شنبه ۱۴ مرداد ۰۲

براي جذب مشتري چه كاري را بايد انجام دهيم؟

براي موفقيت در هر كسب و كاري بايد از روش‌هاي مختلف آن را تبليغ كنيم. وقتي صحبت از تبليغات مي‌شود ذهن خيلي از صاحبان كسب و كار به سمت تبليغات تلويزيوني يا تبليغات در فضاي مجازي مي‌رود. اما روش‌هاي راحت‌تر و كم هزينه‌تري هم وجود دارد كه تاثير زيادي در جذب مشتري دارند. يكي از اين روش‌ها ارائه نمونه كار به مشتريان است.

 

 

 

به جاي بيان افتخارات كسب و كارتان و خسته كردن مشتري بهتر مي باشد كه چند نمونه از پروژه‌ها يا محصولات‌تان را به او نشان دهيد. اين كار تاثير بسيار بيشتري در تصميم گيري مشتري دارد. با ارائه چند نمونه كار خيلي خوب مي‌توانيد مشتريان بيشتري را جذب كنيد. 

چرا بايد نمونه كارهاي خود را به مشتري نشان دهيم؟

نمايش نمونه كارهاي انجام شده يا در حال انجام يكي از ابزارهاي تبليغاتي است كه تاثير زيادي در افزايش نرخ تبديل‌تان دارد. تصور كنيد كسب و كارتان را به 1000 نفر كه به خدمات شما نياز دارند معرفي مي‌كنيد. از بين اين 1000 نفر تنها 5 نفر به مشتري شما تبديل مي‌شوند. به اين ترتيب مي‌توان گفت كه نرخ تبديل كسب و كارتان پايين است. حالا اگر نمونه كارتان را به اين افراد نشان دهيد قطعا تعداد بيشتري از آن‌ها به شما اعتماد مي‌كنند.

در نتيجه فقط با نشان دادن نمونه كار تعداد مشترياني كه از شما خريد مي‌كنند ممكن است به 10 نفر برسد. در اين صورت مشترياني كه با نمايش نمونه كار جذب كرديد 2 برابر بيشتر مي‌شود. وقتي مشتريان بيشتري جذب كنيد نرخ تبديل كسب و كارتان هم بيشتر مي‌شود و نشان مي‌دهد كه استراتژي درستي را انتخاب كرده‌ايد. براي آشنايي بيشتر در اين زمينه پيشنهاد مي‌كنم مقاله «نرخ تبديل چيست؟ 7 نكته براي بهينه سازي نرخ تبديل» را مطالعه كنيد. 

 

شما تنها كسي نيستيد كه كاري را انجام مي‌دهد و احتمالا چندين شركت ديگر هم در حوزه شما فعاليت دارند. همه اين شركت‌ها خودشان را بهترين و با تجربه‌ترين كسب و كار در زمينه فعاليت‌شان مي‌دانند. به همين دليل انتخاب بهترين كسب و كار براي مشتري سخت مي‌شود. در اين مرحله نمونه كار نقش تعيين كننده‌اي در تصميم گيري مشتري دارد. معمولا اكثر مشتريان بعد از مشاهده نمونه كارها، از بين چند كسب و كار يكي را براي همكاري انتخاب مي‌كنند.

چه كسب و كارهايي بايد نمونه كار داشته باشند؟

ارائه نمونه كار بهترين راه براي اثبات توانايي و مهارت شما است. فرقي ندارد كه در چه زمينه‌اي فعاليت مي‌كنيد. اگر يك شركت بزرگ و شناخته شده داريد، يا حتي صاحب يك كسب و كار خانگي كوچك هستيد بايد نمونه كارهاي مختلفي داشته باشيد. وقتي براي استخدام به شركتي درخواست مي‌دهيد، اولين چيزي كه از شما مي‌خواهند سوابق كاري است. نمونه كار هم سابقه كاري كسب و كار شماست و مطمئنا اهميت زيادي براي مشتري دارد.

اگر صاحب يك توليدي هستيد احتمالا زياد پيش آمده كه مشتريان از شما يك يا دو نمونه كار بخواهند. اين نمونه كارها كمك مي‌كند كه مشتري كيفيت و ارزش محصول توليدي شما را بسنجد. اگر هم يك كسب و كار خدماتي داريد باز هم نمايش نمونه كار اهميت زيادي براي مشتريان شما دارد. مثلا اگر كسب و كاري در زمينه طراحي دكوراسيون داخلي داريد لازم است چند نمونه از پروژه‌هاي اجرا شده خودتان را به مشتري نشان دهيد. اين كار باعث مي‌شود كه مشتري با سبك طراحي شما بيشتر آشنا شود.

