آرشیو دی ماه 1399

آموزش طراحي سايت

جمعه ۱۳ مرداد ۰۲

براي كسب درآمد از سايت چقدر بايد وقت بگذاريم؟

به نظر شما مديريت يك سايت يا فروشگاه اينترنتي كار سختي است و وقت زيادي از شما مي‌گيرد؟ چرا اين سوال را مطرح كردم؟ چون وقتي در مورد راه‌اندازي سايت يا فروشگاه اينترنتي با برخي از اطرافيان صحبت مي‌كنم در جواب مي‌گويند كه وقت اضافي براي ساخت و مديريت سايت را نداريم. مثلا مدتي قبل به يكي از دوستانم كه مغازه كيف و كفش داشت پيشنهاد كردم كه فروشگاه اينترنتي راه بيندازد.

اما در جواب گفت كه تمام طول روز در مغازه است و فرصتي براي كار با سايت ندارد. چند دقيقه‌اي در مورد كارهاي سايت اينترنتي و زمان لازم براي انجام آن‌ توضيح دادم. بالاخره دوستم متوجه شد كه مديريت و رسيدگي به سايت اينترنتي آن قدرها كه فكر مي‌كرد به زمان زيادي نياز ندارد. اگر مي‌خواهيد بدانيد كه براي مديريت يك سايت اينترنتي چقدر بايد زمان صرف كنيد ادامه مطلب را حتما مطالعه كنيد.

 

 

 

وقت گذاشتن روي سايت، ارزشش را دارد!

يكي از مواردي كه زياد مي‌بينم اين است كه خيلي‌ها بعد از ساخت سايت اينترنتي آن را به حال خودش رها مي‌كنند. جالب اين جاست كه انتظار دارند از سايت‌شان درآمد زيادي هم داشته باشند. اما واقعيت اين است كه درآمد سايت شما با زماني كه صرف سايت‌تان مي‌كنيد رابطه مستقيم دارد. يعني هر چقدر وقت بيشتري را به سايت خود اختصاص دهيد، مشتريان سايت شما هم بيشتر مي‌شوند. 

سايت اينترنتي مثل بچه‌اي كه تازه متولد شده نياز به توجه و رسيدگي دارد. هر چقدر بيشتر به سايت‌تان رسيدگي كنيد و به آن اهميت بدهيد، سايت شما زودتر رشد مي‌كند و بزرگ مي‌شود. اولين نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه فروشگاه اينترنتي مثل مغازه نيست كه روي صندلي بنشينيد و براي شما مشتري بيايد. وقتي فروشگاه اينترنتي راه‌اندازي مي‌كنيد بايد تلاش كنيد تا مشتري وارد سايت شما شود و از شما خريد كند. چون كسي خود به خود وارد سايت شما نمي‌شود.

يكي از سوالاتي كه در ذهن خيلي از افراد وجود دارد اين است كه آيا سايت اينترنتي ارزش وقت گذاشتن را دارد؟ بدون شك وقت طلاست و نبايد آن را بيهوده هدر داد. اما آيا كاركردن روي سايت و زمان گذاشتن براي آن وقت هدر دادن است؟ احتمالا شما هم فروشگاه‌هاي اينترنتي بزرگ مثل ديجي كالا را ديده‌ايد كه روزانه ميلياردها تومان درآمد دارند.

يا حتي فروشگاه اينترنتي آمازون را در نظر بگيريد كه بزرگ‌ترين و پردرآمدترين خرده فروشي آنلاين دنيا به شمار مي‌رود. جف بزوس سال‌هاي زيادي از عمرش را صرف آمازون كرده است. به نظر شما الان از اين كه چندين سال از عمرش را صرف فروشگاه اينترنتي خودش كرده پشيمان شده است؟ مطمئنا اگر اين كار را نمي‌كرد الان ثروتمندترين فرد جهان نبود.

جف بزوس براي ساخت آمازون از كارش استعفا داد تا بتواند تمام زمانش را براي فروشگاه خودش بگذارد. پس شما هم اگر زمان بگذاريد و به سايت خودتان برسيد حتما نتيجه مي‌گيريد. اگر همچنان در مورد راه‌اندازي سايت اينترنتي ترديد داريد

چند ساعت در روز را بايد به سايت‌مان اختصاص دهيم؟ 

هيچ چيزي به راحتي به دست نمي‌آيد. داشتن سايت اينترنتي پرفروش كه درآمد بالايي داشته باشد هم كار راحتي نيست و بايد زمان زيادي را به سايت‌تان اختصاص دهيد. البته لازم نيست تمام كارهاي خود را كنار بگذاريد و فقط به سايت‌تان رسيدگي كنيد. فقط بايد برنامه‌ريزي منظم و دقيقي داشته باشيد تا در اوقات بيكاري يا استراحت، كمي از وقت خود را صرف امور سايت اينترنتي كنيد. در ادامه براي اين كه متوجه شويد رسيدگي به سايت چقدر زمان مي‌برد مهم‌ترين كارهايي كه بايد انجام دهيد و زمان لازم براي هر كدام از آن‌ها را به شما مي‌گوييم.

 

توليد محتوا در سايت و فروشگاه اينترنتي چقدر زمان مي‌برد؟

مهم‌ترين كاري كه بايد در سايت‌تان انجام دهيد اين است كه آن را با محصولات و مطالب جديد به روز كنيد. تصاوير، متون و ويديوهايي كه در سايت قرار مي‌دهيد محتواي سايت شما را تشكيل مي‌دهند. اين محتواها بسيار ارزشمند هستند و تاثير زيادي در جذب كاربران و افزايش درآمد دارند. به همين دليل است كه اگر مدتي محتواي جديد در سايت‌تان قرار ندهيد مشتريان و بازديدكنندگان سايت شما كمتر مي‌شود. براي كسب درآمد از سايت اينترنتي بايد به صورت مداوم محتواهاي مختلف توليد كنيد و سايت شما هميشه به روز باشدتا وقتي كه محتواهاي جديد و جذابي براي سايت‌تان توليد كنيد، بدون شك بازديدكنندگان سايت مدام افزايش خواهد داشت. پس بايد بيشتر وقت خود به پيدا كردن موضوعات مختلف و توليد محتوا براساس آن‌ها اختصاص دهيد. علاوه‌بر اين بايد مطالب قديمي سايت را هم به روز كنيد و براي محصولاتي هم كه به سايت‌تان اضافه مي‌كنيد، توضيحات مفيدي بنويسيد. توليد محتوا براي سايت كاري است كه زمان زيادي از شما مي‌گيرد. البته مي‌توانيد برنامه ريزي كنيد و مثلا روزي يك ساعت وقت بگذاريد و چند خطي از مطلب را بنويسيد.

