یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

7 نكته در طراحي سايت كاربرپسند

7 نكته در طراحي سايت كاربرپسند

 

كاربران مهم ترين اولويت در طراحي سايت مي باشند. آنها، تمايل دارند در مدت زمان كمي، وب سايت را مشاهده نمايند. اين مسئله را مي توانيد از طريق تجزيه و تحليل هاي وب سايتتان، مشاهده كنيد. از تكنيك هايي در طراحي سايت استفاده كنيد كه كاربران را قادر به بررسي و دريافت بيشترين اطلاعات در كوتاه ترين زمان ممكن نمايد. بايد بدانيد كه كاربران نياز به نوعي طراحي دارند كه بتوانند از طريق آن و با يك نگاه كلي، اطلاعات را دريافت و امكانات مختلف وب سايت را كشف نمايند.

به 7 نكته مهم در طراحي سايت به منظور كاربرپسند بودن و صرفه جويي در وقت كاربران توجه كنيد:

1. طراحي وب سايت ساده و خلوت باشد

سبك طراحي بدون گزينه هاي انتخاب زياد مي تواند براي كاربر سريع و آسان باشد. در ابتدا، " حداقلي و ساده فكر كردن" ممكن است شما را به فكر سبك طراحي حداقلي و ساده بياندازد كه بيشتر در مورد ساده سازي عناصر و اثرات است. به طور كلي هدف اين است كه در طراحي سايت اطلاعات اضافي را حذف و تعداد كليك را محدود نماييد. از طريق اقدامات ذيل:

ايجاد ناوبري ساده با تعداد گزينه هاي كم

استفاده از يك قالب ساده كه خواندن به صورت نگاه اجمالي و كلي، آسان باشد.

(calls to action) آسان باشد.

در نظر گرفتن يك عمل يا فكر واحد براي هر صفحه يا اسكرول در طراحي

قابل دسترسي بودن امكان تبديل اهداف، گالري ها، فرم ها و غيره در همه زمان ها

2. تشويق به اقدام با محتواي بصري

محتواي بصري قدرتمند، از جمله عكس و فيلم، يك راه آسان براي جلب توجه كاربر است و هنگامي كه با يك عنصر قابل اجرا همراه شود، مي تواند به كليك كردن فوري كاربر بر روي محتوا كمك كند. رفتن از نقطه A به B در طراحي بايد به صورت يك فرآيند سريع باشد. به مثالي از حوزه تجارت الكترونيك توجه كنيد. يك كاربر، يك جفت كفش را در رسانه هاي اجتماعي مي بيند و براي دسترسي به وب سايت و مشاهده آن آيتم (يا براي دانستن نحوه خريد سريع كفش) كليك مي كند تا با وب سايت ارتباط برقرار كند.

طرح صرفه جويي در زمان، كفش ها را با يك دكمه تحت عنوان "خريد همين الان" به كاربر نشان مي دهد. در واقع كاربر مي تواند بدون نياز به گذر از چندين صفحه يا با چندين كليك درباره آنچه كه مي خواهد و نحوه دستيابي به آن اطلاعات كسب نمايد. در اينجا يكي ديگر از نكاتي كه با پياده سازي آن مي توانيد در وقت كاربر صرفه جويي نماييد، استفاده از تصوير مشابه براي تبليغات خارج و داخل سايت است. درج تصوير متفاوت از يك كفش براي تبليغات خارج و داخل سايت، ممكن است از سرعت كاربر در كسب اطلاعات و خريد بكاهد.

اين شيوه، كارآمد است زيرا اكثر مردم تصوير را سريعتر از كلماتي كه بيان كننده كننده همان مفهوم تصوير هستند، پردازش كنند. وب سايت يك محيط بصري است، پس بيشترين بهره را از آن ببريد.

3. تقسيم عناصر پيچيده به قطعات كوچكتر

يك طراحي پيچيده را به قطعات كوچكتر و قابل درك تر تبديل نماييد. بلوك ها يا مقدار محتواي كمتر مي توانند به آساني و به سرعت درك شوند و به كاربران در حركت از عنصري به عنصر ديگر كمك نمايند. عناصر رابط كاربر مانند لينك هاي "ادامه مطلب" (يا read more)، بلوك هاي استايل كارت (card-style) و افكت انيميشن پارالكس با اسكرول (parallax scrolling animation) نمونه هايي از عوامل ايجادكننده تعامل و ساده سازي طراحي هاي پيچيده است.

