چهارشنبه ۰۱ شهریور ۰۲

طراحي سايت موفق در چهار گام

طراحي سايت موفق در چهار گام

هدف از طراحي سايت اين است كه يك فضاي خاص و جذاب بسازيم بطوريكه كاربران بتوانند به سهولت، براي مدت طولاني در آن باقي مانده و فعاليت نمايند. سايت هايي كه خود را برندسازي نكرده اند و در خصوص محصولات و خدمات خود، اطلاعات لازم را به وضوح ارائه نمي دهند، نسبت به سايت هايي كه تلاش كرده اند و طراحي وب سايت خود را به بهترين نحو ارتقا داده اند بازديدكنندگان كمتري خواهند داشت.

يك سايت ساده و نامناسب نه تنها مشتريان را جذب نمي كند، بلكه مشتريان فعلي را نيز از دست خواهد داد. وبسايت ها بايد بكوشند تا خود را از ساير رقبا متمايز كنند. همان طور كه ساخت و طراحي يك شركت نيازمند به برنامه ريزي و آينده نگري است، طراحي سايت ايده ال نيز به همان ميزان به برنامه ريزي و توجه به جزئيات نياز دارد.

توجه به چهار مرحله مهم و اساسي زير مي تواند به شما كمك كند تا يك وبسايت خوب طراحي نماييد.

مرحله اول: برنامه ريزي

توجه داشته باشيد اولين گام در طراحي سايت مناسب، برنامه ريزي است. قبل از طراحي سايت، لازم است تصوير آنلايني كه قرار است به مخاطب نشان دهيد را در ذهن خود مجسم كنيد. در واقع طرح سايت شما، مانند ورودي فروشگاه ها مي باشد كه مشتريان در هنگام سرچ كردن با آن مواجه مي شوند. بنابراين سعي كنيد در هنگام طراحي وب سايت خود به نكات زير دقت كنيد:

هدف اصلي سايت شما چيست؟

چه چيزي مي فروشيد؟ چه خدماتي ارائه مي دهيد؟

مشتريان فعلي شما چه كساني هستند؟

چه بازديدكنندگاني را تمايل داريد به مشتريان خود اضافه كنيد؟

انتظار داريد، هنگامي كه مشتريان شما وارد سايت شما مي شوند، در ابتدا چه كاري را انجام دهند؟

اگر سايت شما چيز خاصي براي ارائه كردن نداشته باشد و يا اگر خدمات، متريال، اخبار يا گزينه هايي كه ارائه مي كند، مناسب نباشد، در اين صورت حتي اگر كاربران، سايت شما را به آساني پيدا كنند، باز هم، كسب و كار شما از رونق چنداني برخوردار نخواهد شد. سعي كنيد از ديد يك بازديدكننده به برنامه ريزي و طرح سايت خود نگاه كنيد. در يك سايت، دنبال چه چيزي هستيد كه به آساني آن را پيدا مي كنيد؟ چه چيزي است كه شما را جذب يك سايت مي كند؟ آيا سهولت و راحتي حركت كردن در سايت است؟ آيا سايت چيزهاي متنوعي را به بازديدكنندگان ارائه مي دهد؟

مرحله  دوم: طراحي

پس از اينكه اهداف و مخاطبين خود را مشخص كرديد، اكنون مي توانيد فرآيند طراحي را آغاز نماييد. مجددا يادآوري مي نماييم كه برنامه ريزي، امري حياتي است. به خاطر داشته باشيد اگر خودتان طراحي سايت را انجام نمي دهيد، حتما در خصوص رنگ ها، لايوت و عملكرد صفحات با طراح گفتگو نماييد.

رنگ ها، لايوت، نوع و اندازه فونت ها، مسائل اصلي در طراحي سايت مي باشند كه بايد در خصوص آنها تصميم بگيريد. استفاده از رنگ ها و فونت هاي زيبا و جذاب كه به آساني خوانده مي شوند، باعث خواهد شد بازديدكنندگان وبسايت شما از خواندن خسته نشوند و به جستجوي اطلاعات سايت ادامه دهند و از اين طريق به محصولات و خدمات شما هدايت شوند.

مرحله  سوم: كدينگ

هنگام شروع طراحي وب سايت، به خاطر داشته باشيد كه برنامه ريزي مهم ترين فاكتور مي باشد. يافتن محتوا براي وبسايت يا ساخت محتوا، امري بسيار مهم و حياتي مي باشد. اگرچه ممكن است در ابتداي طراحي، تمامي مقالات و محتواي لازم براي وبسايت را در اختيار نداشته باشيد، اما نكته مهم و قابل توجه اين است كه بايد بدانيد چه محتوايي را مي خواهيد در سايت ارائه كنيد و همچنين از مكان مقالات، هدرها، و محتواي عمومي در سايت، آگاهي كامل داشته باشيد و طرح كلي را برنامه ريزي كرده باشيد. كدينگ هم از مسائل بسيار مهم در آغاز فرآيند طراحي سايت مي باشد. مشخص كردن فرمتي كه مي خواهيد در سايت ايجاد كنيد، از لحاظ جنبه هاي فني طراحي سايت بسيار مهم است، زيرا كدينگ است كه سايت را بروز و پويا نگاه مي دارد. سايت ها بدون زيرساخت هاي فني قوي و سالم، حتي اگر بهترين محتواها را هم داشته باشند، قادر نخواهند بود كه هيچ بازديدكننده اي را جذب يا حفظ كنند.

گام 4: محتوا ! توليد محتواي بسيار خب كار هر كسي نييست !

مشتريان احتمالي شما، معمولا از طريق سرچ كردن به وبسايت شما هدايت مي شوند. محتواي سايت شما بايد به گونه اي باشد كه در هنگام سرچ كاربران، سايت شما را در ليست بروزترين و جديدترين از لحاظ محتوا سايت ها قرار دهد. تصميم در خصوص محتوايي كه مي خواهيد به مشتريان ارائه كنيد، نيازمند آزمون و امتحان مي باشد. براي اينكه بهترين محتوا را از لحاظ مسائل فني ذكر شده داشته باشيد، مي توانيد محتواهاي سايت را، خودتان بنويسيد و يا از متخصصين كمك بگيريد. پس از اينكه محتواي خود را ايجاد و يا طرح آن را برنامه ريزي كرديد، اكنون بايد نقشه سايت خود را به نحوي ساده و روان طراحي كنيد كه بازديدكنندگان شما بتوانند به آساني و سهولت در آن حركت كنند. وبسايت شما، حتي با بهترين محتوا در جهان ،به هيچ وجه به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد، اگر طوري طراحي شده باشد كه نيازمند كليك كردن هاي مكرر در صفحات شلوغ باشد.

شما مي توانيد با توجه به نكات ساده طراحي وب سايت كه در بالا ذكر شد، بهترين سايت را طراحي كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.