به اين ترتيب هر هفته مي‌توانيد يك مقاله جديد روي سايت‌تان داشته باشيد. پيشنهاد من اين است كه يك تقويم محتوايي براي سايت‌تان درست كنيد. مثلا طوري برنامه ريزي كنيد كه هفته‌اي يك يا دو مقاله بنويسيد و آن را در سايت منتشر كنيد. بسياري از سايت‌ها و فروشگاه‌هاي اينترنتي كارشناس توليد محتوا استخدام مي‌كنند تا براي سايت‌شان مطالب مختلف تهيه كند. شما هم مي‌توانيد يك فرد آشنا به اصول توليد محتوا را استخدام و كار انتشار محتوا در سايت را به او واگذار كنيد.

مديريت سفارش‌ها و پاسخگويي به كاربران چقدر زمان لازم دارد؟

كارهاي ديگري كه در فروشگاه اينترنتي بايد انجام دهيد، اضافه كردن محصول، چك كردن موجودي محصولات، پيگيري سفارشات و پاسخ به سوالات و نظرات مشتريان و كاربران سايت است. وقتي تازه سايت فروشگاهي خود را راه‌اندازي كرده‌ايد و مشتريان و محصولات شما كم هستند اين كارها زمان زيادي از شما نمي‌گيرد. نهايتا روزي 1 يا 2 ساعت زمان براي انجام اين كارها كافي است. 

 

وقتي تعداد محصولات سايت و همچنين مشتريان شما زياد شد بهترين كار اين است به تدريج افرادي را براي رسيدگي به اين كارها استخدام كنيد. اين قسمت از كارهاي سايت اهميت خيلي زيادي دارد و بايد هميشه به آن‌ها رسيدگي كنيد. مثلا اگر سفارشي ثبت شد سريع كارهاي بسته بندي و ارسال محصول را انجام دهيد تا كالاها در سريع‌ترين زمان ممكن به دست مشتري برسد. تاخير در ارسال محصولات باعث نارضايتي مشتري مي‌شود و امكان دارد كه ديگر از شما خريد نكند.

همچنين اگر كسي در سايت شما نظري ارسال كرد و يا براي شما پيغام گذاشت بايد خيلي سريع به او پاسخ دهيد. در صورتي كه مشتري جوابي از شما نگيرد، بدون شك از فروشگاه ديگري خريد مي‌كند. هميشه بايد موجودي كالاهاي خود را چك كنيد و اگر محصولي ناموجود شد سريع آن را تهيه كنيد. چون اگر مشتري به قصد خريد يك محصول خاص وارد فروشگاه اينترنتي شما شود و آن كالا موجود نباشد، از فروشگاه اينترنتي ديگري خريد مي‌كند.

اگر مي‌خواهيد سايت‌تان روزي به منبع درآمد اصلي شما تبديل شود و كم كم شركت بزرگي بسازيد، بايد هميشه به آن توجه كنيد. روزي چند مرتبه سايت خود را چك كنيد كه مشكلي در آن وجود نداشته باشد. همچنين سعي كنيد به طور مرتب سايت‌تان به روز شود و محصولات جديد و مطالب مختلف در آن قرار دهيد. اگر هم هميشه در مغازه هستيد، مي‌توانيد يك لپ تاپ يا رايانه داخل مغازه داشته باشيد و زمان‌هايي كه سرتان خلوت است به كارهاي سايت رسيدگي كنيد.

راه‌اندازي سايت اينترنتي چقدر زمان مي‌برد؟

اولين مرحله براي ورود به بازار ديجيتال اين است كه سايت اينترنتي خودتان را طراحي كنيد. وقتي در مورد طراحي سايت صحبت مي‌كنيم، اكثر افراد تصور مي‌كنند ساخت سايت اينترنتي كاري سخت و وقت‌گير است. اما براي ايجاد سايت اينترنتي ديگر مثل سابق لازم نيست چندين خط كد بنويسيد و مهارت بالايي در برنامه نويسي داشته باشيد. اين روزها روش‌هاي مختلفي براي طراحي سايت به وجود آمده‌اند كه روند ساخت سايت اينترنتي را بسيار راحت و سريع كرده‌اند.

 

به اين ترتيب مي‌توانيد در كوتاه‌ترين زمان و به آساني سايت اينترنتي خودتان را بسازيد. حتي اگر هيچ آشنايي با روند طراحي سايت نداريد، باز هم مي‌توانيد بدون كمك گرفتن از فرد ديگري يك سايت اينترنتي كامل داشته باشيد و از آن درآمد كسب كنيد. در ادامه دو مورد از سريع‌ترين و راحت‌ترين روش‌هاي ساخت سايت اينترنتي را بررسي مي‌كنيم.

ساخت سايت با سيستم‌هاي مديريت محتوا

يكي از روش‌هاي ساخت سايت اين است كه از سيستم‌هاي مديريت محتوا مثل وردپرس استفاده كنيد. ساخت سايت با وردپرس راحت و سريع است و نيازي هم به كدنويسي ندارد. اما طراحي سايت با وردپرس باز هم حدود يك هفته از وقت شما را مي‌گيرد.

در ضمن بايد كار با وردپرس را هم ياد بگيريد كه اين كار هم زمان زيادي از شما مي‌گيرد. اگر روزي 2 تا 3 ساعت به يادگيري وردپرس بپردازيد بعد از حدود 5 تا 7 روز مي‌توانيد به كار با اين سيستم مديريت محتوا مسلط شويد.