4. فرم هاي تقليل يافته (خلاصه و مختصر)

يكي از ساده ترين راه ها در طراحي سايت به منظور صرفه جويي در وقت كاربران، كاهش پرسش و درخواست اطلاعاتي است كه نيازي به آن نداريد. لزومي ندارد كه فرم ها انواع مختلفي از اطلاعات را از كاربر بپرسند. فقط اطلاعات ضروري مانند نام و آدرس ايميل را بپرسيد. از فرم هايي استفاده كنيد كه داده ها را تأييد كنند تا كاربران بدانند كه آيا اطلاعات را اشتباه وارد كرده اند يا خير (اگر بله، در كجا اشتباه وارد شده است) و سپس اصلاحات را به صورت سريع و آسان انجام دهند.

ميزان تايپ كردن را به حداقل برسانيد و از دكمه ها يا چك باكس هايي در فرم ها قابل اجرا است، استفاده نماييد (اين راه، به خصوص براي صرفه جويي در وقت كاربران تلفن همراه، كارآمد است). داده هاي تكراري مانند نوع كارت اعتباري و شماره كارت اعتباري را از كاربر نپرسيد،نوع كارت از روي شماره قابل تشخيص است.

5. طراحي Bold CTAs (دكمه فراخوان برجسته)

طراحي وب سايت به گونه اي باشد كه علاوه بر سرعت بالا، كاربري ساده و راحتي داشته باشد. بدين منظور مي توانيد از طراحي فراخوان (bold call to action) كه از چشم كاربران دور نمي ماند، استفاده نماييد.

رنگ هاي روشن و عناصري كه بزرگتر هستند، مي توانند به كاربران كمك كنند تا بلافاصله آنچه كه در طراحي قرار داده شده است را ببينند. علاوه بر اين، محتواي روي دكمه ها نيز مي تواند دقيقا همان چيزي باشد كه كاربران بايد انجام دهند و يا اتفاقي كه بايد بيافتد مثلا دكمه "اينجا كليك كنيد". براي اينكه فراخوان ديده شود، CTA بايد داراي كنتراست فراواني باشد و با عناصر اطراف خود مخلوط نشود و بتواند توجه كاربر را به خود جلب كند (بايد مطمئن شويد كه CTA براي صفحه نمايش تلفن همراه نيز مناسب باشد).

6. ويرايش، ويرايش، ويرايش

هيچ چيز غير از ويرايش طراحي وب سايت، موجب صرفه جويي در وقت كاربران نمي شود، حتي هر گونه سعي و كوشش قبل از انتشار. پس همه چيز را در طراحي سايت بارها و بارها ويرايش كنيد. يك طراحي وب سايت براي صرفه جويي در وقت، نسخه اي است كه خواندن و درك آن، آسان است. اين بدان معني است كه كلمات بايد بدون اشتباهات يا خطاي املايي و جملات نيز از لحاظ نحو، دستور زبان و ساختار جمله صحيح باشند و همه چيز به صورت منطقي سازماندهي شده باشد.

7. يكنواخت و نامتناقض بودن

طراحي يكنواخت و نامتناقض شامل عناصر و تعاملات مكرر است كه به يك شيوه مشابه و دقيق در طول طراحي كار مي كنند. به عبارتي ديگر، به اين معني است كه يك دكمه، جدا از اينكه كاربر را به كجا هدايت مي كند، هميشه بايد مانند يك دكمه و داراي رنگ و فونت مشابه، حالت هاور مشابه باشد و به يك شيوه مشابه و يكسان كار كند.

اين ايده را براي هر عنصري كه در طراحي سايت چندين بار استفاده مي شود، تكرار كنيد، مانند آيكون ها، گالري ها، فرم ها، لينك ها و دكمه هاي رسانه هاي اجتماعي. هر عنصر بايد با ساير عناصر نيز هماهنگ باشد. عناوين و متن اصلي و تصوير بايد داراي يك سبك سازگار و هماهنگ باشند.اين سازگاري و هماهنگي باعث مي شود كه صفحات طراحي وب سايت شما مانند هم و يكدست باشند و كاربر هرگز نمي تواند نحوه كار عناصر را حدس بزند يا آزمايش كند.

نتيجه گيري و حرف آخر : انجام شدن سريع كار با يك كليك

اين الگو، احتمالا رايج ترين الگوي كاربران است. چه كاربران در مورد آن فكر كنند و چه فكر نكنند، آنها به دنبال چيزهايي هستند كه موجب افزايش سرعت عمل آنها، انجام وظايف و دنبال كردن اهدافشان و حركت به نقطه اي ديگر در وب سايت شما شود. هر چه طراحي بيشتر موجب صرفه جويي در وقت كاربران و دستيابي به اهدافشان شود، كاربر پسند تر خواهد بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.