پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

روش هاي نوشتن يك وبلاگ موفق چيست؟!

انتخاب عنوان مناسب براي وبلاگ

عنوان، اولين و شايد تنها بخشي از وبلاگ است كه بدون مراجعه به صفحه اصلي، از آن مطلع مي­‌شويم. اگر عنوان به درستي انتخاب نشده باشد، به احتمال زياد مخاطب حتي لينك آن را هم براي مطالعه ادامه مطلب باز نمي‌كند. عنوان بايد در چند كلمه، تصوير مناسبي از آن چه كه مخاطب انتظارش را دارد، به وجود بياورد به همين دليل است كه بايد اهميت بيشتري به انتخاب يك عنوان مناسب بدهيد.

عنوان مناسب نه تنها توجه مخاطب را به خودش جلب مي‌كند، بلكه باعث مي شود مشتري با مشاهده آن، با محصول يا خدماتي كه ارائه مي‌كند هم آشنا مي شود. به عبارتي به كمك وبلاگ نويسي مي‌­توانيد به صورت كاملا رايگان، محصول و سايت خودتان را به ديگران معرفي كنيد. 

قبل از نوشتن وبلاگ، مخاطب خود را شناسايي كنيد و علايق او را بفهميد

يك وبلاگ نويس موفق قبل از آن كه شروع به نوشتن كند، مخاطب خود را شناسايي مي­‌كند. اين اولين اصلي است كه براي آموزش وبلاگ نويسي با آن آشنا مي‌شود. متني كه نوشته مي‌شود بايد متناسب با مخاطبي باشد كه به وبلاگ مراجعه مي‌كند. به عنوان مثال وبلاگي را در نظر بگيريد كه مي‌­خواهد محتوايي درباره پوشاك اسپرت زنانه تهيه كند، قاعدتاً اگر از لحن جدي يا به اصطلاح كتابي استفاده كرده باشد، چندان با استقبال مشتري مواجه نمي‌شود.

 

تاثير شگفت انگيز يك مقدمه ايده آل در جذب مخاطب را ميدانيد؟

اولين بخش يك وبلاگ يا نوشته كه توسط مخاطب خوانده مي‌شود، مقدمه است. طبيعتاً اگر اين بخش جذابيت كافي نداشته باشد، مخاطب تمايلي به مطالعه ادامه متن ندارد و صفحه را ترك مي‌كند. اين يكي از اصلي‌ترين اصولي است كه در آموزش وبلاگ نويسي به آن اشاره مي‌كنند.

مقدمه ايده‌آل به نحوي است كه مخاطب با خواندن آن متوجه مي‌شود كه در ادامه متن بايد انتظار چه چيزي را داشته باشد. بهتر است در مقدمه چندين سوال از مخاطب پرسيده بشود تا بيننده براي يافتن پاسخ اين پرسش ها، ترغيب بشود ادامه وبلاگ را حتما مطالعه بكند.

نكته كليدي: مقدمه متن نبايد از 6-8 خط بيشتر بشود چون مخاطب معمولا حوصله نمي‌كند يك متن طولاني و وقت گير را تا انتها مطالعه كند. بهتر هست مقدمه وبلاگ به چند پاراگراف كوتاه تر تقسيم بشود تا خوانايي بيشتري براي مخاطب داشته باشد.

عناوين وبلاگ

يك وبلاگ طولاني با بيش از 1000 كلمه را در نظر بگيريد. اگر اين نوشته عنوان‌بندي نداشته باشد، واقعا فكر مي‌كنيد كسي حاضر مي‌شود تمام آن را مطالعه كند؟ وقتي افراد با يك متن طولاني مواجه مي‌شوند، اول تيترها و عناوين نوشته را مي‌خوانندو بعدا اگر جذابيت داشت، نگاهي هم به ادامه متن مي­‌اندازند.

نكته ديگري كه در وبلاگ نويسي بايد به آن توجه داشته باشيد، رعايت سلسله مراتب عناوين متن است. در يك نوشته مي‌­توانيم از يك روتيتر، چند تيتر اصلي و چندين زيرتيتر استفاده كنيم. مطلبي كه قصد داريد درباره آن چند پاراگراف بنويسيد بهتر است يك تيتراصلي و چند زيرتيتر داشته باشد. وبلاگي با اين شرايط نه تنها خوانايي بيشتري دارد، بلكه رعايت چنين اصولي از ديد موتور هاي جستجو هم يك امتياز مثبت به حساب مي­‌آيد.    

علاوه بر اين سعي كنيد از المان‌ها و تصاوير گرافيكي مثل جدول، نمودار و يا حتي اينفوگرافيك در متن استفاده كنيد . از آن كمك بگيريد تا متن خوانايي بيشتري داشته باشد. استفاده از عناصر گرافيكي، يكي از اصول مهم وبلاگ نويسي است كه نبايد فراموش كنيد. همچنين مي توانيد كلمات كليدي وبلاگ را با فونت ضخيم (Bold) متمايز كنيد تا مخاطب به اهميت بيشتر آن ها پي ببرد. علاوه بر اين مي­‌توانيد اين قبيل كلمات را به صفحات مرتبط سايت هم لينك كنيد تا اگر كسي به دنبال اطلاعات بيشتري در آن زمينه بخصوص باشد، به سايت شما مراجعه كند.

استفاده از تصاوير مرتبط و جذاب در وبلاگ نويسي

يك تصوير مرتبط و البته جذاب، مفهوم را بسيار راحت تر و بهتر از متن يا نوشته به مخاطب منتقل مي كند. بيننده بايد چند پاراگراف را كامل بخواند تا متوجه بشود اين بخش از وبلاگ درباره چه موضوعي است اما اگر در كنار محتواي هر بخش، يك تصوير مناسب هم وجود داشته باشد، بيننده ارتباط بهتري با متن برقرار مي‌كند. علاوه بر اين از كيفيت مناسب تصاويري كه در متن به كار برده مي‌شوند هم غافل نشويد. طبيعتا اگر تصاوير موجود در سايت تيره و تار باشند يا از كيفيت پايين برخوردار باشند، نمي‌توانند توجه مخاطب را جلب بكنند.

خوانايي و گيرا بودن محتوا وبلاگ

امروزه خيلي از وبلاگ نويسان به كميت محتوايي كه نوشته مي‌شود، بيشتر از جذابيت و خوانايي آن اهميت مي‌دهند. به عبارتي فكر مي كنند يك وبلاگ موفق فقط به مطالب طولاني كه هر كدام از آن ها شامل بيش از 1000 كلمه مي‌شوند، احتياج دارد.

درسته كه يك صفحه وبلاگ با 1000 هزار كلمه، اگر به درستي نگارش شده باشد، به مراتب بيشتر از يك وبلاگ مشابه كه فقط در 300 كلمه نوشته شده باشد، ارزش دارد. اما به خاطر داشته باشيد اگر اصول نگارش در آن متن رعايت نشده باشد و طولاني و كسل كننده به نظر برسد، بيننده تمايلي به خواندن وبلاگ ندارد و صفحه را سريعا ترك مي­كند. اين مورد اگر بيش از حد اتفاق بيافتد، نرخ پرش يا Bounce rate سايت افزايش پيدا مي كند كه قطعا امتياز منفي براي آن به شمار مي‌رود. پس هنگام وبلاگ نويسي دقت داشته باشيد كه محتوا هر چقدر طولاني تر باشد، لزوما بهتر نيست.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.