چهارشنبه ۰۸ شهریور ۰۲

به عنوان يك طراح ، شكست بخش ضرروي موفقيت است

به عنوان يك طراح ، شكست بخش ضرروي موفقيت است

همه ما به طريقي ، يكبار يا به دفعات زياد شكست خورده ايم ، شما در حال كار بر روي يك پروژه هستيد و مهم نيست كه براي انجام يك پروژه چقدر تلاش ميكنيد . در هر صورت شما نمي توانيد آن كار را به درستي انجام دهيد . خوب بارها اين موضوع براي همه ما اتفاق افتاده است . رنگ ها اشتباه انتخاب شده اند ، نوع ها انتخابي نامناسب بوده اند ، يا تركيب كلي زشت شده بود . اين مثال ها فقط مقدار كمي از اتفاقاهاي بوده كه حتما براي شما افتاده و شما آن را به عنوان شكست به حساب آورده ايد . البته همه ، گاهي اوقات كارهاي لوكسي در داخل فولدر هاي خود كه در درايوهاي كامپيوتري پنهان كرده  ، دارند كه چشم هيچ كسي به آنها نيفتاده است . 

اما چه اتفاقي ميتفد زماني كه شما يك پروژه داريد و به مشتري خود گفته ايد كه آن پروژه را تا ساعت 8 صبح به انجام ميرسانيد ، اما ساعت الان ساعت 3 صبح است و شما چيز ، مناسب و معقولي براي ارائه به مشتري نداريد . اگر در اين كار شما شكست بخوريد اين به اين معني است كه شما براي هميشه يك طراحي شكست خورده هستيد ؟ يا راه ديگري را براي جدا كردن اين احساس اجتناب ناپذير از خود پيدا ميكنيد . حداقل براي يكبار هم كه شده زندگي با اعتماد به نفس را امتحان كنيد ! بنظرتان چيز خوبيه ، درسته ؟ بيايد اين موضوع را بررسي كنيم !

آماده براي شكست

شما حتما اين جمله را شنيده ايد كه " شكست يك بخش ضروري براي موفقيت است " . اين كاملا درست است . اما در سناريو من در بالا ، زماني كه ساعت 3 صبح بي اختيار در حال گريه براي به انجام نرساندن كار خود هستيد . فك نكنم تكرار اين جمله براي خودتان ، حالتان را بهتر كند . 

كليد اصلي ، باور اين جمله است كه شكست يك بخش ضروري براي موفقيت است ، باور به اين معني كه زماني كه شما در تنگنا ، سختي كار هستيد با تكرار اين جمله بتوانيد به خود شوكي وارد كنيد و با تلاش بيشتري كار خود را ادامه دهيد . ذهن خودتان را با تمرين هاي مختلف هر روز خلاق نگه داريد . بلاخره زماني كه كارتان با شكست مواجه ميشود چيزعجيب و خيلي آزار دهنده اي براي شما اتفاق نمي افتد و شما ميدانيد كه بايد براي موفقيت بدونه معطلي دوباره تلاش كنيد . 

نيرو خودتان را حتي زماني كه پروژه شخصي خودتان را انجام ميدهيد حفظ كنيد و براي خودتان برنامه ريزي داشته باشيد . هيچ حسي بدتر ازعدم تكميل پروژه براي خودتان نيست.  زماني كه شما خودتان ، به عنوان مشتري خودتان هستيد . اين در تجربه از نظر من ، بسيار بدتر است . بعضي افراد فكر ميكند چون پروژه شخصي خود را انجام ميدهند ، پس پاسخگو خود نيستند و اگر شكست بخورد مشكلي نيست . اما زماني كه شما وقت زيادي را براي ، به انجام رساندن يك پروژه صرف ميكنيد و در آن پروژه با شكست مواجعه ميشويد تازه ميتوانيد درك كنيد كه چه حس بدي است كه بعد از آن همه تلاش با شكست مواجعه شديد . حالا با درك جمله بالا و خلاق نگه داشتن ذهن خود ميتوانيد ، متوقف نشويد و خيلي سريع و دوباره ، موثر تر از قبل شروع به كار كنيد . 

