شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

آشنايي طراحان با خواص رنگ ها در طراحي

عكس العمل هر فرد در هنگام مشاهده هر رنگ متفاوت است!


هميشه به خاطر داشته باشيد كه رنگ ها سرشار از احساسند. هر رنگي معناي خاص خود را دارد و با تأثيرگذاري فيزيكي و روحي منحصربفرد خود بر روي هر شخص، احساس او را برانگيخته كرده و آن را منعكس مي‌كند. به همين دليل، افراد مختلف، با مشاهده هر رنگ، احساس و عكس العمل‌هاي متفاوتي از خود نشان مي‌دهند در نتيجه آشنايي با ويژگي و خواص رنگ ها در طراحي امري بسيار مهم به شمار مي‌آيد.

ممكن است يك رنگ خاص، واكنشي منحصربفرد را در يك فرد برانگيزد؛ و همان رنگ در فردي ديگر به دليل فرهنگ؛ ارتباط قبلي يا حتي فقط ترجيح شخصي، واكنشي خاص و متفاوت را در واكنش فرد دوم ايجاد نمايد.

بنابراين، عكس العمل هر فرد نسبت به يك رنگ خاص، به عوامل گوناگوني از جمله جنسيت؛ شرايط احساسي؛ شرايط ذهني؛ شرايط روحي؛ فرهنگ؛ سن و تجربه هاي منحصربفرد او وابسته است.

 البته نوع و شدت اين واكنش ها نيز متفاوت است. استفاده از چرخه رنگ و تركيب آن‌ها، موجب تداعي ايده در ذهن مخاطب خواهد شد.

انتخاب رنگ مناسب و نحوه تركيب آن ها براي ايجاد تغيير در محيطي كه در آن قرار داريم و ايجاد دكوراسيون جديد، موضوع بسيار مهمي است.

رنگ

درك مفاهيم و اصطلاحات رنگ ها

براي افزايش تاثير استفاده از رنگ در طرح هاي خود؛ شما نياز به دانستن مفاهيم و همچنين برخي از اصطلاحات نظريه و خواص رنگ ها خواهيد داشت.

مطالعه در مورد ويژگي رنگ‌ها بسيار جذاب است. گاهي به سادگي مي‌توان با تغيير يا اشباع رنگ‌ها احساس و عواطف كاملاً حيرت انگيز و متفاوتي در خود و ديگران ايجاد كنيم.

قسمت‌هاي مختلف تئوري رنگ ها

در اينجا ما در مورد معاني خانواده هاي مختلف رنگ ها صحبت خواهيم كرد و چند نمونه از نحوه استفاده از اين رنگ ها را ذكر مي‌كنيم (با كمي تجزيه و تحليل براي هر يك).

در اين مقاله در مورد رنگ ها، چگونگي تأثير هر يك، مقدار، اشباع، تن، استفاده از سايه هاي گوناگون و نحوه درك رنگ ها صحبت خواهيم كرد.

رنگ هاي گرم:

هاي گرم

رنگ هاي گرم شامل قرمز؛ نارنجي و زرد و تغييرات و تركيبات شامل اين سه رنگ است. اين سه، معرف آتش، برگهاي پاييزي، غروب خورشيد و طلوع آفتاب است و به طور كلي، تا حد زيادي هيجان انگيز، انرژي زا، پرشور و بسيار مثبت مي‌باشند.

قرمز و زرد هر دو رنگ اصلي مي باشند ؛ نارنجي در ميان آنها قرار مي‌گيرد و رنگي ميانه مي باشد . (نارنجي يك رنگ ثانويه به شمار مي‌رود.) به اين معني كه رنگ‌هاي گرم اصلي بوده و با تركيب يك رنگ گرم با يك رنگ سرد ايجاد نمي‌شوند. در صورت امكان، در طراحي‌هاي خود از رنگ هاي گرم استفاده كنيد تا جذابيت، شور، شادي، اشتياق و انرژي را به خوبي به بيننده منتقل كنيد.

