انتخاب هاست ايده آل

آموزش طراحي سايت

چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

انتخاب هاست ايده آل

سيستم عامل هاست

هاست بر اساس سيستم عاملي كه قرار است بر پايه آن از ديتا سايت ميزباني كند، به دو دسته هاست لينوكس و هاست ويندوز تقسيم بندي مي‌شود. به طور كلي اين دو نوع هاست در زمينه عملكردي تفاوت‌ عمده‌اي با همديگر دارند ولي به طور خلاصه مي‌شود گفت كه سايت‌هايي كه با زبان Php برنامه نويسي شده باشند بهتر است توسط هاست لينوكس، پشتيباني شوند و هاست ويندوز هم مناسب وب سايت‌هايي كه بر پايه زبان‌هاي ديگر مثل asp طراحي شده‌اند.

آشنايي با انواع هاست و دسته بندي‌هاي رايج هاستينگ چيست

انواع هاست بر حسب نوع كاربري به سه دسته اختصاصي، اشتراكي و نيمه اشتراكي تقسيم بندي مي‌شود كه در ادامه قصد داريم آن‌ها را به صورت كلي معرفي كنيم.

هاست اختصاصي؟

در اين دسته بندي سرور فقط از اطلاعات مربوط به يك سايت ميزباني مي‌كند و حداكثر قابليت‌هاي ممكن مثل پهناي باند و يا سرعت پشتيباني را به همان سايت اختصاص مي‌دهد. معمولا سايت‌هايي كه تعداد قابل توجهي بازديد كننده دارند، براي سرويس دهي بهتر، اين نوع هاست را انتخاب مي‌كنند.

هاست نيمه اختصاصي؟

نوعي سرور مجازي است كه فقط بخشي از فضاي هاست را به ميزباني از يك سايت اختصاص مي‌دهد. هزينه ميزباني سايت به اين روش، از هاست اختصاصي به مراتب كمتر است و معمولا كسب و كار‌هاي نوپا از هاست نيمه اختصاصي استفاده مي‌كنند.

هاست اشتراكي؟

در مقايسه با انواع پيشين، به هزينه كمتري براي ميزباني از سايت احتياج دارد و به همين خاطر هم استفاده بيشتري از آن مي‌شود. معمولا هر هاست اشتراكي از 200-500 سايت مجزا ميزباني مي‌كند.

ساير انواع هاست

هاست رايگان: افرادي كه بودجه كافي براي ميزباني و مديريت سايت ندارند، از مدل رايگان هاست استفاده مي‌كنند. طبيعتا امكانات هاست رايگان بسيار محدود هست و فضاي كمي براي نگهداري اطلاعات در اختيار شما قرار مي‌گيرد.

هاست ابري: در اين شيوه، ميزباني سايت به عهده چندين سرور متفاوت است و هر كدام بخشي از ديتا مربوط به وب سايت را پشتيباني مي‌كنند. غالبا سايت‌هاي پر ترافيك از هاست ابري استفاده مي‌كنند. هاست ابري نه تنها سرعت پشتيباني بيشتري دارد بلكه در صورتي كه يكي از سرور‌ها دچار مشكل شده باشد هم اختلالي در عملكرد آن به وجود نمي‌آيد.

هاست محلي و يا Local Host و تفاوت آن با هاست اصلي

هاست محلي در واقع فضايي است كه در اختيار توسعه دهندگان سايت قرار مي‌گيرد تا براي طراحي و يا آزمايش سايت بتوانند از آن استفاده كنند. البته بعد از آن كه طراحي سايت كامل شد، اطلاعات هاست محلي هم به هاست اصلي منتقل مي‌شود.