ارائه نمونه كار فقط براي كسب و كارها نيست. اگر كسب و كاري نداريد و به صورت آزادكار يا فريلنسر مشغول كار هستيد حتما بايد نمونه كار داشته باشيد. مثلا اگر در زمينه طراحي گرافيك فعاليت داريد، براي جذب كارفرما و پيدا كردن پروژه بايد چندين نمونه كار براي نمايش مهارت‌تان در اين زمينه داشته باشيد.

 

نمايش نمونه كار در افزايش مشتري فروشگاه‌هاي اينترنتي هم تاثير زيادي دارد. مشتريان معمولا خيلي سخت به فروشگاه‌هاي اينترنتي اعتماد مي‌كنند. دليلش هم اين است كه مشتري قبل از خريد نمي‌تواند محصول را ببيند. وقتي به مشتري چند نمونه از محصولات فروشگاه را نشان دهيد آن وقت با خيال راحت‌تر مي‌تواند از شما خريد كند.

صفحه نمونه كارهاي يك سايت اينترنتي بخش مهمي از سايت است كه بايد اصولي و درست طراحي شود. به عنوان نمونه مي‌توانيد از صفحه نمونه كارهاي پرتال الگو بگيريد. در اين صفحه همانطور كه مي‌بينيد تصاوير بيشتري نسبت به متن وجود دارد. در ابتداي صفحه چند كلمه در مورد پرتال توضيح داده‌ايم. در ادامه هم دو نمونه كار شاخص به همراه توضيحاتي كوتاه آورده‌ايم. بعد از آن هم چندين تصوير از نمونه كارها به همراه لينك مشاهده آن‌ها قرار گرفته است.

به چه روش‌هايي نمونه كارهاي خود را به مشتري معرفي كنيم؟

معمولا مشتري‌ها زمان زيادي را به پيدا كردن و بررسي نمونه كارهاي كسب و كار شما اختصاص نمي‌دهند. پس بايد مطمئن شويد كه مشتريان شما خيلي سريع و راحت به نمونه كارتان دسترسي پيدا كنند. مشتريان شما احتمالا در حال ارزيابي چند شركت يا كسب و كار رقيب‌تان هم هستند. پس اگر نمونه كارتان را دير در اختيار مشتري قرار دهيد ممكن است يكي از رقباي شما زودتر اقدام كند و در نتيجه مشتري هم همان شركت را براي همكاري انتخاب كند. به همين دليل لازم است با انواع روش‌هاي ارائه نمونه كار آشنايي داشته باشيد.

1. ارسال يك نمونه از محصول براي مشتري

يكي از روش‌هاي معرفي كسب و كار اين است كه يك يا چند نمونه از محصولات خود را براي مشتري بفرستيد. با اين كار مشتري از نزديك كيفيت كار شما را مي‌بيند و با خيال راحت كسب و كار شما را انتخاب مي‌كند. مثلا فرض كنيد يك كسب و كار در زمينه فروش يا توليد كيف و كفش داريد. براي نمايش كيفيت كالاهاي توليد شده، مي‌توانيد يك نمونه از محصولات خود را براي مشتري بفرستيد.

اين روش فقط براي كسب و كارهاي توليدي مناسب است و كسب و كارهاي خدماتي و ساير مشاغل نمي‌توانند از اين روش استفاده كنند. همچنين فرستادن نمونه محصول براي مشتري نه تنها هزينه اضافي دارد، بلكه چند روزي هم طول مي‌كشد تا محصول نمونه به دست مشتري برسد.

 

يكي ديگر از معايب اين روش محدوديت در ارسال نمونه كار است. شما بسته به نوع كسب و كارتان حداكثر مي‌توانيد براي 20 تا 30 مشتري نمونه كار بفرستيد. به همين دليل افراد كمتري مي‌توانند با محصولات و خدمات شما آشنا شوند. معمولا براي مشتري‌هاي بزرگ و عمده از اين روش براي معرفي محصولات استفاده مي‌شود. براي مشتريان خرد و كوچك‌تر هم بايد از روش‌هاي ديگري براي معرفي نمونه كار استفاده كنيد. 