قرمز (رنگ اوليه يا اصلي)

خواص رنگ: قرمز، بسيار جلوه‌گر و داغ است. اين رنگ بسيار زيبا و هيجان انگيز، با آتش سوزي؛ خشونت و جنگ همراه است.

قرمز سرشار از عشق و علاقه است. در طول تاريخ، قرمز با شيطان و كوپيد (افسانه يونان، خداي عشق) همراه بوده است. در واقع، قرمز مي‌تواند تأثير جسمي بر روي افراد بگذارد و فشار خون و تنفس را بالا ببرد. علاوه بر اين، ثابت شده است كه قرمز، متابوليسم بدن انسان را نيز افزايش مي‌دهد.

قرمز علاوه بر اينكه مي‌تواند با عصبانيت همراه باشد، با اهميت، اقتدار، شان و اعتبار نيز همراه است. (نگاهي به فرش قرمز موجود در نمايشگاه هاي جوايز و رويدادهاي مشاهير بزرگ، بندازيد!).

همچنين، قرمز نشان دهنده خطر است. (به دليل اينكه چراغ ها و علائم توقف و برچسب هاي هشدار دهنده اغلب قرمز هستند).

در خارج از دنياي غرب، قرمز ارتباطات و معاني مختلفي دارد. به عنوان مثال، در چين، قرمز نشان دهنده شادي؛ رونق و خوشبختي است و مي تواند براي جلب خوش شانسي مورد استفاده قرار گيرد. در ساير فرهنگ هاي موجود در شرق دنيا، عروس ها در روز عروسي خود از قرمز استفاده مي كنند. اما در آفريقاي جنوبي از قرمز، در عزاداري‌ها استفاده مي‌شود! علاوه بر اين، قرمز با كمونيسم نيز ارتباط خاصي دارد.

قرمز به دليل محبوبيت كمپين  [RED] به نمادي در ارتباط با آگاهي از ايدز در آفريقا تبديل شده است.

در طراحي، قرمز مي‌تواند نشانه قدرت و نفوذ به شمار رود. اگر قرمز در طراحي‌ها به طور اغراق شده و بيش از حد به خصوص در خالص‌ترين شكل خود استفاده شود، مي‌تواند اثر طاقت فرسا و پرتنشي داشته باشد.

استفاده از قرمز براي مواقعي كه مقصود شما به تصوير كشيدن قدرت يا اشتياق در طرح هاست، مناسب و عالي است. قرمز مي‌تواند بسيار متنوع باشد، با اين حال نسخه‌هاي روشن تر آن، انرژي بيشتري داشته و سايه هاي تيره نيز قدرتمندتر و ظريف‌ترند.

صورتي مايل به قرمز در وب سايت Ming Lab بسيار الهام بخش، جذاب و پرشور بوده و موجب ايجاد زيبايي خاصي در وب سايت شده است.

از رنگ قرمز در وب‌سايت Ming lab

 

استفاده از قرمز ملايم و خاموش در وب سايت Startup Lab حسي پر از انرژي و بدون خشم و پرخاشگري به به مخاطب القا مي‌كند.

قرمز در وب‌سايت Startup Lab

وب سايت Bigsound Buzz از يك طراحي تك رنگ با سايه‌ها و تن‌هاي مختلف قرمز استفاده مي‌كند؛ كه در اين حالت موجب ايجاد يك حالت يكپارچه و هماهنگي در اجزاي مختلف سايت، شده است.

از رنگ قرمز در وب‌سايت Bigsound Buzz

وب سايت Build in Amsterdam از قرمز زنده استفاده مي‌كند كه اين كار بلافاصله توجه افراد را به مركز صفحه جلب خواهد كرد.

كارگيري رنگ قرمز در وب‌سايت Build in Amsterdam

نارنجي (رنگ ثانويه)

خواص رنگ نارنجي: نماد سرزندگي و انرژي است و در اشكال خاموش آن مي‌تواند تداعي‌گر مفهوم زمين و يا پاييز باشد. به طور كلي، به دليل ارتباط نارنجي با تغيير فصل، نارنجي مي‌تواند نمايانگر تغيير و حركت باشد. نارنجي به شدت با خلاقيت در ارتباط است.