بعد از يادگيري كار با وردپرس تازه بايد ساخت سايت را شروع كنيد. همچنين ممكن است بعد از طراحي سايت با مشكلات مختلفي مواجه شويد. مثلا چند سال قبل كه اولين سايتم را با وردپرس راه‌اندازي كردم بعد از چند ماه سايتم به مشكل خورد. وقتي سايت را باز مي‌كردم با صفحه سفيد مرگ وردپرس مواجه مي‌شدم و دقيقا دو روز طول كشيد تا بتوانم مشكل را به طور كامل حل كنم.

طراحي سايت با استفاده از سايت‌سازها

اگر به دنبال راهي كم دردسر و سريع براي طراحي سايت مي‌گرديد، سايت سازها و فروشگاه سازها را به شما پيشنهاد مي‌كنم. سايت سازها سرويسي هستند كه يك سايت را به صورت كامل در اختيار شما قرار مي‌دهند. تنها كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه سايت آماده را با سليقه خودتان شخصي سازي و طراحي كنيد. 

 

كار با سايت سازها خيلي راحت‌تر و سريع‌تر از سيستم‌هاي مديريت محتواست و به آموزش‌هاي زيادي هم نياز ندارد

مهم‌ترين ويژگي پرتال اين است كه طراحي سايت را به قدري راحت كرده است كه هر كسي با هر سن و سالي مي‌تواند با آن يك سايت اينترنتي كامل بسازد. حتي اگر زياد اهل گشت وگذار در اينترنت نيستيد و هيچ دانشي در زمينه ساخت سايت نداريد، با كمك پرتال مي‌توانيد سايت خودتان را داشته باشيد.

براي ساخت سايت با پرتال فقط لازم است در اين سرويس ثبت نام كنيد. وقتي وارد پنل كاربردي خودتان شديد، ويديوهاي آموزشي كوتاهي براي كار با سايت ساز وجود دارد. ديدن همه اين ويديوها نهايتا 2 تا 3 ساعت زمان مي‌برد. بعد از ديدن اين ويديوها مي‌توانيد در كمتر از يك روز سايت خودتان را طراحي كنيد.

 

در نتيجه ساخت سايت به زمان زيادي احتياج ندارد و در يك روز هم مي‌توانيد سايت يا فروشگاه اينترنتي راه‌اندازي كنيد. مهم‌ترين ويژگي پرتال اين است كه پشتيباني دائمي و رايگان دارد. يعني اگر سايت‌تان دچار مشكل شود يا در حين ساخت سايت سوالي داشته باشيد، مي‌توانيد با پشتيباني اين سرويس ارتباط برقرار كنيد. در نتيجه براي حل كردن مشكل سايت‌تان لازم نيست چند روز وقت صرف كنيد. يك تماس ساده با پشتيباني پرتال باعث مي‌شود كه ايراد سايت شما در چند دقيقه يا نهايتا چند ساعت رفع شود.

 

چرا استفاده از سايت سازها زمان كمتري از ما مي‌گيرد؟

نكته مهمي كه در راه‌اندازي سايت اينترنتي بايد به آن توجه كنيد اين است كه روش ساخت سايت تاثير زيادي روي موفقيت و درآمد سايت‌تان ندارد. يكي از عواملي كه باعث موفقيت كسب و كار اينترنتي شما مي‌شود بازاريابي ديجيتال يا ديجيتال ماركتينگ است. با اين وجود اگر روش‌هاي ساده‌تر را براي ساخت سايت انتخاب كنيد كارتان براي مديريت و رسيدگي به سايت هم راحت‌تر مي‌شود. اگر مي‌خواهيد فروش سايت‌تان بيشتر شود

وقتي از وردپرس براي طراحي سايت استفاده مي‌كنيد بايد تنظيمات امنيتي را در آن انجام دهيد و مدام فعاليت‌هاي مشكوك كاربران را رصد كنيد. همچنين ممكن است سايت شما از طرف هكرها يا افراد خرابكار مورد حمله قرار بگيرد. در اين موارد خودتان بايد به اين مشكلات رسيدگي كنيد. اما اگر از فروشگاه ساز استفاده كنيد، تمام تنظيمات و موارد امنيتي توسط شركت ارائه دهنده سرويس انجام مي‌شود.

همچنين سرويس‌هاي سايت ساز هميشه از اطلاعات شما بكاپ تهيه مي‌كنند و در مواقع ضروري هم در برابر حملات مخرب از سايت شما دفاع مي‌كنند. پس مي‌توان نتيجه گرفت كه اگر از سايت ساز يا فروشگاه ساز استفاده كنيد كار شما خيلي كمتر و راحت‌تر مي‌شود. قبل از انتخاب يك سرويس فروشگاه ساز براي راه‌اندازي كسب و كار مجازي بهتر است

از همين الان به فكر آينده باشيد

با توجه به شرايط فعلي كه ويروس كرونا به وجود آورده است، خريد اينترنتي به گزينه اول مردم براي خريد تبديل شده است. به همين دليل اكثر كسب و كارهاي سنتي به اهميت ورود به فضاي مجازي پي برده‌اند. شما هم بايد هرچه زودتر كسب و كارتان را مجازي كنيد. كسب و كارهاي سنتي زيادي در حال ورود به فضاي مجازي هستند و همين مسئله رقابت را در بين فروشگاه‌هاي اينترنتي حسابي داغ كرده است. اگر مي‌خواهيد در اين فضاي به شدت رقابتي كسب و كارتان را گسترش دهيد، بايد توجه ويژه‌اي به سايت‌تان داشته باشيد.

