یکشنبه ۱۵ مرداد ۰۲

اين 8 نكته را بدانيد تا در طراحي سايت سرتان كلاه نرود

همانطور كه همه ما مي‌دانيم با رشد كسب‌وكارهاي اينترنتي و آنلاين، بسياري از كسب‌وكارهاي سنتي هم درحال تبديل هستند و نياز جامعه متفاوت شده است. همه ما مي‌دانيم كه تصميم‌گيري براي تبديل و شروع كسب‌وكار آنلاين، بسيار چالش برانگيز شده است و اگر يك جستجوي كوچك هم در اينترنت انجام داده باشيم با حجم بالايي از شركت‌هاي طراح سايت آشنا مي‌شويم همينطور در كنار همه شركت‌هاي طراحي سايت، افرادي هم هستند كه بصورت پروژه‌اي كار مي‌كنند.

 

ما به تمامي سوالات شما در اين مقاله پاسخ داده‌ايم. پس براي يافتن پاسخ سوالاتتان در ادامه مطلب با ما همراه باشيد.

مي‌دانيم كه از ابتداي شكل‌گيري اين تصميم تا انتخاب طراح سايت و پياده‌سازي ايده، با سوال‌ها و چالش‌هاي زيادي روبه‌رو مي‌شويد و نياز به صحت و سقم همه موارد ديده و شنيده خود داريد. ما اين مقاله را دقيقا براي پاسخ به تمامي سوالات و نگراني‌هاي شما نوشتيم تا مرحله به مرحله كار را با شما درميان بگذاريم و به شما توصيه مي‌كنيم كه قبل از تصميم‌گيري در مورد طراح سايت خود، حتما تحقيقات كافي و لازم را در اين زمينه انجام دهيد. ما جلسات زيادي را در آرمانيك برگزار مي‌كنيم، از اين رو افرادي كه با ما تماس مي‌گيرند و با ما سر ميز مذاكره مي‌نشينند دو دسته هستند:

  • افرادي كه تا به حال سايت نداشتند و تازه وارد راه‌اندازي كسب‌وكار اينترنتي مي‌شوند.
  • افرادي كه سايت دارند ولي بنا به دلايلي مي‌خواهند تغييراتي در سايت خود ايجاد كنند. كار ما اينجا كمي سخت‌تر است. چون اين دسته از افراد متاسفانه با نارضايتي و ذهنيتي بد از يك شركت طراح سايت، به ما مراجعه كرده‌اند.

براي ما فرقي ندارد كه شما جزو كدام دسته از اين افراد هستيد. نكاتي كه در اين مقاله ذكر مي‌شود مي‌تواند براي هر دو مفيد باشد.

نكته جالبي كه خيلي وقت‌ها به آن برميخوريم اين هست كه صاحبان كسب‌وكارها نمي‌دانند با كدام شركت كار كنند. آيا فريلنسرها مي‌توانند برايشان گزينه بهتري باشند يا خير؟ حتي نمي‌دانند چطور ميتوان يك شركت خوب را تشخيص داد و تنها به مبلغ پروژه اكتفا نكرد.

ما داخل جلسات با وعده وعيدها و صحبت هايي روبرو مي‌شويم كه به افراد زمان عقد قرارداد گفته شده و زمان تحويل پروژه خبري از آنها نبوده است و خيلي هم خوب مي‌دانيم چقدر خلف وعده مي‌تواند اثرات منفي در كار و ذهن مشتري داشته باشد. ما طي سابقه‌اي كه كه در اين سالها كسب كرده‌ايم با مشكلات و دغدغه‌هاي تمام افراد مواجه شديم و متوجه اين موضوع شديم كه يك خلا در اين مورد وجود دارد و آن هم عدم آگاهي براي انتخاب درست است.

 

 

 

ما به همين دليل تصميم گرفتيم 8 معياري را كه بايد هنگام انتخاب شركت طراح سايت بدانيد با شما در ميان بگذاريم تا بتوانيد با آگاهي بيشتري در اين زمينه طراح سايت خود را انتخاب كنيد:

  •  

    1- مشاهده وب‌سايت خود شركت طراح سايت: 

بهترين نمونه كار هر شركت، وب‌سايت مجموعه خودشان است. پس حتما اين مورد را با دقت بررسي كنيد. زيرا قطعا با ميزان توانايي آن مجموعه در پياده‌سازي سايت و استفاده از تكنولوژي‌هاي روز آشنا خواهيد شد و قطعا اگر با سلايق و نيازهاي شما همخواني داشته باشد مي‌تواند نظر شما را به خود جلب كند. موردي كه مي‌‌توانيد آن را هم مد نظر قرار دهيد وبلاگ يك سايت است. يك سايت حرفه‌اي و خوب همواره در حال آپديت كردن محتواي خود مي‌باشد. اين نكته را هم در نظر داشته باشيد كه شركتي كه هدفش كمك كردن به مخاطب خود است حتما مطالب آموزشي و مقالات مفيد را در سايت خود خواهد داشت.

