طراحي سايت نامناسب نه تنها آزاردهنده است بلكه هزينه است
در اين پست براي شما بازگو خواهيم كرد كه چرا طراحي سايت بد و نامناسب نه تنها آزار دهنده است بلكه هزينه نيز به همراه دارد و باعث مي شود شما به هدفتان از طراحي سايتي مه متعلق به خودتان است نرسيد .
شما بهتر مي دانيد كه بازديدكنندگان سايت شما، ظرف چندين ثانيه در مورد توانايي برند شما قضاوت مي كنند. درواقع، بعضي از مطالعات نشان مي دهند كه به اندازه 50 ميلي ثانيه زمان براي قضاوت يك بازديدكننده لازم است تا تصميم بگيرد كه آيا در سايت شما باقي بماند يا خارج شود.
طراحي سايت خوب، كه با تجربه كاربر (UX) در ذهن ساخته مي شوند، نه تنها براي نگه داشتن بازديدكنندگان در سايت شما توانايي دارند بلكه مي توانند نوعي سازگاري كه منجر به وفاداري بلند مدت شود نيز ايجاد كنند.
از سوي ديگر، طراحي سايت ضعيف معادل ديجيتالي يك فروشگاه آجر و ملات با درهايي كه گير مي كنند، پنجره هاي شكسته و لوله هايي كه نشتي دارند مي باشد. مشتريان وحشت زده به طرف نزديك ترين رقيب شما كه در اينترنت تنها به اندازه چند كليك فاصله دارند فرار مي كنند.
مهم ترين اصول براي بهبود طراحي UX سايت خودتان و در نهايت برنده شدن در برابر مخاطبان هدف مورد نظر شما وجود دارد.
طراحي سايت براي يك هدف جامع
مهم ترين چيزي كه مي خواهيد بازديدكنندگان براي وب سايت شما انجام دهند چيست؟ براي آن هدف طراحي كنيد. اگر نمي توانيد اين سوال را پاسخ دهيد، احتمالاً شما براي طراحي سايت خود آماده نيستيد.
وب سايت هاي مفيد اينكه آنها در چه موردي هستند را كاملا روشن مي كنند. پر بازديدترين وب سايت دنيا را درنظر بگيريد، صفحه اصلي گوگل لازم به ذكر نيست.
طراحي خوب UX، بازديدكنندگان به سمت يك اقدام روشن متمركز مي كند، چه خريد يك محصول باشد چه ثبت نام براي يك سرويس يا خواندن يك وقفه ي خبري باشد. وب سايت ها بدون هدف جامع اغلب دچار بحران هويت مي شوند و در نهايت بازديدكنندگان خود را در معرض "تناقض انتخاب" قرار مي دهند- احساس نااميدي و خستگي ناشي از داشتن گزينه هاي بيش از حدي كه در اختيارشان مي باشد.
در طراحي سايت به نحوه خواندن كاربران توجه كنيد
اينترنت اساساً نحوه خواندن ما را تغيير داده است. خواندن كتاب از جلدي به جلد ديگر شايد روزي ضرب المثلي رايج در مورد دقت بوده است، اما با توجه به فراواني گسترده اطلاعات در شبكه هاي جهاني، هيچ كس وقت لازم را براي آن پيدا نكرده است. سرعت بازيابي اطلاعات جايگزين حُسن دقت شده است.
در دنياي امروز ، به جاي خواندن، ما يك نگاه اجمالي داريم. مطالعات رديابي چشمي نشان داده كه كاربران اينترنت با يك الگوي F شكل مي خوانند، كه اكثراً نگاه اجمالي به سرفصل ها، زيرنويس ها و جملات آغازين پاراگراف ها به عنوان ابزاري براي جبران مقدار زياد اطلاعات موجود در اينترنت است.
طراحي هوشمندانه UX با بارگذاري مهم ترين، خاص ترين و مفهومي ترين كلمات اطلاعاتي در آغاز سرخط ها و جملات پاياني، در حاشيه سمت چپ جايي كه كاربران اميدوار به پيدا كردن آنها هستند، خود را با چنين رفتارهايي وفق مي دهند. علاوه براين، وب سايت هاي مورد پسند كاربر ، پاراگراف هاي كوتاهتر و قابل فهم تر با وقفه هاي مكرر را به بخش هايي با متن طولاني ترجيح مي دهند.