2. چاپ بروشور و كتابچه براي معرفي نمونه كارها 

تا قبل از فراگير شدن اينترنت و فضاي مجازي تقريبا همه كسب و كارها از طريق بروشور و كتابچه‌ها، نمونه‌هايي از فعاليت‌شان را در اختيار مشتري قرار مي‌دادند. به اين ترتيب همه كسب و كارها و شركت‌ها مي‌توانند نمونه‌اي از پروژه‌ها و محصولات خودشان را به مشتريان بيشتري نمايش دهند. مثلا كسي كه صاحب يك شركت ساختماني است به راحتي تصاويري از پروژه‌هاي آماده و نيمه آماده خود را در بروشور چاپ مي‌كند و آن را در اختيار مشتري قرار مي‌دهد.

نمايش نمونه كار از طريق بروشورهاي چاپي بيشتر در نمايشگاه‌ها كاربرد دارد. براي چاپ بروشور و كتابچه تبليغاتي بايد هزينه طراحي و چاپ آن‌ها را بپردازيد. از طرف ديگر خيلي از مشتريان اين بروشورها دور مي‌ريزند. به همين دليل بخشي از سرمايه شما احتمالا هدر مي‌رود و دور ريخته مي‌شود.

يكي از مشكلات اين روش براي معرفي نمونه كار محدوديت دسترسي است. مثلا فرض كنيد يك مشتري از شهري بسيار دور مي‌خواهد با شما همكاري كند يا محصولي را بخرد. در اين صورت بايد بروشور را براي مشتري پست كنيد. اين كار هم هزينه اضافي دارد و هم زمان زيادي طول مي‌كشد تا بروشور شما به دست مشتري برسد.

 

3. نمايش نمونه كارها در فضاي مجازي

استفاده از اينترنت راحت‌ترين، سريع‌ترين و به صرفه‌ترين روش براي نمايش نمونه كارها است. وقتي نمونه‌هاي كارهاي خودتان را داخل فضاي مجازي قرار دهيد، مشتري با استفاده موبايل و كامپيوتر به راحتي فعاليت‌ها و پروژه‌هاي شما را مشاهده مي‌كند. حتي اگر مشتري در شهر دوري باشد در همان لحظه مي‌تواند نمونه كارهاي كسب و كارتان را ببيند و در مورد فعاليت با شما تصميم گيري كند. 

يكي ديگر از ويژگي‌هاي نمايش نمونه كارها به صورت اينترنتي اين است كه هزينه كمتري نسبت به ساير روش‌ها دارد. همچنين محدوديتي در تعداد افرادي كه نمونه كارهاي شما را مي‌بينند وجود ندارد. صدها هزار نفر نمونه كارهاي شما را از طريق اينترنت مي‌بينند و به همين دليل مشتريان شما هم خيلي بيشتر مي‌شود. براي نمايش نمونه كار در اينترنت چند روش وجود دارد كه دو مورد از بهترين روش‌ها را به شما معرفي مي‌كنيم.

نمايش نمونه كار از طريق شبكه‌هاي اجتماعي

شبكه‌هاي اجتماعي مثل اينستاگرام كاربران زيادي دارند و تقريبا اكثر افراد جامعه در اين شبكه‌ها عضو هستند. به همين دليل اينستاگرام فضاي مناسبي براي نمايش نمونه كارهاي كسب و كارتان محسوب مي‌شود. مهم‌ترين ويژگي اينستاگرام اين است كه كار كردن با آن راحت است. فقط بايد يك اكانت در اينستاگرام بسازيد و بعد از آن مي‌توانيد نمونه‌هاي مختلفي از محصولات يا خدمات‌تان را در پيج اينستاگرام قرار دهيد.

 

البته اين را هم بگويم كه اگر مي‌خواهيد مشتريان بيشتري از طريق اينستاگرام داشته باشيد بايد يكسري از موارد را ياد بگيريد و در پست‌هاي اينستاگرامي‌تان رعايت كنيد. به طور كلي بايو اينستاگرام، عكس پست و كپشني كه براي تصوير مي‌نويسيد تاثير زيادي در جذب مشتري دارند. اگر مي‌خواهيد اطلاعات بيشتري در اين زمينه داشته باشيد پيشنهاد مي‌كنم حتما مقالات زير را مطالعه كنيد: 

بايو اينستاگرام‌تان در 3 ثانيه اول، باعث جذب افراد مي‌شود؟

چگونه براي پست‌هاي‌مان يك كپشن جذاب بنويسيم؟

معرفي نمونه كارهاي كسب و كار به وسيله سايت اينترنتي

يكي ديگر از روش‌هاي نمايش نمونه كار در اينترنت اين است كه يك سايت اينترنتي براي كسب و كارتان بسازيد و نمونه كارهاي خودتان را در آن قرار دهيد. با اين كار فقط كافيست آدرس اينترنتي سايت‌تان را به مشتريان بدهيد تا به تمام نمونه كارهاي شما دسترسي داشته باشند.

