سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

ويژگي هاي گوگل آناليتيكس براي بهبود ux و معيارهاي طراحي سايت

ويژگي هاي گوگل آناليتيكس براي بهبود ux و معيارهاي طراحي سايت

 

در مقاله قبل به معرفي برخي ابزارهاي گوگل آناليتيكس و كاربرد آنها براي بهبود ux در جهت طراحي سايت پرداختيم در اين مقاله به معرفي ادامه ابزارها خواهيم پرداخت

 

مقايسه مخاطبان با معيارها

بدون شك، بررسي رفتار مخاطب ابزار مفيدي است. اين به شما بينشي نسبت به زيرمجموعه‌هاي مختلف مخاطبين خود مي‌دهد، و مي‌تواند مخاطبان ثانويه را نيز شناسايي كند. پروفايل‌هاي مختلف مخاطبان و الگوهايي كه يافته‌ايد با معيارهايي مانند نرخ تبديل و جريان رفتار و يا پي‌گيري وقايع مقايسه كنيد تا درك عميق‌تري از بازديدكنندگان به دست آوريد.

بررسي هدف كاربر با گوگل آناليتيكس

بررسي هدف كاربر در گوگل آناليتيكس به چه صورتي است؟ اين ابزار به عنوان وسيله‌اي براي درك اين كه چرا مردم براي بازديد از وب سايت شما در وهله اول استفاده مي‌كنند، را بررسي مي نمايد. به سوالاتي مانند اين پاسخ مي‌دهد:

* بازديد كنندگان براي انجام چه چيزي تلاش مي‌كنند؟

* به دنبال چه اطلاعاتي هستند؟

* آن‌ها تلاش مي‌كنند چه كار كنند؟

متاسفانه، گوگل آناليتيكس، نمي‌تواند چيزي براي شما نمايش دهد. اين به شما بستگي دارد كه داده‌ها را تفسير كنيد، الگوها را پيدا و آناليز كنيد. با اين حال، اين داده‌ها در حمايت يا بحث در مورد نظريه‌ها مفيد هستند. اين كار به شما كمك مي‌كند كه پروژه‌هاي جديد را تعريف كنيد چون فرصت‌هاي جديدي را براي بهبود، مانند اجراي آزمون‌هاي A/B پيدا مي‌كنيد.

بازديد صفحه هاي سايت

نگاهي به بازديدهاي صفحه بيندازيد تا ببينيد كه در طراحي سايت شما يك صفحه اغلب چگونه مورد بازديد قرار مي‌گيرد.وقتي همه بازديدهاي صفحه را در برابر بازديدهاي صفحه منحصر به فرد مقايسه مي‌كنيد، مي‌توانيد بفهميد كه آيا بازديدكنندگان چندين بار به محتوا نگاه مي‌كنند.

اين را يك‌بار ديگر در مقايسه با زماني كه برمي گردند مورد قياس قرار دهيد ، و مي‌توانيد تصوير بهتري از رابطه بازديدكننده با محتواي خود در نظر داشته باشيد. اگر بخواهيم مثال بزنيم بايد بگوييم، شايد يك پست بلاگ اگر هر چند هفته يكبار بازبيني شود يك منبع قابل‌اعتماد براي يك بازديدكننده‌ در طول زمان باشد. شايد آن‌ها قبل از تبديل شدن به يك بازديدكننده واقعي هدف نياز داشته باشند چندين بار در يك صفحه وارد شوند.

بازديدهاي صفحه و تعامل كاربر

بله، بازديدهاي صفحه براي اندازه‌گيري تعامل كاربر روش خوبي است. شما اين كار را با چك كردن بازديدهاي صفحه در برابر اهداف و نرخ تبديل انجام مي‌دهيد. زماني كه بازديدهاي صفحه، جريان رفتار و نرخ تبديل را مقايسه مي‌كنيد، مي‌توانيد مشخص كنيد كه چرا مردم از يك صفحه به صفحه ديگر حركت مي‌كنند، زيرا نمي‌توانند آنچه را كه به دنبال آن هستند پيدا كنند

داشتن ضريب بازديد بالا و پايين بودن ضريب تبديل زياد، نيست، اما اين الگويي است كه ارزش شناسايي آن را دارد. اين امر فرصتي است براي بررسي و تثبيت آنچه در مسير بازديدكنندگان قرار مي‌گيرد. اين ابزار مي‌تواند به شناسايي لينكي كه درست هدايت نمي كند يا ناوبري ضعيف دارد را معرفي نمايد.