محتواي خود را تقسيم بندي كنيد، از فهرست هاي تيتروار يا شماره گذاري شده استفاده كنيد و بكار بردن فضاي سفيد براي جداسازي ظاهري محتوا به بازديدكننده اجازه مي دهد تا بيشتر برروي نكات پرش داشته باشند زيرا آنها با جديت براي اطلاعاتي كه به دنبال آن هستند متن را اسكن مي كنند.
در طراحي سايت برروي ظواهر الزامي سرمايه گذاري كنيد
به ياد بياوريد پيش از اين، چه زماني شما ياد گرفتيد كه بازديدكنندگان در كمتر از يك ثانيه درباره وب سايت شما قضاوت مي كنند؟ بسياري از اين موارد را در طراحي سايت بايد براي ظواهر انجام داد. براي بسياري از بازديدكنندگان، درصورتي كه ظواهر نااميدكننده باشند كل سايت تماماً نااميدكننده خواهد بود.
ما تمايل داريم كه مخلوقاتي بصري باشيم، كه نسبت به حواس ديگر تابع چشمانمان هستيم بنابراين، با توجه به جهت گيري هاي شناختي ما، جاي تعجب نيست كه وب سايت هاي زيبا و با محوريت تصوير را نسبت به وب سايت هايي با زيبايي كمتر ترجيح مي دهيم.
حتي در اطلاعات تصويري، ما اولويت واضحي براي تصاوير در طول متن داريم. مغز ما تصاوير را 60000 بار سريع تر از كلمات پردازش مي كنند، اين امر دليل اين است كه ما پيش از خواندن به تصاوير نگاه مي كنيم. اين پردازش در مغز ما آسان تر است.
با دانستن اين موضوع، سرمايه گذاري در عكس برداري يا فيلم برداري با كيفيت بالا كه به تعريف هرچه بهتر داستان وب سايت شما كمك كند و كلمات را براي جايي كه تصاوير ناكام هستند حفظ كند، مهم است.
اما ظواهر از تصاوير زيبا فراتر مي روند. تايپوگرافي مداوم، طرح هاي رنگي، نمادها، فضاي منفي و رده بندي روشن بين عناصر از ديگر جنبه هاي طراحي بصري هستند كه نبايد از آنها چشم پوشي كرد.
پس از طراحي سايت سرعت صفحه خود را بسنجيد
وقتي به وب سايت شما مراجعه مي شود، بدان معني است كه اگر بارگيري سايت شما بيش از سه ثانيه طول بكشد، تقريباً 40 درصد از ترافيك ورودي شما كناره گيري خواهند كرد.
سرعت صفحه، ميانگين زمان بارگيري صفحه اي از محتواي وب سايت شما است. اين امر نيز مهم است زيرا براي بسياري از موتورهاي جستجو، اين مورد يكي از عوامل تشخيص اين است كه سايت شما در نتايج جستجو تا چه اندازه با كيفيت رتبه بندي مي شود. بسياري از سايت هاي مفيد وجود دارند كه بطور رايگان ميزاني از سرعت صفحه ي وب سايت تان را به شما ارائه مي دهند.
موارد زيادي هنگام طراحي سايت وجود دارد كه مي توانيد براي بهبود سرعت صفحه خود انجام دهيد، اگرچه بسياري از آنها براي اجرا نياز به مقدار مناسبي از پس زمينه وب دارند.
به عنوان مثال، مي توانيد فشرده سازي فايل را فعال كنيد، كد وب سايت خود را بهينه كنيد، تعداد بازخواني صفحه را كاهش دهيد يا از حافظه پنهان مرورگر استفاده كنيد تا تعداد دفعات بارگيري صفحه كاهش يابد. تاكتيك ديگر اطمينان از اندازه فايل تصاوير وب سايت شما است تا از چيزي كه بايد بزرگتر نباشند، اگرچه با توجه به ذكر اهميت آنها در بالا، به تصاوير با كيفيت بالا آسيبي نمي رسد.