زماني كه شما آماده شكست خوردن باشيد ، شكست چيزي عجيبي يا شوك آوري براي شما نمي شود و شما با تلاش بيشتر كار ميكنيد و ذوق فوق العاده اي داريد تا كارتان را به انجام برسانيد و اگر دوباره با شكست مواجه شويد درك ميكنيد كه در طول آن مسير چيزهاي جديدي ياد گرفته ايد و بايد دوباره تلاش كنيد . 

دره بينش 

در كتاب switch اثر Chip و Heath Dan يك تمرين از تيم براون، مدير عامل شركت طراحي مشاوره IDEO آورده اند اين تمرين بخصوص براي طراحاهان مفيد است "يادگيري" اين موضوع كه چگونه به شكست مي انجامد . در اين كتاب ، براون گفت : به كاركنان خود يك چارت با نام "چارت خلق و خوي پروژه" داد تا افراد در طول يك پروژه احساس خود را پر كنند .

نمودار شبيه به شكل V در چارت در آماده - كه در سمت چپ اين V برچسب "اميد" را ميتوانيد بخوانيد . اين به معناي عجله و هيجان شما كه در شروع يك پروژه داريد ميباشد . شما بايد كاملا آرام و متمركز باشيد ، همه چيز به درستي به انجام ميرسد و در زمان مورد نظر شما پروژه را به مشتري تحويل ميدهيد . 

برچسبي كه در طرف ديگر V وجود دارد "اعتماد به نفس" را نشان ميدهد .اين برچسب نشان دهنده اين است كه شما يك پروژه را با موفقيت به پايان رسانده ايد . شما در اين سمت نمودار در بالاترين نقطه انرژي خود هستيد . خيلي خوشحال از به پايان رساندن پروژه . دراين قسمت ميخواهيد از هر طراحي يك احساس افتخار از به انجام رساندن پروژه داشته باشد . 

برچسب سومي كه در نمودار V وجود دارد "بينش" نام دارد . اين برچسب بين برچسب اول و اخر وجود دارد . و در اين قسمت همه شكست ها ، افسردگي ها و تا آخر شب نشستن ها قرار ميگيرد. هر كسي به اين دره براي دريافت بينش نياز دارد تا اعتماد به نفس كافي براي به پايان رساندن پروژه را بدست آورد. 

اين موضوع مانند عبور از بيابان است - بسياري هرگز از آن عبور نميكنند.شما تقريبا ميتوانيد تصور كنيد كه اسكلت يك سري از طراحان در آن دره گير كرده و هرگز نتوانسته ان به پايان كار برسند . بعضي افراد كه نميخواستند از خلاقيت خود استفاده كنند منشي يا حسابدار شده اند . اما شما نميخواهيد از اين دسته از افراد باشيد . شما خلاقيت را به دليلي انتخاب كرده ايد . و اين موضوع به شما دلگرمي زيادي را براي عبور از اين دره وحشنتاك را ميدهد و اين موضوع شما را براي عبور دوباره و دوباره از آن قدرتمند ميسازد .

نتيجه گيري

همه افراد ، دوره اي دارند كه در آن زمان فكر ميكند ، هيچ كاري به درستي انجام نمي شود و مهم نيست كه چقدر به عنوان طراح تجربه كسب كرده ايد . عبور از دره و رسيدن از اميد به اعتماد بنفس براي آنها ناخوشايند است . حتي من با اين همه سال تجربه در مورد نويسندگي و طراحي باز نياز به بازگشت به عقب و خواندن چيزهاي دلگرم كننده و اميد بخش دارم .

به خودتان ياد دهيد و خودتان را تشويق كنيد كه شكست يك بخش ضروري از پيروزي است و اين جمله مهمترين چيز براي شماست . 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.