يكي از ويژگي‌هاي راه‌اندازي سايت اينترنتي اين است كه كاربران با جستجو از طريق گوگل مي‌توانند وارد سايت شما شوند. به اين ترتيب افراد بيشتري با كسب و كارتان آشنا مي‌شوند و در نتيجه مشتريان بيشتري پيدا مي‌كنيد. طراحي سايت اينترنتي كه در آن بتوانيد نمونه كارهاي خود را به ديگران نمايش دهيد كار سختي نيست. حتي به هيچ دانش و مهارت خاصي هم نياز نداريد.

به كمك سايت سازها خيلي راحت و سريع مي‌توانيد يك سايت اينترنتي را درست كنيد و نمونه كارهاي كسب و كارتان را در آن قرار دهيد

طراحي سايت اينترنتي

بعد از اين كه در سايت ساز ثبت نام كرديد، وارد پنل كاربري مي‌شويد. در ابتدا بهتر است چند ويديوي كوتاهي كه در پنل كاربري ديده مي‌شود را مشاهده كنيد. بعد از ديدن ويديوها كار با سايت ساز و مراحل طراحي سايت با آن را ياد مي‌گيريد. وقتي با قسمت‌هاي مختلف سايت ساز آشنا شديد در كمتر از يك روز مي‌توانيد سايت خودتان را طراحي كنيد.

كاربرد سايت اينترنتي فقط نمايش نمونه كار نيست و استفاده‌هاي بيشتري هم براي كسب و كار شما دارد. مثلا مي‌توانيد با استفاده از فروشگاه ساز يك سايت فروشگاهي بسازيد و در كنار معرفي محصول و نمايش نمونه‌هايي از كالاها، آن‌ها را به صورت اينترنتي بفروشيد. سايت ساز پرتال يكي از سرويس‌هاي ايراني است كه قابليت ساخت سايت و فروشگاه اينترنتي را دارد.

با فروشگاه ساز پرتال مي‌توانيد درگاه پرداخت، سرويس پيامكي، خبرنامه ايميلي، وبلاگ، چت آنلاين و امكانات مختلف ديگر را به سايت خودتان اضافه كنيد. همچنين اگر مشكل يا سوالي در مراحل طراحي سايت براي‌تان ايجاد شد مي‌توانيد با پشتيباني پرتال تماس بگيريد تا خيلي زود مشكل شما را رفع كنند. مطالعه مقاله «35 دليل براي آنكه پرتال را انتخاب كنيد!» شما را بيشتر با ويژگي‌هاي سايت ساز پرتال آشنا مي‌كند.

 

در تهيه نمونه كار به چه مواردي بايد توجه كنيم؟

براي اين كه نمونه كارهاي شما بتواند مشتريان زيادي را تحت تاثير قرار دهد و درآمد كسب و كارتان را بيشتر كند بايد سعي كنيد آن‌ها را به بهترين شكل نمايش دهيد. در ادامه مواردي را به شما مي‌گوييم كه رعايت كردن‌شان در معرفي نمونه كار مي‌تواند تاثيرگذاري آن‌ها را چند برابر بيشتر كند.

1. بهترين كارهاي‌تان را به عنوان نمونه كار معرفي كنيد

يكي از اشتباهات رايج در زمينه تهيه نمونه كار اين مي باشد كه تعداد زيادي از كارهاي خودتان را معرفي كنيد. بدون شك مشتري قرار نيست ساعت‌ها براي بررسي نمونه كارهاي شما وقت بگذارد. بايد چند مورد از بهترين و شاخص‌ترين كارهاي‌تان را به مشتري نشان دهيد. مشتري شما معمولا 15 تا 30 ثانيه براي مشاهده نمونه كارها وقت مي‌گذارد. زمان، نقش مهمي در تاثير نمونه كارها دارد و بايد طوري نمونه كارها را تنظيم كنيم كه مشتري از همان ابتدا جذب شود.

