فريم ورك FrameWork چيست ؟

آموزش طراحي سايت

شنبه ۰۴ شهریور ۰۲

فريم ورك FrameWork چيست ؟

فريم ورك FrameWork چيست ؟

 

 

 

فريم ورك FrameWork كه در اصطلاح يك چارچوب نرم افزاري گفته مي شود مجموعه اي است از كتابخانه هاي برنامه نويسي و احتمالا مجموعه اي از قوانين براي برنامه نويسان است . به عنوان مثال دات نت فريم ورك محصولي از شركت مايكروسافت است كه متشكل از هزاران كتابخانه ي كوچك به همراه قواعد و ابزارهايي براي توسعه دهندگان برنامه نويسي مختلف در آن قرار دارد .

 

يك فريم ورك FrameWork يا يك چارچوب، به برنامه نويسان كمك مي كند كدهاي كمتري را بنويسند و در زمان كمتري به بهترين نتيجه برسند. در چارچوب فريم ورك و دات نت و مشابه آن، ماشين مجازي جاوا، اين امكان قرار دارد كه برنامه نوشته شده، روي سيستم عامل هاي گوناگون به صورت يكسان عمل كند .

فريم ورك هاي برنامه نويسي

فريم ورك ها به جز نمونه هاي فوق كه به عنوان واسطه اي ميان سيستم عامل و برنامه نويس مي باشد، در انواع ديگري نيز قابل مشاهده است . برنامه نويسان فارغ از زبان برنامه نويسي كه با آن فعاليت مي كنند با فريم ورك هاي برنامه نويسي مواجه اند . اين فريم ورك ها كه مجموعه اي از كد هاي از پيش آماده، كتابخانه هاي برنامه نويسي و قوانين توسعه ي نرم افزار هستند .

به منظور طراحي سايت با زبان php فريم ورك هاي متفاوتي وجود دارد. فريم ورك هايي مثل Cake PHP, Zend, Symfony, Laraval از اين دست فريم ورك ها هستند . اين گونه فريم ورك ها به برنامه نويسان كمك خواهد كرد بسياري از كد هاي تكراري كه در اكثر برنامه ها وجود دارد و مورد نياز برنامه نويسان مي باشد را بازنويسي نكنند . همچنين با قوانين موجود در فريم ورك ها، امنيت را بهبود ميدهند ، سرعت توسعه را افزايش مي دهند و كمك مي كنند تا توسعه پذيري كد بهبود يابد .

ساختار MVC در چارچوب يا فريم ورك ها

عبارت MVC يا Model View Controllerواژه اي است كه در هنگام كار كردن با فريم ورك ها مورد استفاده قرار مي گيرد . اين عبارت يك شكل خاص از تركيب كد هاي برنامه نويسي است . در اين ساختار كد هاي برنامه به سه بخش تقسيم مي شوند . با تقسيم و طبقه بندي كدها، برنامه به صورت سه لايه مجزا از هم در مي آيد . برنامه نويسي لايه اي مزاياي بسياري دارد و در اين مقاله نمي گنجد . تنها نكته اي كه مي توان در اينجا بيان كرد اين است كه در برنامه نويسي  MVC بخش Model  كار ذخيره و بازيابي اطلاعات را بر عهده دارد و بخش View وظيفه ي نمايش اطلاعات به كاربر را بر عهده دارد و بخش Controller دريافت اطلاعات از كاربر و پردازش را بر عهده دارد .

بسياري از فريم ورك هاي برنامه نويسي شامل ابزاري به نام ORM يا Object-Relational Mapping مي باشد كه به منظور بهبود روش ارتباط با پايگاه داده است . در يك پاسخ كلي به اين سوال كه آيا استفاده از فريم ورك در برنامه نويسي خوب است يا نه؟ مي توان گفت بله به طور كلي خوب است . در كاهش زمان توسعه و افزايش قابليت توسعه پذيري مزاياي بزرگي در هنگام برنامه نويسي و طراحي سايت به شما مي روند . همچنين مي توان در مورد فريم ورك هاي تحت سيستم عامل مانند جاوا و دات نت، نوشتن به يكباره و اجرا روي چندين سيستم عامل از نظر اقتصادي بسيار پر اهميت هستند .

استفاده از فريم ورك ها به جز در مواردي خاص و براي كاربردهاي ويژه كار برد ديگري نخواهد داشت

برنامه نويسي و طراحي سايت با فريم ورك مي تواند گزينه اي هوشمندانه اي باشد  .

يك نكته مهم و كاربردي در هنگام برنامه نويسي انتخاب بهترين زبان برنامه نويسي و انتخاب صحيح فريم ورك مناسب كه به دانش و تجربه ي زيادي نيازمند است .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.