بعد مدتي كه كسب و كار اينترنتي شما به تدريج رشد كرد و مشتريان سايت‌تان بيشتر شد، آن وقت اشتياق شما هم براي رسيدگي به امور سايت بيشتر مي‌شود. حتي ممكن است بعد از مدتي آن قدر درآمدتان از فروش اينترنتي زياد شود كه كسب و كار سنتي خود را تعطيل كنيد و تمام تمركزتان را روي كسب و كار مجازي بگذاريد. در نهايت اگر سوال و يا نظر و يا مطلبي داريد ميتوانيد در قسمت نظرات با ما در ميان بگذاريد تا ما هم از تجربيات شما آگاه شويم و بتوانيم از آن ها استفاده كنيم

براي جذب مشتري چه كاري را بايد انجام دهيم؟

براي موفقيت در هر كسب و كاري بايد از روش‌هاي مختلف آن را تبليغ كنيم. وقتي صحبت از تبليغات مي‌شود ذهن خيلي از صاحبان كسب و كار به سمت تبليغات تلويزيوني يا تبليغات در فضاي مجازي مي‌رود. اما روش‌هاي راحت‌تر و كم هزينه‌تري هم وجود دارد كه تاثير زيادي در جذب مشتري دارند. يكي از اين روش‌ها ارائه نمونه كار به مشتريان است.

 

 

 

به جاي بيان افتخارات كسب و كارتان و خسته كردن مشتري بهتر مي باشد كه چند نمونه از پروژه‌ها يا محصولات‌تان را به او نشان دهيد. اين كار تاثير بسيار بيشتري در تصميم گيري مشتري دارد. با ارائه چند نمونه كار خيلي خوب مي‌توانيد مشتريان بيشتري را جذب كنيد. 

چرا بايد نمونه كارهاي خود را به مشتري نشان دهيم؟

نمايش نمونه كارهاي انجام شده يا در حال انجام يكي از ابزارهاي تبليغاتي است كه تاثير زيادي در افزايش نرخ تبديل‌تان دارد. تصور كنيد كسب و كارتان را به 1000 نفر كه به خدمات شما نياز دارند معرفي مي‌كنيد. از بين اين 1000 نفر تنها 5 نفر به مشتري شما تبديل مي‌شوند. به اين ترتيب مي‌توان گفت كه نرخ تبديل كسب و كارتان پايين است. حالا اگر نمونه كارتان را به اين افراد نشان دهيد قطعا تعداد بيشتري از آن‌ها به شما اعتماد مي‌كنند.

در نتيجه فقط با نشان دادن نمونه كار تعداد مشترياني كه از شما خريد مي‌كنند ممكن است به 10 نفر برسد. در اين صورت مشترياني كه با نمايش نمونه كار جذب كرديد 2 برابر بيشتر مي‌شود. وقتي مشتريان بيشتري جذب كنيد نرخ تبديل كسب و كارتان هم بيشتر مي‌شود و نشان مي‌دهد كه استراتژي درستي را انتخاب كرده‌ايد. براي آشنايي بيشتر در اين زمينه پيشنهاد مي‌كنم مقاله «نرخ تبديل چيست؟ 7 نكته براي بهينه سازي نرخ تبديل» را مطالعه كنيد. 

 

شما تنها كسي نيستيد كه كاري را انجام مي‌دهد و احتمالا چندين شركت ديگر هم در حوزه شما فعاليت دارند. همه اين شركت‌ها خودشان را بهترين و با تجربه‌ترين كسب و كار در زمينه فعاليت‌شان مي‌دانند. به همين دليل انتخاب بهترين كسب و كار براي مشتري سخت مي‌شود. در اين مرحله نمونه كار نقش تعيين كننده‌اي در تصميم گيري مشتري دارد. معمولا اكثر مشتريان بعد از مشاهده نمونه كارها، از بين چند كسب و كار يكي را براي همكاري انتخاب مي‌كنند.

چه كسب و كارهايي بايد نمونه كار داشته باشند؟

ارائه نمونه كار بهترين راه براي اثبات توانايي و مهارت شما است. فرقي ندارد كه در چه زمينه‌اي فعاليت مي‌كنيد. اگر يك شركت بزرگ و شناخته شده داريد، يا حتي صاحب يك كسب و كار خانگي كوچك هستيد بايد نمونه كارهاي مختلفي داشته باشيد. وقتي براي استخدام به شركتي درخواست مي‌دهيد، اولين چيزي كه از شما مي‌خواهند سوابق كاري است. نمونه كار هم سابقه كاري كسب و كار شماست و مطمئنا اهميت زيادي براي مشتري دارد.

اگر صاحب يك توليدي هستيد احتمالا زياد پيش آمده كه مشتريان از شما يك يا دو نمونه كار بخواهند. اين نمونه كارها كمك مي‌كند كه مشتري كيفيت و ارزش محصول توليدي شما را بسنجد. اگر هم يك كسب و كار خدماتي داريد باز هم نمايش نمونه كار اهميت زيادي براي مشتريان شما دارد. مثلا اگر كسب و كاري در زمينه طراحي دكوراسيون داخلي داريد لازم است چند نمونه از پروژه‌هاي اجرا شده خودتان را به مشتري نشان دهيد. اين كار باعث مي‌شود كه مشتري با سبك طراحي شما بيشتر آشنا شود.

ارائه نمونه كار فقط براي كسب و كارها نيست. اگر كسب و كاري نداريد و به صورت آزادكار يا فريلنسر مشغول كار هستيد حتما بايد نمونه كار داشته باشيد. مثلا اگر در زمينه طراحي گرافيك فعاليت داريد، براي جذب كارفرما و پيدا كردن پروژه بايد چندين نمونه كار براي نمايش مهارت‌تان در اين زمينه داشته باشيد.

 

نمايش نمونه كار در افزايش مشتري فروشگاه‌هاي اينترنتي هم تاثير زيادي دارد. مشتريان معمولا خيلي سخت به فروشگاه‌هاي اينترنتي اعتماد مي‌كنند. دليلش هم اين است كه مشتري قبل از خريد نمي‌تواند محصول را ببيند. وقتي به مشتري چند نمونه از محصولات فروشگاه را نشان دهيد آن وقت با خيال راحت‌تر مي‌تواند از شما خريد كند.

