جمعه ۱۳ مرداد ۰۲

چگونه مشتري بيشتري جذب كنيم؟

كاربران يك وب سايت نيز متشكل از همين افراد هستند كه اگر احساس محترم بودن در سايت شما نداشته باشند، اولين واكنششان خروج از صفحه سايت خواهد بود. در حقيقت كاربران شما نياز دارند كه هم مورد قبول قرار بگيرند هم محترم شمرده شوند. به همين دليل در مقاله پيش رو چند نكته مهم در رابطه با طراحي UX محترمانه را با هم بررسي مي‌كنيم. 

وقت كاربر را ارزشمند بدانيد


افراد زمان محدودي در طول شبانه‌روز دارند و در تلاشند تا بهترين نتيجه را از اين زمان به دست آورند. آن‌ها در جستجوي سريع‌ترين روش براي رسيدن به جواب سوالات و مسائلشان هستند. آن‌ها زمان كافي براي انتظار كشيدن و يا جستجو ميان لينك‌هاي سردرگم وب سايت‌ها ندارند. از اين رو رعايت موارد ذيل براي داشتن وب سايت روان و واضح بسيار مهم است:

- طراحي وب سايت بايد به گونه‌اي باشد كه در كمترين زمان ممكن تمام اطلاعات براي كاربر لود شود. مطالعات اخير نشان مي‌دهد كاربران تنها 3 ثانيه براي بارگذاري يك سايت صبر مي‌كنند. بنابراين وب سايت شما بايد به قدر ساده و سريع باشد كه در كمتر از 3 ثانيه لود شود. در غير اينصورت بازديدكنندگان آن را ترك كرده و به سوي رقباي شما مي‌روند. 

- نكته ديگر نمايش تبليغات به صورت آزاردهنده است. گاهي وب سايت ها بدون توجه به احساس كاربرانشان، مدام پنجره‌هاي تبليغاتي را نمايش مي‌دهند. اين در حالي است كه فرد هنوز تمام سايت را مشاهده نكرده و به خوبي از محتواي آن آگاه نشده است. چنين شرايطي باعث فرار كاربران و ترك سايت خواهد شد. 

- هنگام تهيه فرم‌هاي عضويت و ... به ساده بودن آن دقت كنيد. كاربران اغلب فرصت كافي براي درج اطلاعات ريز و جزئي را ندارند و در مواجهه با فرم‌هاي طولاني احساس ناخوشايندي خواهند داشت

كاربران را بشناسيد و از فرضيات خود دوري كنيد.

علم بازاريابي در طول ساليان گذشته بر پايه فرضيات و قضاوت‌ها قرار داشته است در حالي‌كه اغلب افراد وقتي احساس كنند تصور پيش فرضي درباره آن‌ها وجود دارد، ناراحت مي‌شوند. چه اين فرضيات صحيح باشد و چه ناصحيح.

استفاده از تصوراتي همچون معناي زن يا مرد بودن، اخلاقيات يك گروه به خصوص از كاربران، ويژگي‌هاي والدين خوب بودن و ... در طول اين سال‌ها بسيار پرطرفدار بوده اما كارشناسان معتقدند اين روش‌ها نه تنها موجب موفقيت يك كسب و كار نخواهد شد، بلكه تاثيرات مخربي بر جاي مي‌گذارد. 

مديريت يك وب سايت با استفاده از فرضيات متعدد، موجب از دست دادن مشتريان زيادي خواهد شد. بنابراين اين روش را كنار گذاشته و بكوشيد مشتريان واقعي خود را به خوبي بشناسيد و با خصوصيات اخلاقي آن‌ها آشنا شويد. 

 كاربران را از انجام كار هاي تكراري دور كنيد.

اشتباه كردن جزئي از وجود انسان است و هر فردي در طول زندگي خود بارها دچار اشتباه و يا فراموشي مي‌شود. اين امر در تكميل نمودن فرم‌هاي وب‌سايت نيز بارها رخ مي‌دهد. 