  •  

    2- شركت يا فريلنسر: 

قطعا يكي از بزرگترين سردرگمي‌هاي كارفرما حين انتخاب طراح سايت خود، اين مورد است و هميشه نگراني و ترديد را مي‌توانيم در تصميم‌گيري‌ها ببينيم. در جلسات مشاوره، ما اين مقايسه را خيلي مي‌شنويم كه فريلنسرها قيمت بسيار پايين‌تري را پيشنهاد داده‌اند و همين قيمت پايين‌تر در اكثر مواقع باعث وسوسه در انتخاب مي‌شود. 

2 دليل عمده براي اختلاف قيمت شخص و شركت وجود دارد:

  • فريلنسرها بصورت پروژه‌اي با شما كار مي‌كنند، بنابراين شركت يا جاي ثابتي كه شما بتوانيد در زمان‌هاي بروز مشكل به آنجا مراجعه كنيد را ندارند. كه اين موضوع مي‌تواند حاشيه اطمينان را به شدت كاهش دهد.
  • فريلنسرها عموما شماره ثابتي هم از خود ندارند و شما با يك شماره همراه با آنها در ارتباط هستيد كه اين شماره مي‌تواند از هر زمان قابل دسترس نباشد و پيگيري مشكلات و مسائل سايت را دشوار و حتي غيرممكن كند. آماري كه ما از جلسات خود داريم، عدم دسترسي به برنامه‌‌نويس شخصي، از دلايل عمده قطع همكاري با آنها و كار كردن با شركت‌هاي معتبر مي‌باشد.

قطعا براي هر آدمي پيش مي‌آيد كه زمان‌هايي را تمايل به كار كردن نداشته باشد يا سفر باشد و يا بنا به هر دليل شخصي امكان پاسخگويي به درخواست‌هاي شما را نداشته باشد. شركت‌هاي معتبر شامل هيچكدام از اين شرايط نخواهند بود و در هر شرايطي موظف به پاسخگويي به درخواست‌هاي مشتريان خود هستند. حتي در روزهاي تعطيل شما مي‌توانيد از طريق تيكت با تيم پشتيباني در ارتباط باشيد.

حتما سوالي كه اينجا به ذهنتان مي‌رسد اين است كه حالا چطور شركت‌هاي معتبر را تشخيص دهيم؟

شركت‌هاي معتبر طراح سايت، تمام مواردي كه در ادامه به آنها اشاره مي‌شود را بايد دارا باشند. بنابراين، در ابتدا تمام اين موارد را در انتخاب‌هاي خود مورد بررسي قرار دهيد. سپس شركت‌هاي مد نظرتان را فيلتر كنيد و در آخر بين 1 يا 2 شركت، تصميم نهائي خود را بگيريد.

 

 

  •  

    3- تماس با شركت‌هاي مورد نظر، صحبت با كارشناسان فروش و درخواست مشاوره: 

اگر تصميم به شروع كار جدي داريد اين نكته را هرگز فراموش نكنيد كه به شركتي كه مي‌خواهيد كارتان را به آنها بسپاريد سري بزنيد و بصورت حضوري با آنها صحبت كنيد. با اين كار ميزان تسلط آن مجموعه را به راحتي مي‌توانيد متوجه شويد. اين كه يك شركت در سايت خود آدرس و شماره ثابت دارد مي‌تواند قسمتي از اعتماد شما را بدست بياورد. حتما به نحوه پاسخگويي افراد توجه كنيد. اينكه كارشناس فروش مجموعه چطور با درخواست شما برخورد مي‌كند دقت كنيد. اين نكته را هم حتما در نظر بگيريد كه آيا آنها صرفا مي‌خواهند به شما بفروشند و يا به شما براي انجام هرجه بهتر كارتان كمك مي‌كنند. مجموعه‌اي كه شما براي همكاري انتخاب مي‌كنيد حتما بايد به شما حس خوب را بدهد تا بتوانيد همكاري‌هاي خود را گسترش دهيد.

پيشنهاد ما به شما اين است كه براي شروع پروژه حتما از شركت طراح سايت خود فايل پروپوزال (ليست امكانات سايت) بخواهيد تا در پايان پروژه، سايت خود را با همان امكانات ذكر شده تحويل بگيريد.

  •  

    4- قيمت پروژه: 

موردي كه خيلي مهم است اما نبايد تنها معيار سنجش و انتخاب باشد.

شركت‌هايي كه تازه فعاليت خودشان را شروع مي‌كنند يا فريلنسرها به دو علت با قيمت‌هاي پايين كه شايد توجيهي هم نداشته باشد با شما وارد مذاكره مي‌شوند:

اگر قصد فعاليت جدي را داريد هيچ كدام از اين دو مورد مناسب فعاليت شما نيستند اما اگر صرفا مي‌خواهيد با دنياي وب آشنا شويد و براي كسب‌وكار آنلاين خود، آزمون و خطا داشته باشيد مي‌توانيد از اين دو گزينه هم استفاده كنيد.