و به همين دليل است كه گوگل آناليتيكس بسيار ارزشمند است. به شما اين امكان را مي‌دهد كه الگوهاي واقعي و حقيقي سايت خود را ببينيد. به داده‌ها نگاه كنيد و آن را بيشتر تحليل كنيد تا ببينيد طراحي سايت شما چگونه بر بازديدكنندگان شما تاثير مي‌گذارد.

نرخ خروج از سايت

نرخ خروج از سايت به طور خاص به درصد افرادي كه وارد سايت شما شده‌اند و بدون كليك كردن جايي ديگر، از سايت خارج شده‌اند اشاره مي‌كنند. نرخ خروج از سايت مي‌تواند به معناي بسياري از چيزهاي متفاوت باشد. به عنوان مثال، نرخ بالاي خروج در صفحه وارد شده مي‌تواند بيانگر يك انتخاب اشتباه يا پيشنهاد ضعيف باشد.

به عنوان مثال اگر فرم سايت شما كار نمي‌كند، تعجبي ندارد كه نرخ خروج بالا باشد، پس با بررسي آن صفحه مي توانيد براحتي مشكل را مشاهده و برطرف نماييد. در كل، نرخ‌هاي خروج شاخص عالي عملكرد صفحه هدف، به ويژه براي فعاليت‌هاي PPC هستند.

چه موقع نرخ خروج از سايت بالا خوب است

نرخ‌هاي بالاي خروج از سايت مي‌تواند چيز خوبي باشد، به خصوص زماني كه نرخ تبديل بالايي داريد. اين داده‌ها همچنين مي‌توانند به اين موضوع اشاره كنند كه اين صفحه افرادي را كه بخشي از مخاطبان هدف شما نيستند را به سرعت دور مي‌كند، كه واقعاً چيز خوبي است.

دليل اين امر اين است كه صفحه به طور مؤثر منجر به هدايت شما مي‌شود. زماني كه به يك صفحه فرود خدمت‌گرا مي‌رسد، پول شما را در طولاني‌مدت ذخيره مي‌كند چون شما مي‌توانيد بر روي تبديل بيشتر و يا خدمت به افراد واجد شرايط به جاي هدر دادن وقت اضافي تمركز كنيد و يا در غير اين صورت با مشتريان احتمالي غير متخصص سر و كار داريد.

بسته به اهداف خاص وب سايت تان و يا صفحات وب فردي، يك نرخ خروج از سايت بالا مي‌تواند نشان دهد كه مردم اطلاعاتي را كه به دنبال آن هستند را پيدا كرده‌اند. با اين حال، اين صفحه نتوانست آن‌ها را علاقه‌مند به ماندن بيش از حد و يا تبديل آن‌ها كند. اين به خصوص براي بلاگ‌ها يا سايت‌هاي اطلاع‌رساني صادق است.

يك بازديد كننده ممكن است اطلاعات دقيقي را كه به دنبال آن بودند دريافت كرده باشد، اما اين صفحه يك پايان بدون CTA، بدون هيچ گونه پيشنهاد، يا ارتباط با محتواي اضافي بود. در اين حالت، براي آماده ‌سازي بخش ضبط هدايت كاربر يا ارسال هاي مرتبط وبلاگ، صفحه مجدداً بايد تغيير يابد.