صفحه نمونه كارهاي يك سايت اينترنتي بخش مهمي از سايت است كه بايد اصولي و درست طراحي شود. به عنوان نمونه مي‌توانيد از صفحه نمونه كارهاي پرتال الگو بگيريد. در اين صفحه همانطور كه مي‌بينيد تصاوير بيشتري نسبت به متن وجود دارد. در ابتداي صفحه چند كلمه در مورد پرتال توضيح داده‌ايم. در ادامه هم دو نمونه كار شاخص به همراه توضيحاتي كوتاه آورده‌ايم. بعد از آن هم چندين تصوير از نمونه كارها به همراه لينك مشاهده آن‌ها قرار گرفته است.

به چه روش‌هايي نمونه كارهاي خود را به مشتري معرفي كنيم؟

معمولا مشتري‌ها زمان زيادي را به پيدا كردن و بررسي نمونه كارهاي كسب و كار شما اختصاص نمي‌دهند. پس بايد مطمئن شويد كه مشتريان شما خيلي سريع و راحت به نمونه كارتان دسترسي پيدا كنند. مشتريان شما احتمالا در حال ارزيابي چند شركت يا كسب و كار رقيب‌تان هم هستند. پس اگر نمونه كارتان را دير در اختيار مشتري قرار دهيد ممكن است يكي از رقباي شما زودتر اقدام كند و در نتيجه مشتري هم همان شركت را براي همكاري انتخاب كند. به همين دليل لازم است با انواع روش‌هاي ارائه نمونه كار آشنايي داشته باشيد.

1. ارسال يك نمونه از محصول براي مشتري

يكي از روش‌هاي معرفي كسب و كار اين است كه يك يا چند نمونه از محصولات خود را براي مشتري بفرستيد. با اين كار مشتري از نزديك كيفيت كار شما را مي‌بيند و با خيال راحت كسب و كار شما را انتخاب مي‌كند. مثلا فرض كنيد يك كسب و كار در زمينه فروش يا توليد كيف و كفش داريد. براي نمايش كيفيت كالاهاي توليد شده، مي‌توانيد يك نمونه از محصولات خود را براي مشتري بفرستيد.

اين روش فقط براي كسب و كارهاي توليدي مناسب است و كسب و كارهاي خدماتي و ساير مشاغل نمي‌توانند از اين روش استفاده كنند. همچنين فرستادن نمونه محصول براي مشتري نه تنها هزينه اضافي دارد، بلكه چند روزي هم طول مي‌كشد تا محصول نمونه به دست مشتري برسد.

 

يكي ديگر از معايب اين روش محدوديت در ارسال نمونه كار است. شما بسته به نوع كسب و كارتان حداكثر مي‌توانيد براي 20 تا 30 مشتري نمونه كار بفرستيد. به همين دليل افراد كمتري مي‌توانند با محصولات و خدمات شما آشنا شوند. معمولا براي مشتري‌هاي بزرگ و عمده از اين روش براي معرفي محصولات استفاده مي‌شود. براي مشتريان خرد و كوچك‌تر هم بايد از روش‌هاي ديگري براي معرفي نمونه كار استفاده كنيد. 

2. چاپ بروشور و كتابچه براي معرفي نمونه كارها 

تا قبل از فراگير شدن اينترنت و فضاي مجازي تقريبا همه كسب و كارها از طريق بروشور و كتابچه‌ها، نمونه‌هايي از فعاليت‌شان را در اختيار مشتري قرار مي‌دادند. به اين ترتيب همه كسب و كارها و شركت‌ها مي‌توانند نمونه‌اي از پروژه‌ها و محصولات خودشان را به مشتريان بيشتري نمايش دهند. مثلا كسي كه صاحب يك شركت ساختماني است به راحتي تصاويري از پروژه‌هاي آماده و نيمه آماده خود را در بروشور چاپ مي‌كند و آن را در اختيار مشتري قرار مي‌دهد.

نمايش نمونه كار از طريق بروشورهاي چاپي بيشتر در نمايشگاه‌ها كاربرد دارد. براي چاپ بروشور و كتابچه تبليغاتي بايد هزينه طراحي و چاپ آن‌ها را بپردازيد. از طرف ديگر خيلي از مشتريان اين بروشورها دور مي‌ريزند. به همين دليل بخشي از سرمايه شما احتمالا هدر مي‌رود و دور ريخته مي‌شود.

يكي از مشكلات اين روش براي معرفي نمونه كار محدوديت دسترسي است. مثلا فرض كنيد يك مشتري از شهري بسيار دور مي‌خواهد با شما همكاري كند يا محصولي را بخرد. در اين صورت بايد بروشور را براي مشتري پست كنيد. اين كار هم هزينه اضافي دارد و هم زمان زيادي طول مي‌كشد تا بروشور شما به دست مشتري برسد.

 

3. نمايش نمونه كارها در فضاي مجازي

استفاده از اينترنت راحت‌ترين، سريع‌ترين و به صرفه‌ترين روش براي نمايش نمونه كارها است. وقتي نمونه‌هاي كارهاي خودتان را داخل فضاي مجازي قرار دهيد، مشتري با استفاده موبايل و كامپيوتر به راحتي فعاليت‌ها و پروژه‌هاي شما را مشاهده مي‌كند. حتي اگر مشتري در شهر دوري باشد در همان لحظه مي‌تواند نمونه كارهاي كسب و كارتان را ببيند و در مورد فعاليت با شما تصميم گيري كند. 

يكي ديگر از ويژگي‌هاي نمايش نمونه كارها به صورت اينترنتي اين است كه هزينه كمتري نسبت به ساير روش‌ها دارد. همچنين محدوديتي در تعداد افرادي كه نمونه كارهاي شما را مي‌بينند وجود ندارد. صدها هزار نفر نمونه كارهاي شما را از طريق اينترنت مي‌بينند و به همين دليل مشتريان شما هم خيلي بيشتر مي‌شود. براي نمايش نمونه كار در اينترنت چند روش وجود دارد كه دو مورد از بهترين روش‌ها را به شما معرفي مي‌كنيم.

