پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

بررسي تجربه كاربري در طراحي سايت چگونه ممكن است؟

بررسي تجربه كاربري در طراحي سايت

 

تجربه كاربري نمايانگر بصري مراحل مختلفي است كه مشتري براي دستيابي به يك هدف در طراحي سايت يا دست يابي به محصول شما در سايت طي مي كند. اين به معناي ارائه بينش در ذهن مشتري است زيرا آن ها از وب سايت شما استفاده مي كنند و اين به بهينه سازي آن كمك مي كند.

تجربه كاربري درموارد زير بسيار عالي عمل مي كند:

درك رفتار مشتري

مشاهده فرصت هاي از دست رفته از UX گرفته تا كپي كردن ترفندها و فرصت هاي بهينه سازي

بينش در مورد نقاط ضعف، موانع و ترديدها

درك احساس انگيزه هاي مشتري و درك نيازهاي آنها در سطح كلان و خرد.

در اين مقاله به بررسي عوامل زير مي پردازيم و شما را با روش هايي براي درك بهتر يك تجربه كاربري آشنا خواهيم كرد

تجربه كاربري در طراحي سايت به چه معناست ؟

مزاياي درك تجربه كاربري در طراحي سايت

نحوه ايجاد تجربه كاربري سودمند در طراحي سايت

قبل از طراحي سايت و ايجاد تجربه كاربري مي توانيد با كاربرنما شروع كنيد

وارد ذهنيت مشتري شويد

نقطه قابل لمس در طراحي سايت چيست؟

قبل از طراحي سايت به چه نوع اطلاعاتي براي جمع آوري نياز داريد؟

تجربه كاربري در طراحي سايت به چه معناست ؟

اصطلاح " تجربه كاربري " ساده است. اين يك نماي كلي يا نقشه اي را در مورد چگونگي انجام كار مشتري در سايت ارائه مي دهد. هر كاري كه مشتري (يا كاربر) بتواند در يك محصول انجام دهد بخشي از رفتار مشتري است.

بهترين تجربه كاربري، شامل يك مرور كلي درباره كل فرآيند از اولين نقطه لمس تا آخرين آن مي باشد. سپس اين فرآيند را با جزئيات بيشتر در كارهاي شخصي، ويژگي ها يا تعاملاتي مانند عدم اشتراك، ويرايش پرونده يا به روزرساني اطلاعات كارت اعتباري، تجزيه مي كند. طبيعتا هرچه جزئيات بيشتري داشته باشند، سودمندتر خواهند بود.

مزاياي تجربه كاربري در طراحي سايت

تجربه كاربري ابزاري استثنايي براي بسياري از تيم ها، از جمله مديران محصول، طراحان UX، طراحان محصول، محققان، بازارياب ها و سهامدارن است.

تجربه كاربري، سؤالاتي را كه ممكن است يك كاربر داشته باشد به ما اطلاع مي دهد، و اين در زمينه طراحي سايت براي طراحان سودمند است. تيم هاي بازاريابي مي توانند از اين روش استفاده كنند تا كمپين هاي بسيار هدفمند تري ايجاد كنند.

بزرگترين دليل تأثيرگذاري بررسي تجربه كاربري در طراحي سايت اين است كه طراحان سايت به خوبي درك مي كنند كه كاربران چگونه به دنبال محصولات در سايت مي باشند و براي رسيدن به هدف چگونه رفتار مي كنند، اين امر باعث مي شود تا طراحان سايت بتوانند در طراحي UX بسيار قوي تر عمل كنند.

نحوه ايجاد تجربه كاربري سودمند در طراحي سايت

اولين چيزي كه طراح سايت بايد از آن آگاه باشد اين است كه خود را در جايگاه مشتري قرار دهد تا بتواند اين تجربه كاربري را از ديد مشتريان ايجاد نمايد، در غير اين صورت هدف شكست مي خورد.

