال تو اكشن ها براي كاربران موبايل،‌ مطمئن شويد كه به اندازه كافي بزرگ هستند كه بتوان با يك انگشت به آن ها ضربه زد. اگر از دكمه استفاده مي كنيد، حداقل سايز آن بايد 44 در 44 پيكسل باشد تا مردم بتوانند با يك انگشت به آن ضربه وارد كنند. اضافه كردن فضاي سفيد در اطراف كال تو اكشن خود را نيز در نظر بگيريد تا كاربران موبايل بتوانند به راحتي بدون اين كه از ضربه زدن به جاي اشتباهي هراس داشته باشند، آن را انتخاب كنند.

Uber چندين كال تو اكشن اصلي در صفحه اصلي خود دارد كه براي پرسوناهاي مختلفي طراحي شده اند. ” راننده شويد “‌ براي راننده هاي احتمالي و “‌ ثبت نام كنيد ” براي مسافران احتمالي. توجه كنيد كه كال تو اكشن آبي روشن اوبر در تضاد با پس زمينه تاريك سايت هستند.

۴عكس‌هاي پشتيبان 

همانطور كه قديمي ها مي گويند، عقل مردم در چشم‌شان است. مطمئن شويد كه از عكس يا ويديوي كوتاهي استفاده مي كنيد كه به وضوح نشان دهنده پيشنهاد شماست. از عكس هايي استفاده كنيد كه احساسات را برمي انگيزند و باعث ايجاد عمل مي شوند، همچنين از عكس هاي قديمي و استوك نيز اجتناب كنيد. براي بهينه سازي عكس ها براي كاربران موبايل،‌ از عكس هاي با كيفيتي استفاده كنيد كه حجم آن ها كاهش يافته است. همچنين به عكس هاي خود alt text نيز اضافه كنيد كه اگر دستگاه هاي موبايل عكس ها را به صورت پيش‌فرض بلاك كردند به مشكلي برنخوريد.

صفحه اصلي 4 Rivers Smokehouse يك مثال عالي از عكس هاي احساسي است. اين صفحه شامل ويديوهاي كوتاه و با كيفيت و حيرت انگيز است كه در يك لوپ پشت سر يك تيتر و زيرتيتر ساده و همچنين يك كال تو اكشن پخش مي شوند.

۵مزايا 

نه تنها توصيف كاري كه انجام مي دهيد مهم است، بلكه چرايي كاري كه انجام مي دهيد نيز اهميت دارد. مخاطبان مي خواهند در مورد مزاياي خريد از شما بدانند چرا كه اين دليلي است كه آن ها را مشتري دائمي شما نگه مي دارد. متن را سبك و خوانا نگه داريد و با زبان مخاطبان خود سخن بگوييد. Evernote  كار عالي در امر ليست كردن قابليت ها در صفحه اصلي خود انجام داده به صورتي كه اغواكننده، از لحاظ بصري جذاب و قابل درك هستند.

۶تاييد اجتماعي 

تاييد اجتماعي معيار قدرتمندي براي اعتماد است. محصول يا خدمات شما ممكن است كه در دنيا بهترين باشد و حتي داشتن اين ادعا نيز اشكالي ندارد. موضوع اين جاست كه مردم شايد اين ادعاي شما را باور نداشته باشند تا زماني كه آن را از ديگر مردم بشنوند و اين دقيقاً كاري است كه تاييد اجتماعي انجام مي دهد.

تنها چند نقل و قول كوتاه و خوب در مورد خود را قرار دهيد و اگر امكانش هست به آن ها لينك بزنيد. اضافه كردن نام و عكس به اين تاييديه ها نيز مي توانند اعتبارشان را افزايش دهند. Codeacademy به خوبي اين كار را در صفحه اصلي خود انجام مي دهد و شما مي توانيد با كليك برروي هر كدام از مطالعات، كل متن را بخوانيد.

۷مسيريابي

طراحي و محتواي مسيريابي صفحه اصلي شما مي تواند تعيين كننده يك تبديل يا پرش از سايت شما باشد. براي كاهش نرخ پرش، مسير مشخصي را براي كاربران خود از صفحه اصلي به مناطق مختلف سايت قرار دهيد. منوي مسيريابي را در بالاي سايت به وضوح قرار دهيد و لينك ها را در ساختار سلسله مراتبي سازمان دهي كنيد.

هيچكس وب سايت شما را بهتر از كساني كه آن را طراحي كرده اند نمي شناسد، بنابراين مطمئن شويد كه تست هايي را انجام مي دهيد تا از ساده بودن و قابل درك بودن فرايند پيدا كردن چيزي كه مخاطبان در وب سايت شما ممكن است به دنبال آن باشند، اطمينان حاصل كنيد. همچنين اگر امكانش هست يك نوار جستجو نيز در سايت خود قرار دهيد.

در اين قسمت مثال عالي از طراحي مسيريابي خوب و ساختاريافته از صفحه اصلي Geek Squad مشاهده مي كنيد.