نمايش نمونه كار از طريق شبكه‌هاي اجتماعي

شبكه‌هاي اجتماعي مثل اينستاگرام كاربران زيادي دارند و تقريبا اكثر افراد جامعه در اين شبكه‌ها عضو هستند. به همين دليل اينستاگرام فضاي مناسبي براي نمايش نمونه كارهاي كسب و كارتان محسوب مي‌شود. مهم‌ترين ويژگي اينستاگرام اين است كه كار كردن با آن راحت است. فقط بايد يك اكانت در اينستاگرام بسازيد و بعد از آن مي‌توانيد نمونه‌هاي مختلفي از محصولات يا خدمات‌تان را در پيج اينستاگرام قرار دهيد.

 

البته اين را هم بگويم كه اگر مي‌خواهيد مشتريان بيشتري از طريق اينستاگرام داشته باشيد بايد يكسري از موارد را ياد بگيريد و در پست‌هاي اينستاگرامي‌تان رعايت كنيد. به طور كلي بايو اينستاگرام، عكس پست و كپشني كه براي تصوير مي‌نويسيد تاثير زيادي در جذب مشتري دارند. اگر مي‌خواهيد اطلاعات بيشتري در اين زمينه داشته باشيد پيشنهاد مي‌كنم حتما مقالات زير را مطالعه كنيد: 

بايو اينستاگرام‌تان در 3 ثانيه اول، باعث جذب افراد مي‌شود؟

چگونه براي پست‌هاي‌مان يك كپشن جذاب بنويسيم؟

معرفي نمونه كارهاي كسب و كار به وسيله سايت اينترنتي

يكي ديگر از روش‌هاي نمايش نمونه كار در اينترنت اين است كه يك سايت اينترنتي براي كسب و كارتان بسازيد و نمونه كارهاي خودتان را در آن قرار دهيد. با اين كار فقط كافيست آدرس اينترنتي سايت‌تان را به مشتريان بدهيد تا به تمام نمونه كارهاي شما دسترسي داشته باشند.

يكي از ويژگي‌هاي راه‌اندازي سايت اينترنتي اين است كه كاربران با جستجو از طريق گوگل مي‌توانند وارد سايت شما شوند. به اين ترتيب افراد بيشتري با كسب و كارتان آشنا مي‌شوند و در نتيجه مشتريان بيشتري پيدا مي‌كنيد. طراحي سايت اينترنتي كه در آن بتوانيد نمونه كارهاي خود را به ديگران نمايش دهيد كار سختي نيست. حتي به هيچ دانش و مهارت خاصي هم نياز نداريد.

به كمك سايت سازها خيلي راحت و سريع مي‌توانيد يك سايت اينترنتي را درست كنيد و نمونه كارهاي كسب و كارتان را در آن قرار دهيد

طراحي سايت اينترنتي

بعد از اين كه در سايت ساز ثبت نام كرديد، وارد پنل كاربري مي‌شويد. در ابتدا بهتر است چند ويديوي كوتاهي كه در پنل كاربري ديده مي‌شود را مشاهده كنيد. بعد از ديدن ويديوها كار با سايت ساز و مراحل طراحي سايت با آن را ياد مي‌گيريد. وقتي با قسمت‌هاي مختلف سايت ساز آشنا شديد در كمتر از يك روز مي‌توانيد سايت خودتان را طراحي كنيد.

كاربرد سايت اينترنتي فقط نمايش نمونه كار نيست و استفاده‌هاي بيشتري هم براي كسب و كار شما دارد. مثلا مي‌توانيد با استفاده از فروشگاه ساز يك سايت فروشگاهي بسازيد و در كنار معرفي محصول و نمايش نمونه‌هايي از كالاها، آن‌ها را به صورت اينترنتي بفروشيد. سايت ساز پرتال يكي از سرويس‌هاي ايراني است كه قابليت ساخت سايت و فروشگاه اينترنتي را دارد.

با فروشگاه ساز پرتال مي‌توانيد درگاه پرداخت، سرويس پيامكي، خبرنامه ايميلي، وبلاگ، چت آنلاين و امكانات مختلف ديگر را به سايت خودتان اضافه كنيد. همچنين اگر مشكل يا سوالي در مراحل طراحي سايت براي‌تان ايجاد شد مي‌توانيد با پشتيباني پرتال تماس بگيريد تا خيلي زود مشكل شما را رفع كنند. مطالعه مقاله «35 دليل براي آنكه پرتال را انتخاب كنيد!» شما را بيشتر با ويژگي‌هاي سايت ساز پرتال آشنا مي‌كند.

 

در تهيه نمونه كار به چه مواردي بايد توجه كنيم؟

براي اين كه نمونه كارهاي شما بتواند مشتريان زيادي را تحت تاثير قرار دهد و درآمد كسب و كارتان را بيشتر كند بايد سعي كنيد آن‌ها را به بهترين شكل نمايش دهيد. در ادامه مواردي را به شما مي‌گوييم كه رعايت كردن‌شان در معرفي نمونه كار مي‌تواند تاثيرگذاري آن‌ها را چند برابر بيشتر كند.

1. بهترين كارهاي‌تان را به عنوان نمونه كار معرفي كنيد

يكي از اشتباهات رايج در زمينه تهيه نمونه كار اين مي باشد كه تعداد زيادي از كارهاي خودتان را معرفي كنيد. بدون شك مشتري قرار نيست ساعت‌ها براي بررسي نمونه كارهاي شما وقت بگذارد. بايد چند مورد از بهترين و شاخص‌ترين كارهاي‌تان را به مشتري نشان دهيد. مشتري شما معمولا 15 تا 30 ثانيه براي مشاهده نمونه كارها وقت مي‌گذارد. زمان، نقش مهمي در تاثير نمونه كارها دارد و بايد طوري نمونه كارها را تنظيم كنيم كه مشتري از همان ابتدا جذب شود.