قبل از طراحي سايت و ايجاد تجربه كاربري مي توانيد با كاربرنما شروع كنيد

با كابرنماي سايت خود شروع كنيد. شما يك نقشه منحصر به فرد براي هر كاربرنما ايجاد خواهيد كرد. ممكن است برخي از داده ها با هم همپوشاني داشته باشند، اما هميشه اينگونه نيست. شما مي خواهيد اين كار را انجام دهيد زيرا افراد مختلف از وب سايت شما بر اساس اهداف و انگيزه هاي منحصر به فرد خود استفاده مي كنند.

وارد ذهنيت مشتري شويد

براي شروع، خود را در ذهن شخصيت خاص خود قرار دهيد و كل مراحل را طي كنيد. براي يك محصول در سايت ثبت نام كنيد، در سايت جستجو كنيد يا موارد ديگر. از هر كاري كه انجام مي دهيد، فكر مي كنيد يا بدان توجه مي كنيد، سند تهيه نماييد. هدف اين است كه اين مورد تا حد امكان عيني .

اگر مي توانيد، يك آزمايش كاربر را انجام دهيد تا داده هاي مغرضانه تري دريافت كنيد. هر آنچه را كه كاربران آزمايشي در حال فكر كردن، احساس كردن و توجه كردن هستند را ثبت كنيد.

وارد ذهنيت مشتري شويد

براي شروع، خود را در ذهن شخصيت خاص خود قرار دهيد و كل مراحل را طي كنيد. براي يك محصول در سايت ثبت نام كنيد، در سايت جستجو كنيد يا موارد ديگر. از هر كاري كه انجام مي دهيد، فكر مي كنيد يا بدان توجه مي كنيد، سند تهيه نماييد. هدف اين است كه اين مورد تا حد امكان عيني .

اگر مي توانيد، يك آزمايش كاربر را انجام دهيد تا داده هاي مغرضانه تري دريافت كنيد. هر آنچه را كه كاربران آزمايشي در حال فكر كردن، احساس كردن و توجه كردن هستند را ثبت كنيد.

نقطه قابل لمس در طراحي سايت چيست؟

نقطه قابل لمس تمام مواردي است كه كاربر مي تواند با آن در وب سايت يا در داخل يك محصول ارتباط برقرار كند.

به عنوان مثال، اضافه كردن يك مورد به سبد خريد، رفتن به سبد خريد، اقدام به بررسي سفارش، احتمالا افزودن يا حذف چيزي در سبد خريد، ادامه بررسي، انتخاب اينكه آيا آن ها مي خواهند به عنوان مهمان ليست خود را چك كنيد، يك حساب كاربري ايجاد كنند يا دوباره به قسمت موجود خود وارد شوند.

همه اين ها نقاط قابل لمس در طراحي سايت ها هستند. وقتي به اين نقاط دسترسي پيدا كرديد مي توانيد تجربه كاربري سبد خريد را ايجاد كنيد.

چه نوع اطلاعاتي براي جمع آوري در زمينه طراحي سايت و ايجاد تجربه كاربري موثر نياز داريد؟

پس از معرفي هر نقطه لمسي، اطلاعات مختلفي براي هر يك از آن ها وجود دارد:

بازخورد

افكار و انديشه ها و تاثير آن در ايجاد يك تجربه كاربري در طراحي سايت

اهداف

نقاط ضعف

فرصت ها

 

 

 

حال به بررسي موارد ذكر شده مي پردازيم تا شما نيز از آن استفاده كنيد . يادتان نرود نظرات خود در بخش نظرات براي بهبود كار و مقاله هاي ما قرار دهيد

 

 

 

 

بازخورد

بازخورد مشتري از خريد در سايت شما چيست؟ آيا آن ها هيجان زده، خوشحال، مردد، مصمم، نااميد و كنجكاو هستند؟

كاربران فقط به اين دليل كه يك تجربه واحد مانند ثبت نام در يك حساب كاربري جديد را تجربه مي كنند از آن هيجان زده نمي شود.

