10 اصلي كه بايد براي طراحي سايت رعايت كنيم
در طراحي وب سايت زيبايي و كارايي بر ميزان رضايت كاربران از سايت تأثير بسزايي دارد. درواقع هردو مورد به يكميزان بر كيفيت يك سايت خوب تأثيرگذار است نبايد از هيچكدام غافل شد. معيار زيبايي يك سايت بر اساس نظر كاربران آن سايت مشخص ميشود.
اگر در طراحي سايت مشكلي به وجود بيايد ، امتياز مناسبي از معيارهاي گوگل آناليتيكس دريافت نميكند و بانس ريت، صفحات كم در هر بازديد و نرخ تبديل پايين بيشتري نسبت به ساير سايتها خواهد داشت.
در اين بخش ۱۰ اصل مهم در طراحي وب سايت را عنوان ميكنيم كه چگونه وبسايتي داشته باشيد كه هم ازنظر ظاهري زيبا باشد و هم كارايي بالايي داشته باشد.
استيو جابز، بنيانگذار فقيد شركت اپل: «طراحي فقط آن چه كه نظر مي رسد و احساس مي شود، نيست. طراحي نحوه كاركرد آن است.»
۱. هدف
يك وبسايت خوب هميشه بر اساس نياز كاربر طراحي ميشود بنابراين لازم است در ابتدا هدف از طراحي سايت مشخص شود. بهعنوانمثال طراحي يك سايت سرگرمي با طراحي وب سايت خدماتي و شركتي متفاوت است.
۲. ارتباط
امروزه دسترسي سريع به اطلاعات اهميت زيادي دارد، بنابراين بسيار ضروري است كه دسترسي به اطلاعات براي كاربر ساده و قابلدرك باشد. سعي كنيد در سايت خود اطلاعات را دستهبندي كنيد و با استفاده از عنوانهاي اصلي و فرعي كاربر را به اطلاعات موردنظرش راهنمايي كنيد و همچنين از ارائه توضيحات و كلمات اضافه پرهيز كنيد.
۳. فونت
استفاده از فونتهاي b Yekan ،Roya، Tahoma ، Nazanin و ايران سنس در وبسايتهاي فارسي رايجتر است. اندازه مطلوب فونتها بهطورمعمول ۱۴ پيكسل است. سعي كنيد در سايت خود از فونتهاي گوناگون استفاده نكنيد تا سادگي سايت حفظ شود.
۴. رنگها
در طراحي وب سايت رنگها ازنظر روانشناسي ميتواند تأثير بسيار زيادي بر تجربهٔ كاربري داشته باشد. رنگهاي تعادل و هماهنگي ايجاد ميكنند. استفاده از رنگهاي متضاد براي متن و پسزمينهٔ متن باعث ميشود خواننده راحتتر آنها را بخواند. رنگهاي با طراوت باعث ايجاد شور و هيجان ميشوند و معمولاً در دكمههاي خاص مثل ارسال و ثبت استفاده ميشود.
۵. تصاوير
انتخاب تصاوير مناسب براي وبسايتتان ميتواند به موقعيتيابي برند و ارتباط با مخاطب هدف كمك كند. ميتوانيد از تصاوير اينفوگرافيك، فيلم و تصاوير گرافيكي استفاده كنيد، تا بتوانيد با مخاطبان سايت ارتباط مؤثرتري داشته باشيد.
۶. راهبري (Navigation)
راحتي پيمايش، يعني راحتي بازديدكننده در كار با سايت شما و جستجو در آن. براي راحتي كاربران از سلسلهمراتب صفحه، Breadcrumb، استفاده كنيد و سعي داشته باشيد كه از «قانون سه كليك» پيروي كنيد. اين قانون يعني كاربر بايد بتواند با سه كليك در سايت شما اطلاعاتي را كه ميخواهد را به دست آورد.
۷. چينش شبكهاي (Grid Based Layout)
اگر محتواي سايت را بهصورت نامرتب و تصادفي وارد كنيد، ظاهر سايت را شلوغ و درهمريخته ميكند. چينش شبكهاي، محتوا را در بخشها، ستونها و كادرهاي مرتب و متوازن قرار ميدهد كه هم ظاهر زيباتري به وبسايتتان ميدهد و هم كاربر سردرگم نميشود.
۸. طرح الگوي F
مطالعات رديابي چشم روي افرادي كه به زبانهاي باريشهٔ لاتين (مانند زبان انگليسي كه از چپ به راست خوانده ميشود) صحبت ميكنند، نشان داده كه اين افراد صفحه كامپيوتر را با الگوي F مرور ميكنند. اكثر چيزهايي كه نگاه ميكنند، در بالا و سمت چپ صفحه است و سمت راست بهندرت ديده ميشود. اين رفتار در زبانهايي كه از سمت راست نوشته ميشوند مانند زبان فارسي برعكس است و كاربران بيشتر محتواي سمت راست صفحه را مطالعه ميكنند.
طراحي اثرگذار با رفتار طبيعي خواننده سازگار شده و اطلاعات را به ترتيب اهميت نمايش ميدهد.
۹. زمان بارگذاري وبسايت
بارگذاري سريعتر سايت، يكي از فاكتورهاي مهم سئو و همچنين راهي براي فراهم آوردن تجربه كاربري (UXX) دلچسب براي بازديدكنندگان است.
كارهايي كه زمان بارگذاري صفحه را كاهش ميدهند عبارتاند از بهينهسازي تصاوير (اندازه و مقياس)، تركيب كد به يك فايل يا JavaScript CSS مركزي و بهينهسازي كدهاي HTML، CSS و JavaScript.
۱۰. موبايل پسند بودن (Mobile friendly)
در حال حاضر استفاده از موبايل براي دسترسي به وبسايتها بسيار رايج شده است، بنابراين خيلي مهم است كه وبسايت شما واكنش گرا (responsive) باشد. يا اينكه ميتوانيد يك اپليكيشن موبايل براي وبسايت خود بسازيد.
۱۱:۰۳
- ۴۲ بازديد
- ۰ نظر