  •  

    5- پشتيباني: 

فروش كالا يا خدمات، مهارت‌هاي خاص خودش را دارد اما چيزي كه پس از فروش اهميت بيشتري پيدا مي‌كند. پشتيباني آن خدمات يا كالا است. از نوع پشتيباني شركت طراح سايت خود اطمينان حاصل كنيد. مدت زمان پشتيباني رايگان، اين كه چه مواردي شامل پشتيباني مي‌باشد و مبلغ تمديد پشتيباني مواردي هست كه حتما بايد حين قرارداد مشخص شوند.

  •  

    6- نمونه كارهاي انجام شده آن شركت را با دقت ببنيد: 

خيلي از افرادي كه به ما مراجعه مي‌كنند شركت‌ها يا افرادي را براي همكاري مد نظر دارند كه هيچ نمونه كاري در رزومه كاري خود ندارند.

بياييد با ذكر يك مثال، اهميت اين موضوع را بررسي كنيم: شما به عنوان فردي كه بخواهيد براي خودتان لباس بدوزيد حتما به دنبال خياط ماهر ميگرديد، چرا؟ چون هم زمان و هم مبلغ خود را در اختيار خياط مي‌گذاريد و در نهايت انتظار يك دوخت تميز با پارچه باكيفيت را داريد و حتما قبل از انتخاب خياط درباره آن تحقيق كرده و از دوخت آن خياط و تميز بودن كارشان مطمئن شده‌ايد. سايت شما هم كاملا پوشش كاري شماست. پس حتما بايد از شركتي كه مي‌خواهيد با آنها همكاري كنيد نمونه كار بخواهيد .دليل بعدي داشتن نمونه كار اين هست كه شركت طراح سايت بايد كاملا به روند طراحي يك سايت، مسلط باشد. بطور مثال، اگر درخواست شما طراحي يك سايت فروشگاهي است، طراح بايد به گرافيك و قالب سايت، UI ,UX و پياده‌سازي كامل پروژه تسلط داشته باشد. اين كار حتما از باگ‌هاي زيادي جلوگيري مي‌كند و داشتن نمونه كار، اين اطمينان خاطر را ايجاد مي‌كند كه شما اولين نفر نيستيد و شركت طراح سايت، قبل از شما با چالش‌هاي پروژه برخورد كرده و همان چالش‌ها باعث توسعه كارشان شده است. موردي كه بايد به آن توجه داشته باشيد تنوع در طراحي‌هاي انجام شده مي‌باشد و اين نشان‌دهنده اين است كه كار با سلايق و نظرات و استانداردهاي لازم صنعت كار شما پيش مي‌رود. امروزه كه تعداد كاربران موبايل كه به سايت‌ها سر مي‌زنند به درصد قابل توجهي رسيده است حتما بايد به ريسپانسيو بودن نمونه كارها نيز توجه كنيد.

  •  

    7- رضايت مشتريان قبلي: 

يكي از مهمترين مواردي كه بايد به آن توجه داشته باشيد سابقه آن شركت مي‌باشد. همه ما مي‌دانيم كه راضي نگه داشتن همه كاربران عملا غيرممكن است اما اينكه يك شركت بايد تعداد بالايي مشتري راضي داشته باشد ممكن است و اگر اين چنين نباشد جاي سوال و تامل دارد. پس حتما به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه با مشتريان قبلي شركت منتخب خود تماس گرفته و از روند كار با آن مجموعه اطلاعات كامل را كسب كنيد. از نحوه فروش و پاسخگويي تا تحويل پروژه و پشتيباني. اينها مواردي هستند كه حق مسلم شماست كه آنها را بدانيد.

  •  

    8- توجه به تعدات نفرات شركت: 

مورد بعدي كه توجه به آن از نكات مهم ديگر است تعداد نفرات يك شركت مي‌باشد. زيرا شركت‌هايي وجود دارند كه با اينكه خود را يك شركت يا يك مجموعه در ميان رقبا ناميده‌اند اما در واقع تمام موارد يك پروژه به عهده‌ي يك يا حداكثر 2 الي 3 نفر است كه معمولا فريلنسرهايي هستند كه به تازگي نسبت به داشتن يك كسب‌وكار ثابت براي خود اقدام نموده‌اند و تمام كار يك پروژه بر دوش همان نفرات است. اما توجه داشته باشيد كه يك مجموعه طراح سايت بايد داراي واحد فروش، واحد پشتيباني، واحد گرافيك، واحد برنامه‌نويسي، واحد توليد محتوا و غيره باشد تا شما در حين روند كار خود بتوانيد با افراد بيشتري در ارتباط باشيد و همچنين پروژه شما سريعتر انجام شود و در بعضي موارد كه 1 الي 2 نفر از افراد آن مجموعه به هر دليلي و در هر زماني حضور نداشتند كارتان عقب نيوفتد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.