دوشنبه ۱۶ مرداد ۰۲

طراحي وب‌سايت با وردپرس و CMS هاي اختصاصي كدام بهتر است؟

طراحي وب‌سايت با وردپرس و CMS هاي اختصاصي كدام بهتر است؟

بعد از معرفي هر كدام از اين ابزار طراحي وب‌سايت، حال سئوالي كه پيش مي‌آيد اين است كه طراحي وب‌سايت با وردپرس و CMS هاي اختصاصي چه تفاوت‌هايي با هم دارند و كدام بهتر است؟

براي پاسخ به اين سئوال بايد بگوييم كه طراحي وب‌سايت با وردپرس و CMS هاي اختصاصي معايب و مزايايي دارد و هركدام مطابق با كاربرد سايت و نياز كارفرما مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 

مزايا و معايب طراحي سايت با CMS هاي اختصاصي

براي اينكه بهتر متوجه شويد اكدام يك از اين ابزارها را براي طراحي سايت خود به كار ببريد، تصميم داريم در ادامه به بررسي معايب و مزاياي CMS هاي اختصاصي بپردازيم.

 

مزاياي و برتري هاي طراحي سايت با CMS هاي اختصاصي:

همانطور كه مي‌دانيد سيستم مديريت محتواي اختصاصي مزاياي زيادي دارد كه از مهم‌ترين آن‌ها، مي‌توان به سرعت بسيار بالا، امنيت قوي و سطح بالا و انعطاف‌پذيري بسيار زياد آن اشاره كرد. اين مزيت‌ها را در ادامه به صورت مفصل شرح مي‌دهيم.

1- سرعت مديريت و دسترسي به داده‌ها در CMS هاي اختصاصي نسبت به سيستم‌هاي مديريت محتواي متن باز مانند وردپرس بسيار بالاتر و روان‌تر است.

2- در طراحي سايت با سيستم مديريتي CMS  اختصاصي، طراح مي‌تواند از ابتدا سايت و محتواي آن را متناسب با اهداف مشتري پياده‌سازي كند و از به كارگيري كد‌هاي اضافي در جدول‌ها و ديتابيس سايت جلوگيري كند. اين امر به خودي خود مي‌تواند موجب بهبود سرعت سايت شود تا دسترسي به اطلاعات در كمترين زمان ممكن صورت بگيرد.

3- يكي ديگر از مهم‌ترين مزاياي استفاده از cms هاي اختصاصي  به‌روزرساني صفحات در مدت زماني بسيار كوتاه است.

4- پشتيباني آسان و مطمئن‌تر نيز از ديگر مزاياي سيستم مديريتي CMS  اختصاصي است.

5- يكي ديگر از مهم‌ترين مواردي كه همه طراحان در طراحي سايت و راه‌اندازي آن بسيار به آن توجه مي‌كنند بالا بودن سطح امنيت وب‌سايت است. به دليل اين كه بسياري از سايت‌هاي موجود در سطح جهان از طريق CMS اختصاصي راه‌اندازي شده‌اند، شركت توسعه‌دهنده اين سيستم همواره در حال رفع ايراد‌ها و باگ‌ها، به‌روزرساني و ارتقاء امنيت آن است. ناگفته نماند كه سطح امنيت سايت رابطه مستقيمي با دانش و تجربه تيم يا شخص طراح سايت دارد. طراح سايت بايد تمامي نكات امنيتي را رعايت كند.

 

معايب طراحي سايت با CMS هاي اختصاصي:

 

معايب طراحي سايت با CMS هاي اختصاصي چيست؟

براي انتخاب ميان طراحي وب‌سايت با وردپرس و CMS هاي اختصاصي  بايد در نظر بگيريم كه سيستم مديريت محتوا يا CMS هاي اختصاصي مي‌تواند معايبي نيز داشته باشد. چرا كه اين سيستم در طول طراحي با سليقه مشتري و انتظارات آن پيش مي‌رود و ممكن است در طي اين فرآيند و اعمال تغييرات در طراحي و يا اضافه كردن امكانات به سايت، طراح با مشكلاتي رو‌به‌رو شود. از معايب و مشكلات رايج در طراحي سايت با CMS هاي اختصاصي مي‌توان به مواردي اشاره كرد كه عبارتند از:

1- در طول طراحي سايت با CMS  اختصاصي به دليل استفاده از كد‌هاي پيچيده و اختصاصي بودن محيط سايت، هزينه و زمان بالايي صرف مي‌شود. طراح سايت بايد به تمام نكات اشاره شده از طرف مشتري توجه داشته باشد. نبودن افزونه‌هاي آماده نيز مي‌تواند يكي از دلايلي باشد كه در بالا بودن هزينه و زمان طراحي نقش بسزايي دارد.