دو نفر كه 100 دلار براي يك جفت كفش خرج مي كنند، مي توانند تجربه كاربري متفاوتي داشته باشند

افكار و انديشه ها و تاثير آن در ايجاد يك تجربه كاربري در طراحي سايت

افكار و احساسات غالباً دست به دست هم مي دهند. آن هاچه نوع سؤالاتي دارند؟ شخصي كه مي خواهد يك دوره آنلاين 500 دلار خريداري كند، ممكن است فكر كند"آيا اين واقعاً 500 دلار ارزش دارد؟ آيا مي توانم ارزش پول خود را بدست آورم؟ آيا مي توانم ارزش پولم را بگيرم؟"

در حالي كه ممكن است شخص ديگري فكر كند، "بله! من مدتهاست كه منتظر يادگيري اين موضوع هستم. نمي توانم صبر كنم تا شروع كنم!" اين ها فقط دو نمونه ساده هستند. كاربران در هر خريد افكار و تجربه كاربري مختلف در طراحي سايت هاي مختلف دارند.

اهداف

مشتري شما در اين نقطه از تجربه كاربري خود، قصد دارد تا به چه چيزي دست يابد؟ سوالاتي كه بايد قبل از طراحي سايت پرسيده شود اين است كه آن ها اينجا هستند تا چه كاري انجام دهند؟ انگيزه حضور در اينجا چيست؟

ممكن است كسي كه وارد سبد خريد مي شود چك كند. اما، ممكن است آن ها قيمت نهايي همه كالاهاي خود را بررسي كنند يا ببينند كد تخفيف آنها معتبر است يا خير. همه چيز به ذهنيت مشتري و كاربرنما بستگي دارد.

نقاط ضعف

شناسايي نقاط ضعف يك تجربه كاربري در طراحي سايت از ديگر عوامل شناخت و ايجاد يك تجربه كاربري بدون عيب است. مشكل آن ها چيست؟ چه چيزي باعث ايجاد مشكل در وب سايت يا محصول مي شود؟ چه چيزي باعث ايجاد مشكل در اين تجربه كاربري اين بخش شده است ؟

نقاط ضعف مي تواند مواردي از قبيل دريافت خطاي كارت اعتباري يا عدم درج آدرس ايميل در هنگام ارسال ايميل را شامل شود. شايد متوجه شده باشيد كه مشكلي وجود دارد كه كاربران را به دستورالعمل هاي نا مشخص سوق مي دهد.

بسياري از افراد سبد خريد را رها مي كنند، بدون توجه به آنكه صفحه بررسي چقد مي تواند براي بهبود عملكرد مفيد باشد. اين مسائل مي تواند به نيازهاي مخاطبان مورد نظر شما يا نقاط ضعف عمومي صنعت مرتبط باشد.

فرصت ها

وقتي در حال يادداشت برداري از نقاط قوت هستيد مي توانيد براحتي ايده ها و پيشنهادات خود را يادداشت نماييد. يادداشت ها مي توانند ايده هاي شما براي بهبود تجربه كاربري در طراحي سايت باشد.

هر ايده كوچك يا بزرگي كه به ذهن شما مي رسد، آن ها را يادداشت نماييد.

نتيجه گيري و كلا آخر 

بررسي تجربه كاربري ابزاري فوق العاده براي كمك به پيگيري تجربه كاربر در وب سايت و بررسي محصول يا هر دو مي باشد.

اين يك ابزار ارزشمند است كه مي تواند به شما و تيم شما كمك كند نبض وضعيت را حفظ كنيد. بررسي تجربه كاربري در هنگام تعامل با محصول يا وب سايت شركت شما در هر مرحله خاص، بينش فوق العاده اي از وضعيت ذهن و طرز فكر مشتري شما در اختيار شما قرار مي دهد.

پيش برويد و يك تجربه كاربري را قبل از شروع طراحي سايت امتحان كنيد!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.