موبايل را فراموش نكنيد
قطعاً، شما پيشتر اين امر را تجربه كرديد: طراحي سايت كه براي موبايل بهينه سازي نشده است. بارگذاري آن طول مي كشد، متن بصورت ناخوانايي ريز است، تصاوير بطور نامناسبي فرمت بندي شده اند و دكمه ها، گزينه هاي منو يا هايپرلينك ها تقريباً براي كليك با اندازه معمول انگشت انسان غيرممكن هستند.
قسمت ناراحت كننده اين است كه از سال 2015 ترافيك موبايل بيش از 50 درصد كل ترافيك وب را تشكيل داده است. اين بدين معني است كه تقريباً از هر دو نفري كه از وب سايت شما بازديد مي كنند احتمالاً يك نفر از آنها آن را برروي گوشي هوشمند خود نگاه مي كند. آيا تجربه بازديد از وب سايت شما براي آنها نيز همانند افرادي كه از لپ تاپ بازديد مي كنند به همان اندازه مورد پسند خواهد بود؟
بزرگترين تفاوت ميان گوشي هاي هوشمند و كامپيوترها اين است كه گوشي هاي هوشمند نمايش محتواي روي هم قرار گرفته عمودي را پشتيباني مي كنند درحاليكه صفحه نمايش هاي بزرگتر رايانه امكان تنوع بيشتري در نحوه وب گردي كاربر از طريق يك وب سايت فراهم مي-كنند.
دو رويكرد اصلي براي طراحي سايت هاي سازگار با موبايل وجود دارد: واكنشي يا سازشي. طراحي واكنشي عناصر وب سايت شما را تغيير اندازه مي دهد تا با وضوح دستگاه كاربر متناسب شود.
طراحي سازشي مانند داشتن دو وب سايت متفاوت است- يكي براي كامپيوترها و ديگري براي موبايل. رويكرد قبلي شامل كار كمتر در زمينه توسعه وب است و در طيف وسيعي از اندازه صفحه نمايش كار مي كند، در حاليكه حالت دوم پتانسيل ارائه بهترين تجربه را در زمينه تلفن همراه دارد، به ويژه اگر در اين قسمت بيشتر ترافيك وب شما حاصل از آن باشد.
خوشبختانه، بسياري از CMSها، مانند وردپرس، ويكس و Squarespace ، تم هاي واكنشي موبايل را ارائه مي دهند. اگر شما درحال استفاده از يكي از اين موارد براي طراحي سايت خود هستيد، موضوع خود را با تلفن همراه سازگار كنيد.
آيا حس مي كنيد طراحي سايت مجدد از عهده شما خارج است؟
اگر فكر طراحي سايت مجدد براي UX بهينه شده موجب سردرد مي شود، وحشت نكنيد. خلاقيت هاي متعددي وجود دارند، بويژه نويسندگان UX و طراحان وب، كه مي توانند بازسازي لازم براي وب سايت سازمان شما را ارائه دهند.
خدمات جورسازي حرفه اي مانند Assemble، Upwork، Toptal يا Communo مي توانند شما را به سرعت با تخصص مربوطه مرتبط سازند. بصورت ساده به آنها بگوييد كه چه نوع پروژه اي براي تهيه نياز داريد و آنها پايگاه اطلاعات حرفه هاي مهارتي خود را براي يافتن استعداد صحيحي در رابطه با موضوع شما بكار مي گيرند.
سخن پاياني
چه شما اين كار را خودتان اداره كنيد و چه تصميم به استخدام يك متخصص بگيريد، طراحي سايت تفكربرانگيز مي تواند عامل تصميم گيري ميان قراردادن فروش هاي جديد، راهنمايي ها، خوانندگان... كه شما آن را نامگذاري مي كنيد باشد. از امروز شروع كنيد!
۱۱:۵۵
- ۴۵ بازديد
- ۰ نظر