2- برخي از افراد از كيفيت نسبتا پايين CMSهاي اختصاصي نسبت به سيستم‌هاي بزرگ مديريتي متن باز، شكايت مي‌كنند. باز هم تاكيد مي‌كنيم كه با توجه به نياز مشتري، وب‌سايت مي‌تواند با استفاده از هر يك از اين ابزار پياده سازي شود.

3- در طراحي سايت با CMS هاي اختصاصي، امكان واگذاري و ارائه كد‌هاي سيستم به صاحب سايت وجود ندارد. به عبارت ديگر، منبع سايت و كدهاي نوشته شده براي يك وب‍سايت، تنها مخصوص همان وب‌سايت است و به يك كسب‌و‌كار خاص اختصاص دارد. به همين دليل، اگر هم كدهاي سيستم به صاحب سايت واگذار شود تا برنامه‌نويس ديگري روي آن كار كند، اين كار بسيار دشوار خواهد بود. از طرف ديگر، برنامه نويس‌ها ترجيح مي‌دهند كه بر روي وب سايتي كار كنند كه از ابتدا كدهاي آن را خودشان نوشته باشند. در واقع كار كردن بر روي كدهاي يك برنامه‌نويس ديگر و توسعه آن كاري بسيار زمان‌گير و انرژي‌بر است و كمتر برنامه‌نويسي خواهان كار بر روي كدهاي نوشته شده توسط يك طراح سايت ديگر است.

لازم به ذكر است كه برخي از شركت‌هاي طراحي و توسعه وب‌سايت، كدهاي سيستم را در ازاي پرداخت مبلغي در اختيار صاحب سايت قرار مي‌دهند، ولي همانطور كه پيش‌تر اشاره كرديم، اين كار براي صاحب سايت خيلي مقرون به صرفه و كار‌آمد نخواهد بود.

4- تغيير و توسعه سايت توسط برنامه‌نويسان ديگر در آينده، به دليل گنگ بودن كد‌هاي به كار رفته در طراحي توسط برنامه‌نويس قبلي دشوار خواهد بود.

معايب طراحي سايت با وردپرس؟ :

به اين دليل كه استفاده از افزونه‌هاي متفاوت، امنيت در وردپرس كاهش پيدا مي‌كند. اين امر به خاطر اين مي باشد كه افزونه‌هاي مختلف توسط برنامه‌نويسان و طراحان مختلف از سراسر جهان براي يك قالب نوشته مي‌شوند و امنيت سايت به همين خاطر به خطر خواهد افتاد.

  • به دليل استفاده از افزونه‌هاي متفاوت، امنيت در وردپرس كاهش پيدا مي‌كند. اين امر به خاطر اين است كه افزونه‌هاي مختلف توسط برنامه‌نويسان و طراحان مختلف از سراسر جهان براي يك قالب نوشته مي‌شوند و امنيت سايت به همين خاطر به خطر خواهد افتاد.
  • به دليل نصب افزونه‌ها سرعت سايت ممكن است پايين بيايد. به دليل اينكه افزونه‌ها توسط طراحان مختلف طراحي مي‌شوند، در بسياري موارد با هم تداخل پيدا مي‌كنند. زماني كه امكانات سايت‌هاي وردپرسي زياد و گسترده شوند، طراح يا صاحب سايت مجبور خواهد شد تا برخي از افزونه‌ها را از سايت پاك كند تا سرعت سايت پايين نيايد.
  • تنظيمات تخصصي در وردپرس براي دست يافتن به نتيجه ايده‌آل از نظر سرعت و SEO ممكن است دشوار باشد.
  • وردپرس توانايي ساخت سايت‌هايي با ويژگي‌هاي بسيار زياد و اختصاصي و سفارشي‌سازي امكانات سايت را ندارد.
  • براي طراحي سايت‌هاي بزرگ با امكانات متفاوت و سفارشي اصلا بهينه و مناسب نيست.
  • وردپرس نسبت به CMS هاي اختصاصي امنيت كمتري دارد.
  • در نسخه‌هاي جديد وردپرس ترجمه‌هاي فارسي بسيار ضعيفي ارائه شده است.
  • وردپرس در ارائه خدمات پشتيباني ضعف دارد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.