۸پيشنهاد محتوا

براي ايجاد سرنخ هاي بيشتر از صفحه اصلي خود، يك پيشنهاد محتواي عالي قرار دهيد، مانند كتاب الكترونيكي يا راهنما. افرادي كه آماده خريد نيستند ممكن است فايلي را دانلود كنند كه به آن ها اطلاعات بيشتري در مورد حوزه اي كه به آن علاقه دارند بدهد.

در قسمت پايين مثالي از صفحه اصلي IMPACT مشاهده مي كنيد. در پايين صفحه، آن ها ۴ كتاب الكترونيكي رايگان در مورد رازهاي هك رشد خودشان قرار داده اند.

۹فراخوان عمل‌هاي ثانويه Secondary Calls-to-Action

دعوت به عمل هاي ثانويه را در صفحه اصلي خود قرار دهيد تا بتوانيد فرصت هاي تبديل بيشتري را براي كساني كه به هدف اصلي شما علاقه اي ندارند ايجاد كنيد. به آن ها به ديد نقشه احتمالي نگاه كنيد، آن ها به بازديد كنندگاني كه هنوز آماده تعهد زيادي كه از آن ها درخواست مي كنيد نيستند، راه ديگري را پيشنهاد مي دهند.

در حالي كه دعوت به عمل هاي اصلي شما بايد بالاي صفحه باشند، دعوت به عمل هاي ثانويه را در پايين صفحه قرار دهيد تا كاربراني كه به پايين صفحه مي آيند چيزي براي كليك كردن داشته باشند. مثلاً در پايين صفحه اصلي Trustev، شما سه كال تو اكشن واضح مي بينيد كه براي كاربراني است كه تا اينجا پايين آمده اند تا بتوانند برروي چيزي كليك كنند.

اين دعوت به عمل هاي ثانويه سه چيز مختلف را هدفگيري مي كنند، خرده فروشي ها، كالاهاي مجازي و مسائل مالي. اين موضوع مورد رضايت سه گروه از پرسوناهاي مختلف است.

۱۰قابليت ها

علاوه بر مزايا، چندتا از قابليت هاي كليدي خود را ليست كنيد. اين به مردم درك بهتري از چيزهايي كه محصول يا خدمات شما ارائه مي دهند،‌ مي دهد. در اين قسمت نيز متن را سبك و خوانا نگه داريد. Dropbox for Business مثلاً، از نشان دادن ماتريسي از قابليت هاي خود در صفحه اصلي خجالت نكشيده و اين كار را انجام مي دهد.

۱۱منابع

اكثر بازديد كنندگان وب سايت شما آماده خريد نيستند،‌ البته هنوز. براي افرادي كه به دنبال اطلاعات بيشتر هستند، لينكي به مركز منبعي قرار دهيد كه بتوانند از آن جا به اطلاعات بيشتر دسترسي داشته باشند. نه تنها اين كار آن ها را براي مدت زمان بيشتري بر روي سايت شما نگه مي دارد، بلكه به شما براي اثبات خود به عنوان رهبر افكار در صنعت خودتان نيز كمك مي كند.

Knowledge Vision يك لينك منبع به دعوت به عمل هاي ثانويه خود زير صفحه قرار داده است. توجه كنيد كه هر كدام از اين كال تو اكشن هاي ثانويه بخش متفاوتي از چرخه خريد را پشتيباني مي كنند. يك دمو براي كساني كه نزديك به خريد هستند، مثال هايي براي كساني كه علاقه مند هستند اما به اطلاعات بيشتري نياز دارند و منابع براي كساني كه به اوايل قيف نزديك هستند.

۱۲نشانگرهاي موفقيت

علاوه بر داستان هاي موفقيت مشتريان، جوايز و بازشناسي ها نيز مي توانند تاثير اوليه خوبي روي مخاطبان داشته باشند. آيا كمپاني شما رستوراني تاييد شده توسط منتقدان است؟ آيا شما به عنوان بهترين اپليكيشن جديد سال انتخاب شده ايد؟ بگذريد بازديدكنندگان صفحه اصلي شما از دستاوردهاي شما با خبر باشند. مانند تاييد اجتماعي، اين كار به بيزينس شما اعتبار بيشتري براي كساني كه شما را نمي شناسند ايجاد مي كند.

در صفحه اصلي Cleanify، شما نام ناشران معروفي كه در مورد آن ها نوشته اند را پيدا مي كنيد، مانند نيويورك تايمز يا TechCrunch.

بهينه سازي براي موبايل را فراموش نكنيد

فرقي ندارد كه صفحه اصلي خودتان را تغيير مي دهيد يا آن را از نو طراحي مي كنيد، مطمئن شويد كه كاملاً براي موبايل بهينه سازي شده باشد. نه تنها وب سايت هاي بهينه براي موبايل رتبه سئو بهتري به لطف تغيير الگوريتم گوگل در سال 2015 مي گيرند، بلكه مي توانند تجربه كاربري را براي كاربران موبايلي كه روز به روز به تعدادشان افزوده مي شود بسيار بهبود بخشند. بهينه سازي وب سايت براي كاربران موبايل به معني بهينه سازي تيترها، زيرتيترها و متن بدنه سايت، كال تو اكشن ها، عكس ها و بيشتر است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.