طراحي فرم عضويت، خريد و يا هر فرم ديگري كه در وب سايت خود به آن نياز داريد، بايد بر اساس يك سري اصول و قواعد انجام شود. در زمان ساخت يك فرم همواره به اين نكته توجه داشته باشيد كه ممكن است كاربر شما فيلدي را اشتباه پر كند، يا آن را فراموش كند و تا آخرين مرحله ثبت اطلاعات پيش رود حالا كه وي به مرحله پاياني ثبت اطلاعاتش مي‌رسد، اگر مجبور باشد بازگردد و فرم را مجدداً پر كند منصرف خواهد شد. چرا كه او نمي‌خواهد يك‌بار ديگر اين مرحله طولاني را طي نمايد و شايد در آخر به اين نتيجه برسد اصلاً خريد اين كالا و يا عضويت در اين سايت ارزشش را ندارد.

طراحي فرم بايد به گونه‌اي باشد كه فرد در مواجهه با اشتباه، نياز به تكميل اطلاعات از ابتدا نداشته و تنها به اصلاح فيلد مورد نظر بپردازد. پر كردن مجدد تمام فرم كاربر را خسته و آزرده خواهد ساخت و ممكن است براي هميشه اين مشتري را از دست بدهيد. بهتر است كاربران خود را تشويق كنيد تا اطلاعات مورد نيازتان را درج نمايند اما از مجبور كردن آن‌ها به انجام كارهاي تكراري دوري كنيد. 

 

 

زماني‌كه از كاربران درخواست اصلاح فرم را داريد بايد به لحن خود و كلماتي كه استفاده مي‌كنيد دقت داشته باشيد. در اين شرايط بايد از عبارات احترام‌آميز كمك بگيريد و از به كار بردن جملاتي كه موجب ايجاد احساس ناخوشايند در كاربران مي‌شود، پرهيز كنيد. فردي كه وارد سايت شما مي‌شود بايد همواره حس كند مورد احترام قرار گرفته و هيچ‌گاه در برابر اشتباهاتش احساس كودن بودن نداشته باشد. 

افراد در برابر توهين به شدت واكنش مي‌دهند و اگر چنين برداشتي از رفتار شما داشته باشند، به سرعت وب‌سايتتان را ترك خواهند نمود. بدين جهت بهتر است اين مسئله را واضح بيان كنيد كه اشتباهات فقط بخشي از اين فرآيند هستند و اغلب رخ مي‌دهند، طوري رفتار كنيد كه بيشتر احساس احترام و پذيرفته شدن كنند.

فرآيند كارتان را به مشتري توضيح دهيد و او را قانع كنيد.

طبيعت انسان به گونه‌اي است كه وقتي به مكاني احساس تعلق داشته باشند، احساس بهتري داشته و مدام به آن سر مي‌زنند. اگر مي‌خواهيد وب سايت شما بازديد بالايي داشته و نرخ تبديل آن افزايش يابد، به مشتريانتان احساس تعلق القا كنيد. با آن‌ها طوري رفتار كنيد كه وب‌سايت شما را از آن خود دانسته و از تمام جزئيات آن اطلاع داشته باشند. زيرا دانستن قوانين يك گروه اولين قدم براي احساس پذيرفته شدن در آن است.

زماني‌كه مي‌خواهيد كاربران عمل مشخصي را در سايت شما انجام دهند (به عنوان مثال روال ثبت‌نام در سايت)، مراحل كار را به طور روشن و واضح بيان كنيد. در اين صورت آن‌ها احساس بهتري به سايت شما داشته و نسبت به آن حس تعلق بيشتري خواهند داشت. براي مثال مي‌توان فرآيند انجام كار را در قالب تصاوير براي كاربران به نمايش در آوريد. استفاده از موشن گرافيك و يا انيميشن‌هاي كوتاه و كم حجم نيز ايده جالبي است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.