بهترين كار اين است كه بهترين و بزرگ‌ترين پروژه‌ها و محصولات خود را در ابتداي نمونه كار قرار دهيد. به اين دليل كه معمولا مشتري وقت بيشتري را براي بررسي اولين نمونه كارها مي‌گذارد و نمونه كارهاي بعدي را سطحي نگاه مي‌كند. بهتر است كه حدود 6 تا 8 مورد از بهترين كارهاي خود را در نمونه كارها بياوريد. بعد هم براي هركدام حدود 10 تا 15 تصوير قرار دهيد.

 

نكته ديگري كه در نمونه كارها بايد رعايت كنيد ايجاد تنوع است. مثلا اگر يك كسب و كار در زمينه توليد پوشاك داريد بهتر است از انواع لباس‌هاي توليدي مثل لباس‌هاي مردانه، زنانه، بچگانه، مجلسي و راحتي نمونه كار قرار دهيد.

2. در مورد روند انجام پروژه يا مراحل توليد محصول توضيح كوتاهي بنويسيد

براي نمايش نمونه كارها فقط به تصاوير اكتفا نكنيد يا اگر ميكنيد چند تصوير با كيفيت خوب در نمايش نمونه كارهايتان قرار دهيد . درست است كه تصوير مهم‌ترين بخش در تهيه نمونه كار به حساب مي‌آيد اما مشتري به دنبال اطلاعات هم هست. حتما چند خط در مورد روند انجام پروژه يا توليد محصول توضيح دهيد. مثلا يك كسب و كار ساختماني بايد در كنار تصاوير پروژه‌هايش اطلاعاتي مثل هزينه، زمان انجام و نوع مصالح به كار رفته در پروژه را هم قرار دهد. بهتر است كمي در مورد چالش‌هاي پروژه بنويسيد تا مشتري بيشتر با مهارت‌هاي شما آشنا شود.

3. نظرات مشتريان را هم در كنار نمونه كار بنويسيد

اگر مي‌خواهيد نمونه كارهاي شما تاثير بيشتري براي ديگران داشته باشد بايد يك يا دو جمله كوتاه هم از زبان مشتري بياوريد. از مشتريان خود بخواهيد همكاري با شما را در يك جمله توصيف كنند. اين كار باعث مي‌شود كه مشتريان جديد بيشتر به شما اعتماد كنند. به اين ترتيب مستند بودن نمونه كارهاي معرفي شده را به مشتريان ثابت مي‌كنيد و اعتماد آن‌ها به شما بيشتر مي‌شود.

 

4. اگر نمونه كار نداريد خودتان چند مورد تهيه كنيد

مشكل بزرگ و اصلي خيلي از كسب و كار هايي كه تازه به ميان آمده اند اين مي باشد كه نمونه كاري براي معرفي ندارند. به همين دليل جذب اولين مشتري‌ها هميشه كار سختي است و زمان زيادي مي‌برد. بهترين كار اين است كه خودتان چند نمونه محصول را براي معرفي توليد كنيد. اگر هم امكان توليد نمونه كار را نداريد طرح‌هايي از ايده‌هاي خودتان ارائه كنيد. مثلا اگر كسب و كاري در زمينه نقشه كشي ساختمان داريد و تا به حال پروژه‌اي را انجام نداده‌ايد، بهتر است چند مورد از نقشه‌ها و ايده‌هاي خاص و جذاب خودتان را به مشتري نمايش دهيد.

به جاي تعريف از كسب و كارتان، چند نمونه كار نشان دهيد

كسب و كارهاي بزرگ معمولا به جاي تعريف و تمجيد از خودشان چند نمونه كار حرفه‌اي به مشتري نشان مي‌دهند. در واقع اين نمونه كار است كه با مشتريان صحبت مي‌كند و خيلي واضح مي‌تواند توانايي‌هاي كسب و كار شما را به آن‌ها نمايش دهد. به همين دليل لازم است حتما نمونه كارهاي مختلفي از فعاليت‌هاي كسب و كارتان تهيه كنيد. حتي بايد هر چند وقت يكبار اين نمونه كارها را به روز كنيد و محصولات يا پروژه‌هاي جديد را در آن قرار دهيد. راه‌اندازي سايت اينترنتي مزاياي خيلي زيادي دارد كه يكي از آن‌ها امكان نمايش نمونه كارهاي شما در آن است.

 

كاهش بازاريابي ديجيتال به دليل بحران ويروس كرونا

كاهش بازاريابي ديجيتال به دليل بحران ويروس كرونا

بحران بيماري كرونا و كاهش بازاريابي ديجيتال

بحران ويروس كرونا علاوه بر تاثيرات منفي كه بر جهان گذاشته است و همين الان هم در حال تاثير گذاري بسيار زيادي است ، بازاريابي ديجيتال را هم دست خوش تغييرات زيادي كرده است.

يكي از كارشناسان در اين خصوص گفته است كه :
داده هاي عملكرد  10 ب سايت مختلف در 10 صنعت مختلف را بررسي كرده است و تاثير ويروس كرونا را مي توان در آن مشاهده كرد. در حالي كه برخي مشاغل ارائه دهنده خدمات "نيازهاي اساسي" در حال شكوفايي هستند، ديگر مشاغل فقط از دو هفته قبل شاهد افت عملكرد -20٪ يا بدتر بوده اند.

با از دست دادن ناگهاني و غير منتظره درآمدها، بسياري از مشاغل مجبور به گفتگو در مورد چگونگي اصلاح بودجه و به حداكثر رساندن كارآيي خود شده اند. اما اين براي سرمايه گذاري هاي مختلف بازاريابي ديجيتال (Digital Marketing) چه معني دارد؟

من به چندين متخصص صنعت مراجعه كردم تا مشاوره خود را در مورد چگونگي به حداكثر رساندن نتايج در اين زمان، به دست بياوريم .

مراقب باشيد، اطلاعات تحليلي شما احتمالاً ديگر موثق نيستند. نمي توان ديگر اطلاعات و بازديد ها را به طور دقيق بررسي كنيم مخصوصا بررسي ترافيك داخلي، باتوجه به دور كاري افراد روي سايت و استفاده از اين نام مجاز نمي باشد ها حتي ممكن است كارمندان شما نيز روي معير هاي تحليلي شما نيز حساب شوند و مي توان گفت حتي اين روند نزولي بيشتر نيز مي باشد.