از آنجا كه نارنجي با ميوه‌اي به همين نام در ارتباط است، مي‌تواند با سلامتي و نشاط همراه باشد. در طرح‌هاي گوناگون، نارنجي بدون اينكه به اندازه قرمز غالب بوده و خودنمايي كند، به اندازه كافي توجه‌ها را به خود جلب مي‌كند؛ به علت همين ويژگي، نارنجي نسبت به قرمز، توناژي دوستانه‌تر و جذاب‌تر محسوب مي‌شود.

سايت Bitter Renter با بكار بردن تني بالا از نارنجي در صفحه اصلي خود، از انرژي كه نارنجي پررنگ مي تواند در طراحي فراهم كند، كاملاً بهره مند شده است.

از رنگ نارنجي در سايت Bitter Renter

استفاده از نارنجي بسيار تيره در تايپوگرافي سايت “we are not sisters” موجب تأثير فوري متن، بر روي بيننده شده است.

از رنگ نارنجي

استفاده ظريف كريستوفر كيمبال، طراح سايت”milk street” از نارنجي براي نمايش “كلمات برجسته” نشان مي‌دهد كه مي‌توان از نارنجي در طراحي‌هاي ظريف و محافظه كارانه به خوبي بهره گرفت.

كارگيري رنگ نارنجي در سايت”milk street”

” Sbjct” براي ايجاد يك طراحي تك رنگ، هلويي را با نارنجي تيره مخلوط كرده كه باعث شده حسي دلنشين و انرژي زيادي به بيننده منتقل شود.

كارگيري رنگ نارنجي در سايت sbjct

“رابين دنيرو” براي ايجاد طراحي بسيار ملايم و آرام، از زمينه هلويي بسيار ملايم و سبك و دو سايه نارنجي براي تايپوگرافي استفاده كرده است.

robin deniro

زرد (رنگ اوليه)

خواص رنگ زرد: زرد غالباً درخشان‌ترين و با انرژي‌ترين رنگ گرم به شمار مي‌رود. زرد، با شادي و آفتاب همراه است. زرد، همچنين مي‌تواند تداعي‌گر مفهوم فريب و نامردي نيز باشد.

زرد با اميد همراه است. در برخي كشورها روبان‌هاي زرد توسط خانواده‌هايي كه عزيزانشان در جنگ حضور دارند، نشان داده مي‌شود. زرد تداعي كننده مفهوم خطر نيز مي‌باشد؛ هرچند اين خطر به شدت قرمز نيست.

در برخي كشورها، زرد مفهوم بسيار متفاوتي دارد. به عنوان مثال، در كشور مصر، زرد براي عزاداري است. در ژاپن، زرد، نشان دهنده شجاعت و در هند اين نماد بازرگانان است.

در طراحي، زرد روشن مي‌تواند به شما احساس خوشبختي و نشاط بدهد. از زردهاي ملايم تر به عنوان رنگ جنسيتي خنثي براي نوزادان (به جاي آبي يا صورتي) و كودكان كم سن استفاده مي‌شود. زردهاي روشن نيز نسبت به زردهاي پررنگ، احساس آرامش بيشتري دارند. زردهاي تيره و زردهاي متمايل به طلايي گاهي اوقات مي‌توانند دربردارنده مفهوم عتيقه بودن باشند و در طرح‌هايي كه القاكننده حس ماندگاري هستند، مي‌توان از آن‌ها به خوبي استفاده نمود.

توناژ زرد ملايم ” Kettle ” بدون آنكه خيلي اغراق شده باشد؛ كاملا سرزنده و پرتحرك است.

از رنگ زرد در سايت”Kettle”

” Deskpass” در طراحي صفحات خود، از زرد نسبتا تيره استفاده مي‌كند كه ظاهري چشم نواز اما كمي ساكت و خاموش به صفحه مي‌بخشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.