كنترل پنل هاست چيست و چه نكاتي براي انتخاب آن بايد در نظر بگيريم؟

به كمك كنتزل پنل هاست، ديگر احتياجي به تايپ كردن دستورات و كد نويسي نداريد. وظيفه كنترل پنل، مديريت دسترسي به قسمت‌هاي مختلف هاست مثل محدوده دامين‌ها و يا دسترسي به فايل‌ها است. نكته‌اي كه بايد به آن توجه داشته باشيم اين است كه نوع كنترل پنل هم متناسب با سيستم عامل هاست تغيير مي‌كند.

به عنوان مثال بايد گفت كه براي هاست‌هايي كه بر پايه سيستم عامل لينوكس طراحي شده‌اند، از كنترل پنل دايركت ادمين (Direct Admin) و يا سي پنل (C Panel) استفاده مي‌شود. همان طور كه قبلا اشاره كرديم، هاست لينوكس به مراتب كاربرد بيشتري در مقايسه با هاست ويندوز دارد پس توصيه مي‌شود اگه از اين نوع هاست استفاده مي‌كنيد، حتما تمركز خود را بر روي كنترل‌هاي لينوكسي بگذاريد.

عليرغم كارايي ايده‌آل هر دو كنترل پنلي كه در بالا اشاره كرديم، رابط كاربري سي پنل به مراتب ساده‌تر است و علاوه بر آن، آموزش اين كنترل پنل به لطف فايل‌هاي آموزشي كه در بازار وجود دارد، كار دشواري نيست. بنابراين بهترين توصيه براي شروع كار، انتخاب سي پنل است كه به كمك آن مي‌توانيد تمام ابزار‌هاي لازم را سازمان دهي كنيد.

تفاوت سرويس هاست لينوكس ايران و خارج از كشور چيست

سرويس ميزباني وب را مي‌شود از داخل و يا خارج از كشور مديريت كرد. هر كدام از اين سرويس‌ها مزايا و معايبي دارند كه در ادامه برخي از مهم‌ترين آن‌ها را معرفي مي‌كنيم.

مزايا هاست داخل كشور

سرويس ميزباني داخل كشور نه تنها به دليل بعد مسافتي، سرعت بيشتري در مقايسه با هاست‌هاي خارجي دارد بلكه از امنيت بالاتري هم براي سايت‌هاي داخلي و ارگانهاي دولتي برخوردار است. علاوه بر اين اگر سرويس اينترنت بين الملل كشور دچار اختلال و كندي سرعت بشود، سايت‌هايي كه ميزباني آن‌ها از داخل كشور انجام مي‌شود، بدون كندي سرعت مي‌توانند به كار خود ادامه بدهند.

معايب 

متاسفانه كيفيت دسترسي به شبكه اينترنت در ايران، قابل مقايسه با كشور‌هاي پيشرفته نمي باشد و به دليل تفاوت در پهناي باند، امكان ندارد كه همان كيفيتي كه هاست خارجي ارائه مي‌كند از مشابه داخلي آن انتظار داشت. علاوه بر اين، چنين عاملي بر روي زمان پايداري (Up Time) سايت هم تاثير مي‌گذارد و موجب پايين آمدن ميانگين زمان Uptime سرور‌ها مي‌شود.

مزايا هاست خارج از كشور

به دليل ارزانتر بودن خدمات پهناي باند در خارج از كشور، ميزباني سايت به روي سرور‌هاي خارجي نه تنها از سرعت و كيفيت بيشتري نسبت به مشابه‌هاي ايراني‌اش برخوردار هست بلكه به دليل سرعت بيشتر بارگذاري، سايت از ديد موتور‌هاي جستجو امتياز بيشتري كسب مي‌كند.

معايب هاست خارج از كشور

علاوه بر اينكه ممكن است هر روز با توجه به محدوديت‌هاي بين الملل و وضع تحريم‌هاي جديد، محدوديت‌هايي متوجه ميزباني از سايت‌هاي ايراني اعمال شود، نوسان نرخ ارز و بي ثباتي بازار‌ها هم مي‌تواند فشار مضاعفي به ادمين سايت وارد كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.