 

 

 

كاهش هزينه جستجو و رسانه هاي اجتماعي

در ميان بحران ويروس كرونا، تقاضا براي جستجو كاهش چشم گيري داشته است . اگر محصول يا خدمات شركت شما يك "نياز اساسي" محسوب نمي شود از آنچه ممكن است بخواهيد هزينه هاي پرداخت شده خود را متوقف نماييد. عدم كاهش هزينه ها باعث مي شود حتي سودآورترين كمپين ها براي بازپرداخت هزينه تبليغات (ROAS) منفي شوند. اگر مي دانيد كه محصولات يا خدمات شما در حال حاضر اولويت اصلي مصرف كنندگان شما نيست، با احتياط ادامه دهيد.

از طرف ديگر، پيشنهادات در بسياري از صنايع پايين تر از گذشته است. احتمالاً اين امر به اين دليل است كه تبليغ كنندگان كمتر پيشنهاد داده و بودجه خود را كاهش مي دهند. اما اگر شركت شما در حال فروش محصول يا خدماتي است كه در اين زمان هنوز تقاضا دارند، بايد به دنبال به حداكثر رساندن هزينه تبليغ خود باشيد. فقط مطمئن شويد كه ROAS خود را با دقت نگاه داريد.

با توجه به اينكه نرخ تبديل، CPM و CPC در حال شارژ شدن هستند، به احتمال زياد شما نياز به استفاده بيش از حد معمول خواهيد داشت. در سمت جستجو، اگر از پيشنهادات هوشمند استفاده مي كنيد، به پيشنهادات دستي تغيير دهيد يا حداقل در تنظيمات حداكثر CPC خود را مجدداً ارزيابي كنيد تا تغييرات در چشم انداز را به حساب بياوريد. از نظر شبكه هاي اجتماعي، با وجود اينكه بيشتر افراد در خانه هستند و حضور در اين رسانه هاي بيشتر شده است، ممكن است متوجه شويد كه مي توانيد به ميزان قابل توجهي دسترسي مخاطبان برتر خود را افزايش دهيد. براي تغيير بودجه، تغيير پيشنهادها و تبليغات روزانه خود حسابي آماده باشيد .

به حداكثر رساندن تبليغات ايميل

ايميل ماركتينگ ارزان و موثر مي باشد و تاثير گذاري خيلي زيادي به روي كسب و كار هاي شما دارا است . با توجه به اينكه شما شايد نتوانيد و يا اين كه قصد نداشته باشيد تقاضاي جستجو را تحت تأثير قرار دهيد، شما را به سمت كاهش احتمالي جستجو رسانه پولي سوق مي دهد، ممكن است بتوانيد با ايميل برخي مقياس ها را عقب نگه داريد. براي برخي از صنايع، اين يك تبليغات ساده است و مي تواند نام شما را در ذهن مخاطبان پررنگ كند. همچنين به ياد داشته باشيد باتوجه به بحراني جهاني ويروس كرونا، بايد بيشتر به فكر كمك به مشتريان خود باشيد و به فكر منفعت و سود طلبي در اين بحران نباشيد.خيلي از شركت هاي حمل و نقل، براي همدلي، به مشتريان خود كد هاي تخفيف ارائه مي دهند كه هم باعث محبوبيت آن ها شده است و هم كمك و همدلي آن ها را نسبت به مردم نشان خواهد داد .

مسير سئو و بازاريابي محتوا را ادامه دهيد

تيم ها مانند جستجوهاي پولي، در همه جا شاهد افت تلفات عملكرد در كانال ارگانيك به دليل كاهش تقاضاي جستجوي كلي هستند. بر خلاف جستجوي پرداختي اجتماعي، توصيه مي كنم اجراي برنامه خود را در مورد تلاش هاي بهينه سازي سايت (SEO) و بازاريابي محتوا ادامه دهيد.

در بررسي بيش از ده ها وب سايت كه عملكرد ارگانيك آن ها كاهش يافته است، بيشتر آن ها داراي رتبه بندي كلمات كليدي مسطح هستند. كنسول جستجوي Google عليرغم اينكه رتبه هاي يكساني همچنان باقي مانده، افت قابل توجهي در تأثير جستجو نشان مي دهد. اين مسئله بيشتر تأييد مي كند كه اين يك موضوع رتبه بندي سئو نيست بلكه كاهش تقاضاي جستجو به دليل بحران ويروس كرونا مي باشد.

اگر تصميم اين را داريد كه در هزينه جستجوگرها و تلاش هاي خود براي بازاريابي و تبليغات خود را كاهش دهيد، ولي مي توانيد با توليد محتوا و دريافت ترافيك ارگانيك، عملكرد خود را ادامه دهيد. در حال حاضر حفظ هرچه تا الان برايش تلاش كرده ايد مهم است و فعاليت سئو شامل آن مي شود.

يكي از كارشناسان عقيده دارد كه :

"من شخصاً معتقدم كه شركت هايي كه همچنان به دنبال برنامه هاي بازاريابي ديجيتالي خود و به طور خاص، در مورد كار هاي برنامه ريزي شده خود و استراتژي هاي تبديل در مورد سئو به عنوان يك كانون دستيابي عمل مي كنند، هنگام بيرون آمدن از اين بحران براي يك جايگاه بازيابي سريعتر و مؤثر تر آماده مي شوند. "

در زمان بحران ويروس كرونا، مشاغل بايد امنيت مصرف كنندگان و كاركنان را در اولويت قرار دهند. بدون شك پس از عقب نشيني همه گير بحران، سريعاً دوباره برمي گردند. بازاريابي ديجيتال خود را مهم بشماريد تا بتوانيد اثر بخشي آن را دو برابر نماييد.

توجه داشته باشيد كه ميتوانيد براي تبادل نظرات خود با يكديگر و براي آگاه ساختن ما از تجربيات شخصي خود و نظرات خود ، ميتوانيد در قسمت نظرات آن ها را با ما در ميان بگذاريد .