جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

به چه سايت هاي وب دويي مي گويند؟

وب 2 چيست؟ - به چه سايت هاي وب دويي مي گويند؟

"وب ۲" چيست؟
با گسترش اينترنت در سطح جهان و بالا رفتن كاربران و استفاده كنندگان اينترنت، نسل جديدي از وب به وجود آمد به نام "وب2" كه جذاب تر، آسان تر و كاربردي تر مي باشد.

"وب ۲" در واقع پديده‌اي مي باشد كه اطلاعات را بين كاربران فراهم خواهند كرد، يا به آنها اجازه توليد يا دستكاري در اطلاعات را مي‌دهند، معمولا " وب ۲ " تلقي مي‌شوند.

درواقع مفهوم وب2 به اين معنا مي باشد كه با گسترش اينترنت و افزايش كاربران، ديگر كاربران تنها به خواندن اطلاعات اكتفا نمي كردند بلكه به نوشتن و تبادل اطلاعات با كاربران مختلف نيز علاقه مند بودن و بدين ترتيب مبحث وب2 در اينترنت و طراحي سايت مطرح شد.

به چه سايت هاي وب دويي مي گويند؟
براي سايتهاي وب2 قصد داريم ويژگيهايي را براي شما تعريف و آن هارا معرفي كنيم و سايت هايي كه داراي اين ويژگي ها باشند را جزو سايتهاي وب دويي قرار داد.


با ذكر چند مثال و مقايسه سايت هاي وب 1 و وب2 به بررسي ويژگي هاي وب 2 خواهيم پردازيم:

1- نت‌اسكيپ نماد يك سايت وب1 مي باشد. در مقابل گوگل نماد شاخص وب2 است. نت‌اسكيپ با ارائه يك نرم‌افزار مرورگر قصد داشت مقدمات فروش محصولات مربوط به سرورهاي پربها را فراهم نمايد. در مقابل شركت گوگل روي برنامه‌هاي تحت وب فعاليت مي‌كرد. گوگل در واقع يك پايگاه داده تخصصي است. محصولات اين شركت به صورت بسته‌هاي نرم افزاري فروخته نمي‌شوند ،بلكه به صورت سرويس‌هاي آنلاين ارائه مي‌گردند، كه مشتريان به صورت مستقيم يا غيرمستقيم به آن پول مي‌دهند.

2- تقاوت سايت Double Click و Google Ad Sense: سايت Double Click عقيده داشت كه آگهي‌دهندگان داراي اختيار هستند نه بازديدكنندگان، در مقابل سايت گوگل نظر بازديدكنندگان برايش از اهميت بالاتري برخوردار بود. در سايت گوگل به جاي استفاده از تبليغات بنري از تبليغات متني كه ساده تر و قابل فهم تر است استفاده مي كند. در مقابل سايت Double Click از تبليغات بنري و آگهي‌هاي Pop-up كه آزاردهنده هستند از ديد بازديدكنندگان استفاده مي كرد.

3- در وب1، سايت ها دايركتوري هايي را كه پديد مي آوردند براساس نظر و سليقه تعداد محدود مسئول بود در مقابل در وب2 سايتها دايركتوري هاي را با نظر كاربران خود گردآوري مي كنند به عبارتي محيطي را فراهم كرده اند كه كاربران بتوانند خود دايركتوري هايي را اضافه نمايند. معروف ترين سايت در اين زمينه ويكي پديا مي باشد كه همه كاربرانش را نويسنده بزرگترين دانش نامه آنلاين جهان كرده است.

4- وبلاگ ها نيز يكي ديگر از وب سايت هايي مي باشند كه از وب2 استفاده مي كنند.

5- Feed و RSS: وسيله‌اي براي انتشار همزمان و ساده اطلاعات مي باشند. از طريق آن كاربران مي‌توانند به جاي مشاهده و مراجعه ساده به صفحات اينترنتي ، مشترك آنها شوند و با به روز‌رساني يك صفحه، از آخرين تغييرات آن آگاه شوند.

6- در وب2 ، ديگر محدوديت سخت افزاري مطرح نيست بلكه مي‌كوشد همه اسباب و لوازم الكترونيكي را به هم متصل كند. گوشي‌هاي موبايل، تلويزيون‌هاي اينترنتي و دوربين‌هاي ديجيتالي و... در دنياي وب2 مي‌توانند بدون واسطه با اينترنت ارتباط برقرار كنند، داده بگيرند و خود بر غناي محتواي آن بيفزايند.

با توجه به مطالب فوق مي توان نتيجه گرفت كه وب2 يعني مشاركت همگاني در توليد، ارائه و پردازش اطلاعات.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.