بهترين كار اين است كه بهترين و بزرگ‌ترين پروژه‌ها و محصولات خود را در ابتداي نمونه كار قرار دهيد. به اين دليل كه معمولا مشتري وقت بيشتري را براي بررسي اولين نمونه كارها مي‌گذارد و نمونه كارهاي بعدي را سطحي نگاه مي‌كند. بهتر است كه حدود 6 تا 8 مورد از بهترين كارهاي خود را در نمونه كارها بياوريد. بعد هم براي هركدام حدود 10 تا 15 تصوير قرار دهيد.

 

نكته ديگري كه در نمونه كارها بايد رعايت كنيد ايجاد تنوع است. مثلا اگر يك كسب و كار در زمينه توليد پوشاك داريد بهتر است از انواع لباس‌هاي توليدي مثل لباس‌هاي مردانه، زنانه، بچگانه، مجلسي و راحتي نمونه كار قرار دهيد.

2. در مورد روند انجام پروژه يا مراحل توليد محصول توضيح كوتاهي بنويسيد

براي نمايش نمونه كارها فقط به تصاوير اكتفا نكنيد يا اگر ميكنيد چند تصوير با كيفيت خوب در نمايش نمونه كارهايتان قرار دهيد . درست است كه تصوير مهم‌ترين بخش در تهيه نمونه كار به حساب مي‌آيد اما مشتري به دنبال اطلاعات هم هست. حتما چند خط در مورد روند انجام پروژه يا توليد محصول توضيح دهيد. مثلا يك كسب و كار ساختماني بايد در كنار تصاوير پروژه‌هايش اطلاعاتي مثل هزينه، زمان انجام و نوع مصالح به كار رفته در پروژه را هم قرار دهد. بهتر است كمي در مورد چالش‌هاي پروژه بنويسيد تا مشتري بيشتر با مهارت‌هاي شما آشنا شود.

3. نظرات مشتريان را هم در كنار نمونه كار بنويسيد

اگر مي‌خواهيد نمونه كارهاي شما تاثير بيشتري براي ديگران داشته باشد بايد يك يا دو جمله كوتاه هم از زبان مشتري بياوريد. از مشتريان خود بخواهيد همكاري با شما را در يك جمله توصيف كنند. اين كار باعث مي‌شود كه مشتريان جديد بيشتر به شما اعتماد كنند. به اين ترتيب مستند بودن نمونه كارهاي معرفي شده را به مشتريان ثابت مي‌كنيد و اعتماد آن‌ها به شما بيشتر مي‌شود.

 

4. اگر نمونه كار نداريد خودتان چند مورد تهيه كنيد

مشكل بزرگ و اصلي خيلي از كسب و كار هايي كه تازه به ميان آمده اند اين مي باشد كه نمونه كاري براي معرفي ندارند. به همين دليل جذب اولين مشتري‌ها هميشه كار سختي است و زمان زيادي مي‌برد. بهترين كار اين است كه خودتان چند نمونه محصول را براي معرفي توليد كنيد. اگر هم امكان توليد نمونه كار را نداريد طرح‌هايي از ايده‌هاي خودتان ارائه كنيد. مثلا اگر كسب و كاري در زمينه نقشه كشي ساختمان داريد و تا به حال پروژه‌اي را انجام نداده‌ايد، بهتر است چند مورد از نقشه‌ها و ايده‌هاي خاص و جذاب خودتان را به مشتري نمايش دهيد.

به جاي تعريف از كسب و كارتان، چند نمونه كار نشان دهيد

كسب و كارهاي بزرگ معمولا به جاي تعريف و تمجيد از خودشان چند نمونه كار حرفه‌اي به مشتري نشان مي‌دهند. در واقع اين نمونه كار است كه با مشتريان صحبت مي‌كند و خيلي واضح مي‌تواند توانايي‌هاي كسب و كار شما را به آن‌ها نمايش دهد. به همين دليل لازم است حتما نمونه كارهاي مختلفي از فعاليت‌هاي كسب و كارتان تهيه كنيد. حتي بايد هر چند وقت يكبار اين نمونه كارها را به روز كنيد و محصولات يا پروژه‌هاي جديد را در آن قرار دهيد. راه‌اندازي سايت اينترنتي مزاياي خيلي زيادي دارد كه يكي از آن‌ها امكان نمايش نمونه كارهاي شما در آن است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.