نرخ خروج و آزمون A/B

اگر در حال تجربه نرخ‌هاي خروج بالا با نرخ تبديل پايين و يا كم كردن صرف زمان بر روي يك صفحه هستيد، اين يك فرصت براي شما براي بهينه‌سازي صفحه است. بسياري از چيزها مي‌توانند نرخ خروج را تحت‌تاثير قرار دهند، به همين دليل است كه بررسي هر اطلاعاتي كه از تجزيه و تحليل گوگل پيدا مي‌كنيد مهم است.

براي مثال، مي‌تواند نشان دهد كه CTAها شفاف نيستند، يا شايد اطلاعات كافي نيستند تا بازديدكننده را متقاعد كند. شايد به آن‌ها چيزي پيشنهاد ميدهيد كه نمي‌خواهند و يا نياز ندارند، مانند وارد كردن ايميل. وقتي متوجه اين مسائل مي‌شويد، اين نشانه‌اي از يك فرصت عالي براي شما براي تست كردن طراحي صفحه يا محتواي صفحه است.

زمان در صفحه

همانطور كه اين نام نشان مي‌دهد، اين ابزار گوگل آناليتيكس به شما مي‌گويد كه چه مدت افراد در وب سايت شما و صفحات آن مي‌مانند. شما مي‌توانيد بينش‌هاي بزرگي از اين مساله به دست آوريد، مانند اينكه تعداد دفعات بازديد كنندگان چقدر است. اين ابزاري روشنگر براي وبلاگ‌ها و يا وب سايت‌هاي اطلاعاتي است.

با اين حال، داده‌هاي خوبي براي رديابي مشكل در جريان رفتار وجود دارد. به اين ترتيب مي‌توانيد ببينيد كه بازديد كنندگان چقدر طول مي‌كشند در صفحه بمانند يا از آن خارج شوند.

در سايت‌هايي با محتواي فرم بلند يا فرم‌هاي بزرگ مانند نقشه‌برداري، بازديد كنندگان براي مدت طولاني، چيز خوبي است. اين نشان مي‌دهد كه مردم با چيزي كه در صفحه است درگير هستند.

مقايسه زمان در صفحه در مقابل نرخ‌هاي خروج نشان مي‌دهد كه چگونه افراد به سرعت درك مي‌كنند كه سايت براي آن‌ها نيست و يا اينكه چگونه به سرعت به كاوش بيشتر در سايت ترغيب مي‌شوند.

هميشه بينش‌هاي داده‌ها را مقايسه كنيد

يكي از بزرگ‌ترين چيزهايي كه در مورد گوگل آناليتيكس استفاده مي‌شود اين است كه شما مجبور نيستيد به نقاط داده‌هاي مختلف نگاه كنيد. صادقانه بگويم، نبايد اينكار را بكنيد. مقايسه نقاط داده مختلف تنها راه رسيدن به مناسب‌ترين تصوير از آنچه در حال رخ دادن است را بيان مي كند. همانطور كه مي‌بينيد، داشتن نرخ‌هاي خروج بالا ممكن است چيز خوبي باشد، اما داشتن چندين بازديدهاي صفحه مي‌تواند چيز بدي باشد.

هميشه اطلاعاتي كه در گوگل آناليتيكس مي‌بينيد را با ديگر معيارهاي و يا KPIها مقايسه كنيد. اگر شما ابزارهاي تحليلي ديگري در سايت خود داريد، اطلاعات آن‌ها را در مقابل اطلاعاتي كه در گوگل آناليتيكس پيدا كرده‌ايد، بررسي كنيد. از تجزيه و تحليل براي كسب اطلاعات حياتي در مورد آنچه مفيد نيست استفاده كنيد.

سخن پاياني

گوگل آناليتيكس مي‌تواند براي طراحان تجربه كاربري ux  n در طراحي سايت بسيار مفيد باشد تا نگاهي دقيق‌تر به نحوه رفتار مردم در وب سايت‌ها داشته باشد. اينها فقط ۶ ابزار هستند كه ما معرفي كرديم. اين به خصوص براي مقايسه و تجزيه و تحليل انواع مختلف داده‌هايي كه گوگل آناليتيكس ارائه مي دهد، مهم است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.