جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

وايرفريم در طراحي اپليكيشن موبايل

وايرفريم در طراحي اپليكيشن موبايل

 

فرآيند وايرفريم در طراحي اپليكيشن موبايل مانند ساختار كلي طراحي سايت مي باشد، اما چند فرق اساسي دارد. اصطلاحات و الگوهاي طراحي فرق مي كنند، تعاملات و روابط متفاوت و جديدي وجود دارند. اگر در حال طراحي اپليكيشن موبايل براي يك وب سايت هستيد بايد تمامي بخش ها، حالت ها و تجربه هاي وب سايتي كاربران را به حالت موبايلي تبديل كنيد، يعني از موس و كليك كردن به لمس با انگشت، ضربه زدن با انگشت، صفحه زدن با انگشت، زوم كردن با دو انگشت، تبديل و تغيير وضعيت دهيد. ضمنا بايد اين را هم بدانيد كه فضايي كه با آن كار مي كنيد نيز بسيار محدودتر و كم تر خواهد بود.

 

بيشتر كاربران با فضاها و الگوهاي طراحي در موبايل آشنا هستند و مي دانند با يك گوشي هوشمند چگونه كار كنند مانند ورق زدن گالري عكس در گوشي. مسئله مهم اين است كه از اين دانش و الگوهاي آماده استفاده كنيد و اپ متناسب با سايت خود را طراحي كنيد. در اين مقاله شما را با مراحل مهاجرت از طراحي سايت به طراحي موبايل آشنا خواهيد شد.

اصطلاحات و مفاهيم رابط كاربري موبايل

اگرچه طراحي سايت و اپليكيشن موبايل بسيار شبيه به هم هستند اما تفاوت هايي در نحوه ساخت و توسعه اپليكيشن وجود دارد و همين مسئله باعث به وجود آمدن اصطلاحات جديد و متفاوتي براي برخي از المان ها شده است. بهتر است قبل از شروع كار حتما با اين اصطلاحات آشنا باشيد زيرا به شما كمك مي كند تا با تيم توليد كننده اپليكيشن بهتر رابطه برقرار كنيد. اولين نكته اي كه بايد مورد توجه قرار دهيد اين است كه در حال طراحي صفحه وب نيستيد بلكه اسكرين (screen) طراحي مي كنيد. گذشته از آن بايد با برخي از المان ها و عناصر آشنا شويد كه در ادامه برخي از آنها را مي بينيد.

نويگيشن بار يا نوار ناوبري يا پيمايش

اين نوار در بالاي اپ اسكرين (بالاي صفحه اپليكيشن) قرار مي گيرد و با استفاده از آن مي توان با يك ضربه ميان اسكرين ها، حركت و جا به جا شد.

تب بار يا نوار تب

نوار تب در انتهاي اسكرين قرار مي گيرد و با استفاده از آن مي توان بين بخش هاي مختلف اپليكيشن، فورا جا به جا شد.

كنترل بخش

يك ست عمودي از دو يا چند دكمه هست كه به كاربر اين امكان را مي دهد كه نماهاي يك اسكرين را تغيير دهد. مانند تب هاي موجود در يك صفحه وب كه به كاربر اين امكان را مي دهد كه ست هاي مختلف از اطلاعات را مشاهده كند.

اكشن شيت

اكشن شيت مانند يك هشدار پاپ-آپ است . بعد از اينكه كاربر روي يك دكمه ضربه مي زنداز پايين اسكرين به سمت بالا باز مي شود. اكشن شيت يك سري از گزينه ها را به كاربر نشان مي دهد تا يكي را انتخاب كند.

استفاده از الگوهاي طراحي

قبل از طراحي اپليكيشن موبايل حتما به سايت هاي ارائه دهنده الگوهاي طراحي اپ مراجعه كنيد. مشاهده اپليكيشن هاي مختلف كه از الگوهاي مشابه استفاده كرده اند به شما كمك خواهد كرد تا در مواجه با مسائل و مشكلات به خوبي از پس آنها برآييد. الگوهاي طراحي در تمامي اپليكيشن ها و طراحي ها مشابه و يكسان مي باشند. شبيه بلاك هاي محتوا در وبسايت مي باشند. قابل استفاده مجدد مي باشند، مي توانيد آنها را با يكديگر ميكس و مچ كرده و اپليكيشن متناسب با نيازهاي خود را طراحي كنيد.

رابط كاربري موبايل

همان طور كه قبلا بيان شد، در طراحي اپليكيشن موبايل، شما با انواع بيشتري از روابط كاربري سر و كار داريد. در ادامه برخي از آنها را مشاهده مي كنيد.

ضربه و دوبار ضرب:

شبيه كليك كردن با موس

بالا و پايين كشيدن:

مانند بالا و پايين كردن صفحات طولاني و دراز در وب سايت. همچنين براي حذف محتوا از يك ليست استفاده مي شود.

فشردن و نگاه داشتن:

اين كار بيشتر براي مرتب كردن اپ هاي روي صفحه موبايل به كار مي رود.

زوم كردن از طريق انگشتان دست:

اين حركت بسيار جالب و جذابي بوده است كه زماني كه اولين بار توسط اپل معرفي شد. كاربران مي توانند با استفاده از باز و بسته كردن دو انگشت خود، تصاوير را زوم كرده و يا از زوم خارج كنند. امروزه اين روش تقريبا در همه جا و همه اپليكيشن ها فراگير شده است. امروزه لمس 3D نيز به وجود آمده است، بدين صورت كه گوشي اين قابليت را دارد كه ميزان فشار انگشتان را تشخيص مي دهد و بسته به ميزان فشار، واكنش ها و اقدامات مختلفي انجام مي دهد، اما هر اپليكيشن يا دستگاهي، اين ويژگي را ساپورت نمي كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.